آموزشآموزش بلاکچینمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

مؤسسه‌ی تحقیقاتی دیگر با نام «فارستر» گزارش سال ۲۰۱۵ خود درباره‌ی بلاک‌چین را با عنوان «معجزه‌ها را باور نکنید» منتشر کرد و در آن به شرکت‌ها توصیه کرد که پیش از استفاده از بلاک‌چین بین ۱۰ تا ۱۵ سال منتظر بمانند. بخشی از دلایل این توصیه، محدودیت‌های حقوقی عنوان شده است..

از سوی دیگر برخی از متصدیان امور از فعالیت‌های پرتکاپوی پژوهش و گسترش حمایت می‌کنند. در سپتامبر ۲۰۱۵، اندرو هالدین، اقتصاددان ارشد بانک انگلستان گفت: «فناوری توزیع‌شده‌ی پرداخت که در بیت‌کوین به‌کارگرفته شده، ظرفیت‌هایی واقعی دارد. ظاهرا این فناوری می‌تواند به پرسشی اساسی در اقتصاد پولی پاسخ دهد: چگونه در شبکه‌ای توزیع‌شده، اعتمادسازی (که ذات پول است) داشته باشیم؟»

استراتژیست‌ها دقت کنند که باید با احتیاط جلو بروند. سعی نکنید که سیستم‌های فعلی را به یکباره به بلاک‌چین تبدیل کنید. به جای آن ببینید که دیگران از چه راهی می‌توانند با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده، کسب و کار شما را متحول کنند و شرکت شما چطور می‌تواند دست پیش را بگیرد. یک یا دو پروژه‌ی آزمایشی راه‌اندازی کنید. همیشه سرمایه‌گذاری‌ها را به گزاره‌ی ارزش[۱] خود مرتبط کنید و به مشتریان و شرکای تجاریتان چیزی را ارائه کنید که بیشتر از همه می‌خواهند: سرعت، راحتی و کنترل بر تراکنش‌ها. راهبردی قوی بسازید؛ طوری که شرکت شما با یا بدون تحولات بلاک‌چین، پیشرفت کند.

ریشه‌های فناوری

ارز دیجیتال غیرمتمرکز در سال ۲۰۰۸ به عنوان ابتکاری پادفرهنگی آغاز شد. طی سال‌های نخستین، از رمزارزها به‌عنوان اعتراضی پنهان علیه سیستم بانکداری جهانی در فضای پس از بحران مالی یاد می‌شد. در آن‌ها سال‌ها فعالان پولشویی و تجارت غیرقانونی در سایت‌های تجاری «وب تاریک»[۲] مانند «جاده‌ی ابریشم»[۳] (که توسط مقامات قانونی تعطیل شد) از بیت‌کوین به‌عنوان ارز جایگزین استفاده می‌کردند. باور عمومی بر این است که نام سازنده‌ی پروتکل بیت‌کوین یعنی «ساتوشی ناکاموتو» در واقع یک نام مستعار است و تلاش‌های متعدد برای شناسایی هویت واقعی او بی‌فایده بوده است. ناکاموتو مشخصات فنی سیستم بیت‌کوین را در سال ۲۰۰۸ منتشر نمود و سیستم نرم‌افزاری نظیر به نظیر را در سال ۲۰۰۹ افتتاح کرد. در آن زمان ارزش ۱۰۰۰ واحد بیت‌کوین برابر با ۳ دلار آمریکا بود.

همزمان به ارز دیجیتال به عنوان عاملی ارزشمند در بازارهای مالی مشروع و به چشم کالایی سرمایه‌ای نگاه می‌شد. پس از سال ۲۰۱۰ ارزش آن به سرعت افزایش پیدا کرد. در روز ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳، بیت‌کوین به بالاترین ارزش خود در آن زمان یعنی ۱۱۲۴/۷۶ دلار به ازاء هر بیت‌کوین رسید. از آن زمان در برخی روزها قیمت به طرز قابل توجهی پایدار شده و برای مثال در سال ۲۰۱۵ بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار نوسان کرده است. همچنین در سال ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین رکورد زده و به بالاترین نرخ خود در تاریخ یعنی ۳۵۰۰۰ دلار رسیده است.در مورد سرنوشت نهایی بیت‌کوین، از جمله اینکه تا چه حد پذیرفته خواهد شد، تردیدهایی وجود دارد که در مقالات آینده به آن خواهیم پرداخت.

مهدی استوی

 

[۱] value proposition

[۲] Dark Web

[۳] Silk Road

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا