آموزشآموزش بلاکچینمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام و ساده

 

شرکت‌های«اچ پی»، «مایکروسافت»، «آی بی ام» و «اینتل»  نسبت به استفاده از بلاک‌چین علاقه نشان داده‌اند. در بخش خدمات مالی برخی از شرکت‌های بزرگ در حال همکاری با شرکت‌های نوپای فناوری‌محور هستند تا فرصت‌های ناشی از استفاده از بلاک‌چین را شناسایی کنند. برای مثال، در ماه اکتبر ۲۰۱۵، شرکت R3 که یک شرکت فناوری مالی است اعلام کرد که ۲۵ بانک به کنسرسیوم این شرکت ملحق شده‌اند و در تلاش هستند تا ساز و کاری اشتراکی را، بر پایه‌ی فناوری رمزارز، توسعه دهند. مشارکت‌کنندگان عبارتند از بانک‌هایی تأثیرگذار مانند: «سیتی»، «بانک آمریکا»، «اچ اس بی سی»، «دویچه بانک»، «مورگان استنلی»، «یونی‌کردیت»، «سوسیته جنرال»، «گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی»، «بانک ملی استرالیا» و «بانک سلطنتی کانادا». در همان اکتبر ۲۰۱۵، در آزمایش زودهنگام دیگری، شاخص بازار سهام «نزدک[۱]» با مدیر عاملی رابرت گریفیلد، «نزدک لینک[۲]» که یک دفتر کل بر پایه بلاک‌چین است را معرفی کرد. از این ساز و کار برای انتقال سهام شرکت‌های خصوصی استفاده می‌شود.

اگر چنین آزمایش‌هایی نتیجه‌بخش باشند، فناوری بلاک‌چین می‌تواند در همه‌ی عرصه‌های تجاری که اعتماد حرف اول را می‌زند و افراد نیازمند مصونیت در برابر سرقت هویت هستند، قواعد بازی را متحول کند. این عرصه‌ها شامل این موارد هستند: بخش دولتی (مدیریت اسناد دولتی و انتخابات)، بهداشت و درمان (محرمانگی و دسترسی‌پذیری آسان اسناد)، خرده‌فروشی (مدیریت خریدهای گران‌قیمت مانند املاک یا اجاره‌ی اعتباری خودرو[۳]) و البته همه‌ی شکل‌های خدمات مالی. پیش از این، برخی از بانک‌های دوراندیش، کار بررسی راه‌های استفاده از بلاک‌چین برای ایجاد تحول در فرایندهای معامله و تسویه حساب، امور اداری و مدیریت سرمایه و کالاهای سرمایه‌ای را آغاز کرده‌اند. این بانک‌ها متوجه شده‌اند که فناوری، به‌عنوان عاملی تعیین‌کننده، می‌تواند ظرفیت آنها را برای پردازش تراکنش‌ها با بهره‌وری، امنیت، محرمانگی، قابلیت اطمینان و سرعت، ارتقاء بخشد. تغییری که بلاک‌چین در عرصه‌ی تراکنش‌های مالی ایجاد می‌کند می‌تواند تا حدی مشابه با تغییری باشد که سیستم مکان‌یابی جهانی[۴] (GPS) در عرصه‌ی ترابری ایجاد کرد. این کار با ایجاد دسترسی به اطلاعات از طریق یک ساز و کار الکترونیکی مشترک صورت می‌پذیرد.

اما هرچند که ظرفیت این فناوری قابل توجه است، میزان تردید درباره‌ی آن هم زیاد است. فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده چنان نوپا، پیچیده و در معرض تغییرات سریع هستند که کار پیش‌بینی اینکه در نهایت چه شکلی پیدا خواهند کرد یا اینکه اصلا کاربردی خواهند بود، بسیار مشکل است. گروه تحقیقاتی گارتنر در گزارش ماه آگوست ۲۰۱۵ خود بیان کرد که رمزارزها در حال طی کردن «چرخه‌ی هیجانی[۵]» هستند: از «قله‌ی توقعات بیش از حد[۶]»  عبور کرده‌اند و به سمت «قعر توهم‌زدایی[۷]» می‌روند.

 

مهدی استوی

 

قسمت قبل مقاله را از لینک زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش بیست و دوم)

 

 

[۱] Nasdaq

[۲] Nasdaq Linq

[۳] auto leasing

[۴] global positioning system

[۵] hype cycle

[۶] Peak of Inflated Expectations

[۷] Trough of Disillusionment

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا