UI و UXآموزشبرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیگزارش، نقد و تحلیلمطالب ویژه

چگونه برنامه‌نویسی یاد بگیریم؟ (بخش سوم)

اردوهای برنامه‌نویسی

جایی بین آموزش دانشگاه و خودآموزی، بحثِ “بوت کاپ‌ها” مطرح می‌شود، پدیده‌ای که در چند سال گذشته رخ‌داده که در آن‌یک سازمان ادعا می‌کند که می‌تواند برنامه‌نویسی را در X هفته یا Y هفته آموزش دهد. اغلب اوقات این برنامه‌ها آموزش عملی‌تر و بهتری نسبت به دانشگاه فراهم می‌کنند. اگرچه برخی از این برنامه‌ها، آن عمق تئوری که آموزش‌های دانشگاه به شما می‌دهند، ندارند. این یعنی انقدر که باید تئوریِ پشت برنامه‌نویسی را (بالأخص، اصول اولیه نحوه صحیحِ برنامه‌نویسی) که ممکن است از آموزش‌های رسمی‌تر بیاموزید، یاد نمی‌گیرید.

چیزی که من به‌عنوان راهنما می‌گویم این است: اگر اردویی قول یادگیری برنامه‌نویسی در کمتر از یک ماه را به شما داد، احتمال به درد نمی‌خورد. شما احتمالاً در آن زمان بتوانید بعضی از اصول اولیه توسعه و طراحی وب را یاد بگیرید، اما هرگز ظرف چهار هفته یادگیری و کسب تجربه نمی‌توانید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شوید. کسب مهارت‌های اولیه به‌عنوان برنامه‌نویس کار درست، فرآیندی است که حداقل ماه‌ها طول می‌کشد، تا جایی که من از نتایج اردوهای برنامه‌نویسی مختلف دیدم. ممکن است در مورد اصول اولیه ظرف چند هفته کلاس به‌اندازه کافی آموزش ببینید، تا بتوانید ادامه دهید و مابقی را خودآموزی کنید، اما یک ماه برنامه‌نویسی شمارا تبدیل به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای نمی‌کند.

حالا با تمام این حرف‌ها ممکن است این‌طور به نظر بیاید که من نظر مثبتی در مورد اردوهای برنامه‌نویسی ندارم و تنها راه یادگیریِ برنامه‌نویسی، تحمل رنج خودآموزی است. اگرچه هیچ‌چیز نمی‌تواند فراتر از حقیقت باشد. من خروجی‌های موفق و خوبی هم از اردوهای برنامه‌نویسی دیده‌ام. شخصاً بهترین مدرسه برنامه‌نویسی از هر نوع که این روزها دیده‌ام و نام “اردوی برنامه‌نویسی” رویش گذاشته‌شده بود، Tech Academy است. آن‌ها کار بسیار خوبی انجام می‌دهند و افرادی را که چیزی از برنامه‌نویسی نمی‌دانند گرفته و به برنامه‌نویس تبدیل می‌کنند و این چیزی است که من همیشه به افرادی که از من روش یادگیری برنامه‌نویسی را بدون خودآموزیِ صرف می‌پرسند، می‌گویم. احتمالاً “اردوهای برنامه‌نویسی” خوب دیگری هم وجود دارند.

اگر امروز بخواهم یک اردوی برنامه‌نویسی را ارزیابی کنم، می‌توانم بفهمم که چه تعداد از فارغ‌التحصیلان آن‌ها مشاغلی به‌عنوان برنامه‌نویس حرفه‌ای پیداکرده‌اند و سعی می‌کنم برخی از آن فارغ‌التحصیلان را پیدا کنم و از آن‌ها بپرسم چقدر آموزش روزانه آن‌ها باکارهایی که هرروز انجام می‌دادند مرتبط بود.

تجربه

به‌محض اینکه اصول اولیه برنامه‌نویسی را آموختید، چه در دانشگاه، به شکل خودآموز یا در اردوی برنامه‌نویسی و کد زنی، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای شغلتان انجام دهید این است که تجارب خوب اولیه‌ای را فرابگیرید تا به رشد شما به‌عنوان مهندس نرم‌افزار کمک کند.

کارآموزی

اگر دانشجوی دانشگاه هستید، قویاً توصیه می‌کنم که از مزایای کارآموزیِ تابستانی که بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری پیشنهاد می‌دهند، استفاده کنید. این بهترین راه برای داشتن یک تجربه کم ریسک از کار کردن در فضای واقعی یک شرکت نرم‌افزاری است. اغلب شرکت‌ها واقعاً مبلغی را به شما پرداخت خواهند کرد و آسان‌ترین راه برای استخدام در آن کمپانی پس از فارغ‌التحصیلی شما همین است. ازآنجایی‌که قبلاً تجربه کار با شمارا داشته‌اند، فرآیند استخدام بسیار راحت‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا