UI و UXآموزشاخباربرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیمطالب ویژه

دستورات مهم CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند (بخش اول)

دستورات CMD.exe به آهستگی در واسط ویندوز کنار گذاشته می‌شوند. این موضوع بی‌دلیل نیست. این دستورات الان آنتیک و ابزاری غیرضروری هستند که از دوره ورودی‌های نوشتاری به‌جای مانده‌اند. اما بسیاری از دستورات مفید باقی‌مانده‌اند و ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ حتی دستورات جدیدی اضافه کرده‌اند.

لیست دستورات پرکاربرد CMD:

(در صورتی که از دسترسی به CMD اطلاع ندارید، در قسمت run ویندوز cmd را تایپ کرده و Enter بزنید)

• Assoc

اغلب فایل‌ها در ویندوز با برنامه‌ای بخصوص همکاری می‌کنند که به طور پیش‌فرض به‌منظور باز کردن فایل تعیین‌شده است. در بعضی مواقع یادآوریِ این همکاری می‌تواند گیج‌کننده باشد. می‌توانید با واردکردن دستور “assoc ” برنامه‌هایی از این دست را نام کامل فایل مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید دستور مورد نظر را گسترش دهید تا نوع همکاری تغییر کند. برای مثال “assoc.txt ” مشارکت فایل‌های متنی را برای هر چیزی که شما بعد از علامت تساوی قرار دهید، تغییر می‌دهد. دستور ” assoc ” هم پسوند نام‌ها را نشان می‌دهد و هم نام‌های برنامه را برای شما مشخص می‌کند که کمک خواهد کرد تا از این دستور به‌درستی استفاده کنید. شما احتمالاً بتوانید این‌کار را در GUI راحت‌تر انجام دهید اما واسط خط دستور هم جایگزینی با عملکردی عالی است.

• رمزگذاری

پاک کردن فایل‌ها روی هارددرایو سخت‌افزاری اصلاً آن‌ها را پاک نمی‌کند، در عوض فایل‌ها را از دسترس خارج می‌کند و فضای اختصاص داده‌شده به آن‌ها را آزاد می‌کند. فایل تا زمانی که سیستم روی آن داده جدید بنویسد قابل بازیابی باقی می‌ماند که می‌تواند زمان ببرد. بااین‌حال دستور Cipher مسیر فایل را با نوشتن داده تصادفی پاک می‌کند. برای مثال به منظور پاک کردن درایو C از دستور cipher / w:c استفاده کنید تا فضای خالی روی درایو برای شما آزاد شود. این دستور داده‌هایی که رویش نوشته‌نشده را پاک نمی‌کند، لذا با اجرای این دستور فایل‌هایی را که نیاز دارید پاک نخواهید کرد. می‌توانید از دسته‌ای دیگر از دستورات Cipher استفاده کنید، با این وجود آن‌ها با ورژنِ ویندوزی که در آن Bitlocker فعال‌شده باشد، سازگار نیستند.

• پرس‌وجوی درایور

درایورها مهمترین نرم‌افزار نصب‌شده روی یک کامپیوتر شخصی هستند. درایورهایی که به‌درستی پیکربندی نشده باشند یا فقدان برخی درایورها می‌تواند سبب مشکلات زیادی شود، لذا دسترسی به لیستی از موارد روی کامپیوتر شما خوب است. این دقیقاً همان کاری است که دستور driverquery انجام می‌دهد.‌ می‌توانید برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر، از جمله دایرکتوری که درایور در آن نصب‌شده است، این دستور را به driverquery –v گسترش دهید.

• مقایسه فایل

شما می‌توانید از این دستور برای شناسایی تفاوت‌های متون دو فایل استفاده کنید. این دستور به‌خصوص برای نویسنده‌ها و برنامه‌نویسانی که در تلاش برای یافتنِ تغییرات کوچک میان ورژن‌های دو فایل هستند، مناسب است. برای استفاده از این دستور به‌سادگی دستور fc را تایپ کنید و سپس مسیر دایرکتوری و دو فایلی که قصد قیاس آن‌ها را باهم دارید، شما می‌توانید این دستور را به چند طریق گسترش دهید. با تایپ /b فقط خروجی باینری را مقایسه کنید، /c متن را در مقایسه ندید می‌گیرد و /I فقط متون ASCII را مقایسه می‌کند.

بنابراین برای مثال، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

fc/I “C:\Program Files (x86)\examples1.doc” “C:\Program Files (x86)\example2.doc”

بخش دوم مقاله را از لینک زیر دنبال کنید:

دستورات مهم CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند (بخش دوم)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا