دفتر مدیریت پروژهمطالب ویژه

پتانسیل هوش مصنوعی برای انقلاب در مدیریت پروژه

متدهای هوش مصنوعی می‌توانند برای استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق فرآیندهای مدیریت پروژه به‌طور مؤثری به کار گرفته شوند و با کاوشِ آن داده برای شناسایی ارتباطات و روندها و گرایش‌ها، دانش اضافی ایجاد کنند. دور ریختن اطلاعات زیادی و بی‌ارزش و در اختیار داشتن دانش صحیح شما را قادر به تصمیم‌گیری مؤثرتر می‌سازد. یکی از اصلی‌ترین مزایای تکنولوژی هوش‌مصنوعی، ظرفیت تحلیل مقدار زیادی داده و اقدامات مبتنی بر الگوهای اطلاعاتی است که منطبق بر نمونه‌های ماقبل باشد. سازمانی را با دسترسی به برنامه‌ها (نقشه‌ها)، ریسک‌ها (خطرات)، مشکلات، معیارهای مزایا (فواید)، نشانگرهای کلیدی کارایی و نتایج در نظر بگیرید. با ابزارهای مدیریت‌پروژه که با هوش‌مصنوعی توانمند شده باشد، این سازمان می‌تواند علاوه بر کارهای دیگر، کارهای زیر را انجام دهد:

۱- برنامه‌ریزی کلاس مرجع:

ایجاد و ساخت نقشه‌های برنامه با جزییات و بودجه‌ها بر اساس پایگاه داده نقشه‌ها، استفاده از برچسب‌های مربوطه مانند مکان، مواد، فرآیندهای کسب‌وکار و …

۲- ارزیابی و ردیابی مزایا:

توسعه معیارهای مزایا و اهداف بر اساس اطلاعات ماقبل، دوباره با استفاده از برچسب‌هایی مانند صنعت، جغرافی، تکامل فرآیند،…

۳- به‌روزرسانی طرح پروژه سرآمد با ورودیهایی از چندین منبع:

مرتب‌سازی تغییرات وابسته به یکدیگر و نشان‌گذاری تغییراتی که عواقب نامطلوب دارند.

۴- ریسک‌های تولیدی و مدیریت مشکل:

هوش‌مصنوعی ریسک‌ها و مشکلات احتمالی را بر اساس ریسک‌ها و مشکلات از برنامه‌های قبلی که شبیه به برنامه جاری هستند شناسایی می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌کند تا اقدامات بهبود بخش را بر اساس سوابق نتایج حاصل از راه‌حل‌های متناوب انجام دهد. علاوه بر این، پردازش زبان طبیعی می‌تواند ایمیل‌های پروژه و اسناد پروژه را برای نشان دادن خطرات و مشکلات اسکن کند.

۵- گزارش وضعیت تولیدی:

هوش‌مصنوعی داده پروژه به‌روز را تحلیل می‌کند (یعنی پیشرفت، هزینه، پیش‌بینیها، خطرات، مسائل) و روندها و گرایش‌ها، الگوها و انتظاراتی که توجه مدیران پروژه را جلب کرده است. به همان میزان که پایگاه داده رشد می‌کند، هوش‌مصنوعی الگوهای جدیدی یاد می‌گیرد. ما از جایی که اکنون هستیم چگونه به این دید و بینش برسیم یعنی به‌جایی که داده در خدمت ما باشد و برای ما کار کند، البته از طریق اپلیکیشن‌های فناوری اطلاعات مانند هوش‌مصنوعی. ما اکنون باید بافکر کردن درباره استراتژیهای مدیریت اطلاعات پروژه خود، به پایه‌گذاری بپردازیم تا مطمئن شویم که داده‌های مناسب در فرمت‌های مناسب را به‌گونه‌ای مسئولانه به دست می‌آوریم و این را به‌گونه‌ای ذخیره می‌کنیم که بتوانیم ابزار و تکنیک‌های جدیدی را برای انتشار ارزش واقعی آن اعمال کنیم. ما باید سیستم‌ها و ابزارهایی را که برای مدیریت برنامه‌ها و پروژه‌ها استفاده می‌کنیم در نظر بگیریم و به خودمان این اطمینان را بدهیم که داده گرفته‌شده، در این زمینه (حوزه) جدید قابل‌استفاده باشد. لازم است تا ما تکنیک‌ها و استانداردهای اتخاذشده داده باز خودمان را بررسی و مرور کنیم. به‌عنوان جامعه مدیریت پروژه، لازم است تا ما با فروشندگان نرم‌افزار مدیریت پروژه درباره افزودن هوش‌مصنوعی به ابزارهایشان شروع به صحبت کنیم. این‌ها فقط گام‌های اولیه شروع انقلاب هوش‌مصنوعی در مدیریت پروژه است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا