آموزشآموزش بلاکچینمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام برای ثبت تراکنش در بلاک‌چین

 

یکی از درخور توجه‌ترین ویژگی‌های معماری بلاک‌چین، فناوری غیرمتمرکز آن است که ارائه‌ی گزارش قابل اطمینان تراکنش را ممکن می‌سازد. هرگاه تراکنشی از نوع بلاک‌چین (مانند فروش بیت‌کوین) اتفاق می‌افتد، تعدادی از کامپیوترهای مجزا که از طریق شبکه به هم متصل هستند، الگوریتم را پردازش می‌کنند و محاسبات یکدیگر را تأیید می‌کنند. پس سند پیشینه‌ی تراکنش‌ها بسط پیدا می‌کند و به صورت لحظه‌ای توسط هزاران نفر به اشتراک گذاشته می‌شود (به همین دلیل به آن «دفتر کل توزیع‌شده» گفته می‌شود). دفتر کل اطلاعات پایه‌ای هر تراکنش مانند فرستنده، گیرنده، زمان، نوع دارایی و مقدار آن را ذخیره می‌کند. در فرایند بلاک‌چین، با استفاده از اتصال ریاضیاتی بین هر تراکنش تازه با تراکنش‌های پیشین، از اصالت آن اطمینان حاصل می‌شود. با این کار منشاء هر تراکنش با استفاده از زنجیره‌ای از اسناد تراکنش‌ها اثبات می‌شود. بلوک کدهای این اسناد، یکی پس از دیگری طوری به هم متصل هستند تا به روز ساخته شدن پایگاه داده برسند.

 

مراحل مختلف ثبت یک تراکنش در بلاک‌چین

 

تراکنش مورد تقاضا:

کاربران شبکه درخواست انجام تراکنشی برای انتقال رمزارز را ثبت می‌کنند (مانند تبادل بیت‌کوین با دلار)

تأیید تراکنش:

رایانه‌های متصل به شبکه‌ی نظیر به نظیر، با استفاده از الگوریتم یا روش‌های خاص مورد استفاده‌ی سیستم، تراکنش‌های پیشین را تحلیل می‌کنند. مثال‌هایی برای الگوریتم‌ها:

– گواهی اثبات کار: یک الگوریتم درهم‌سازی که اعدادی تصادفی تولید می‌کند

– تأییدیه‌ی توافق عمومی: موافقت اکثریت سیستم‌های نرم‌افزاری واجد شرایط

اجرای تراکنش:

با رسمیت یافتن تراکنش، ارزش و کالاها تغییر مالکیت می‌دهند.

ثبت تراکنش:

کلیت تراکنش شامل مالکیت کالاها، به صورت رمزنگاری شده در دفتر کل ثبت می‌شود. کاربران با استفاده از بلاک‌چین از یک دنباله‌ی حسابرسی دائمی و غیرقابل تغییر برای اثبات وقوع و زمان وقوع تراکنش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

استفاده از ترکیب دفتر کل و فناوری بلاک‌چین، بیت‌کوین یا هر سیستم دیگری که از این ترکیب استفاده می‌کند را به پدیده‌ای مجازی، توزیع‌شده و غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. تراکنش‌ها نیاز به تأیید هیچ شخصی ندارند. برای همین بیت‌کوین را به‌عنوان سیستمی «اعتمادزدایی شده»[۱] می‌شناسند. شما برای اطمینان به چنین سیستمی و سرمایه‌گذاری پول‌هایتان در آن نیازی به شناختن سایر بازیگران یا اعتماد به شخص آنها ندارید. علاوه بر این، وقتی که تراکنش‌ها به دفتر کل توزیع شده سپرده می‌شوند برای همیشه تغییرناپذیر خواهند بود. از آنجا که تغییر هر سند ثبت شده نیازمند هماهنگی میان چند رایانه‌ی جدا از هم است، دستکاری در این اسناد غیرممکن خواهد بود.

 

مهدی استوی

 

بخش قبل مقاله را از لینک زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش بیست و پنجم)

 

 

[۱] Trustless

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا