اخبارمطالب ویژه

گزارش تحقیق استارتاپ ژنوم : تاثیر COVID-19 بر اکوسیستم‌های جهانی استارتاپ

از آن‌جایی که دنیای ما به دراماتیک‌ترین شکل قابل تصور متزلزل شده است، زمان آن رسیده که جامعه جهانی استارتاپ به‌یکدیگر نزدیک‌تر شوند و از هم حمایت کنند و از یکدیگر یاد بگیرند. برخی از ما سقوط سال ۱۹۸۷، حباب .com سال ۲۰۰۰ – ۲۰۰۱ و بحران مالی سال ۲۰۰۷ را به‌یاد می‌آوریم. با COVID-19 نه‌تنها بحران اقتصادی اتفاق افتاده بلکه تاثیر آن روی بشر هم وحشتناک است.

برای درک بهتر تاثیر این بحران روی اکوسیستم‌های استارتاپ و کمک به بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و سیاست‌گذاران برای عبور از طوفان، استارتاپ ژنوم سری گزارش‌های اکوسیستم‌های استارتاپ و COVID-19 را راه‌اندازی می‌کند که این نوشتار اولین سری از این گزارش‌ها است که به همراه آن پایگاه داده سیاست‌گذاری هم برای یادگیری دولت‌ها از ابتکارات یکدیگر ایجاد کرده‌ایم.

یافته‌های کلیدی برای درک تأثیر COVID-19 بر اکوسیستم‌های جهانی استارتاپ در این گزارش و یافته‌های کلیدی ما عبارت‌اند از:

معاملات VC چینی از زمان آغاز بحران در دو ماه اول سال نسبت به سایر نقاط جهان بین ۵۰ تا ۵۷ درصد منقبض‌شده است (کاهش‌یافته است). اگر قطره‌ای از این انقباض در سطح جهانی اتفاق بیفتد، حتی برای تنها دو ماه، تقریباً ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاریِ استارتاپی از دست می‌رود که تأثیر دراماتیک و شگرفی روی شرکت‌ها خواهد داشت.

اگر افت سرمایه‌گذاری‌ها از زمان نگارش این گزارش، بیش از دو ماه ادامه داشته باشد و شوک COVID-19 باعث انقباض اقتصادی شود، می‌توانیم به‌عنوان نمونه و برای مقایسه تاریخی با لحظه رکود فعلی به دو بحران اقتصادی قبلی (۲۰۰۰-۲۰۰۱ و ۲۰۰۷-۲۰۰۹) نگاهی بیندازیم. در آن رکودها کل افت سرمایه‌های جهانی VC در مدت ۱۲ ماه بین ۲۱.۶ تا ۲۹.۳ درصد بود یعنی اگر ما بخواهیم در شرایط فعلی هم‌ارز آن را طرح‌ریزی کنیم معادل کاهش تا ۸۶.۴ میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری جهانی VC می‌باشد. پس از دو رکود اقتصادی گذشته، سرمایه‌گذاری جهانی VC یک سال برای بحران سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ و سه سال برای بحران ۲۰۰۰-۲۰۰۱ طی کرد تا به سطح پیش از انقباض برسد. IPO[1] های مرتبط با فن‌آوری در ایالات‌متحده پس از دو رکود اقتصادی آخر، ۹۰ درصد کاهش‌یافته‌اند.

البته این بحران سبب ایجاد موقعیت‌هایی می‌شود. در طی دو رکود اقتصادی گذشته، اگرچه از دلارهای کمتری برای سرمایه‌گذاری استفاده شد اما شرکت‌های بیشتری سرمایه‌گذاری کردند و این نشان ‌می‌دهد مشاغلی که کارایی نقدی و بازده نقدی داشته باشند ممکن است حتی پس از رکود اقتصادی پول بیشتری جمع کنند، حتی اگر ارزش و اعتبار این شرکت‌ها و سرمایه‌ای که درنهایت جمع می‌کنند کاهش‌یافته باشد. علاوه بر این، بیش از نیمی از شرکت‌های Fortune 500 در دوره رکود اقتصادی یا نزول بازار ایجادشده‌اند و بیش از ۵۰ شرکت فن‌آوری خصوصی و استارتاپ که سرمایه‌گذاری بالاتر از ۱ میلیارد دلار دارند[۲]  با ارزشی مجموعاً بالغ‌بر ۱۴۵.۲ میلیارد دلار در سال‌های رکود اقتصادی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ تأسیس‌شده‌اند. Airbnb هم شامل این شرکت‌های تأسیس‌شده می‌شود که علت تأسیس آن این بود که مالکانش قادر به پرداخت اجاره در آن زمان نبودند.

بنگاه‌های جدید و جوان، اصلی‌ترین خالق شغل در اقتصاد هستند و این موضوع به‌ویژه در زمان رکود اقتصادی صادق است که شرکت‌های قدیمی نابودکننده مشاغل اصلی هستند (قسمت C این گزارش). اخیراً ایالات‌متحده شاهد درخواست بیمه بیکاری از طرف ۳.۳ میلیون نفر بود: یعنی بیشترین تعداد ثبت‌شده از سال ۱۹۶۷ هنگامی‌که وزارت کار شروع به انتشار ارقام مربوط به این مورد کرد. این نیاز به مشاغل اساسی و اصلی جدید بدین معنی است که اقتصاد حتی در حال حاضر بیش‌ازحد معمول به نوآوری نیاز دارد.

دولت‌ها در بسیاری از نقاط جهان در این شرایط دشوار به مؤسسین کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال دانمارک ۷۵ % از حقوق را برای شرکت‌هایی که کارمندانشان را کم نمی‌کنند پوشش می‌دهد درحالی‌که آلمان ۶۰ درصد حقوق جدید کارمندانی را که ساعات کاریشان از تمام‌وقت به پاره‌وقت کاهش پیداکرده پوشش می‌دهد.

برای ادامه مأموریت استارتاپ ژنوم در حمایت از موفقیت استارتاپ‌ در سطح جهانی، ما از نزدیک وضعیت و آنچه برای بنیان‌گذاران و اکوسیستم‌ها درنظرگرفته شده را تحت نظر داریم. ما در حال ایجاد مجدد شبکه دانش جهانی‌مان با اعضای خود در سراسر ۲۵ کشور هستیم تا سیاست‌های عمومی و خصوصی را تصویب نماییم و آن‌ها را از طریق سلسله مقاله‌ها، پست‌ها و / یا بسترهای دانش به اشتراک می‌گذاریم. می‌توانید ثبت‌نام کنید تا به بخش‌ها و ابتکارات آتی این مجموعه دسترسی داشته باشید. بیشتر بیاموزید و با سایت startupgenome.com در ارتباط باشید.

[۱] Initial Public Offering

[۲] Unicorn Tech Companies

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا