آموزشمطالب ویژه

آینده‌ی ارزهای دیجیتال

 

 

با گذشت زمان ارزهای دیجیتال به عنوان مصادیق اصلی فناوری مدرن خودنمایی می‌کنند و طبیعتا با رشد و پیشرفت آن‌ها، نظرات مخالف و موافق بسیاری مطرح می‌شود. ارزهای دیجیتال می‌توانند این جهان را دوقطبی کنند. البته درصورت پذیرش و اتخاذ ارزهای دیجیتال توسط دولت‌های کشورهای مختلف، می‌توان آینده باشکوهی برای این ارزها در اقتصاد جهانی متصور شد. کشورهای بسیاری موافق استفاده از ارزهای دیجیتال و البته کشورهایی هم مخالف این رمزارزها هستند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی مخالف توسعه ارزهای دیجیتال هستند که لازم به ذکر است در آغاز ابداع این ارزها، موافق آن بودند اما به مرور مخالفت خود را با گسترش این ارزها ابراز کردند. کشورهای دیگر مخالفتی با بکارگیری ارزهای دیجیتال ندارند و حتی بستر و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه و استفاده از این ارزها فراهم نموده‌اند. این کشورها قصد دارند تا از ارزهای دیجیتال برای مبادله و انتقال پول و منابع مالی استفاده کنند.

همان‌گونه که در پاراگراف اول ذکر شد، ارزهای دیجیتال درحال گسترش هستند و هنوز به بلوغ و تکامل نرسیده‌اند اما باتوجه به نتایج و آثاری که تا کنون به‌جای گذاشته‌اند، می‌توانیم آینده این گونه ارزها را در ۳ مورد خلاصه کنیم:

۱- اول فرض می‌کنیم که بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل خود استفاده کرده و از لحاظ ارزش و تعداد معاملات روزانه دیگر جای پیشرفت و گسترش نخواهد داشت. لذا در آینده نیز توان و تعداد معاملات ارزهای دیجیتال در همین حد باقی خواهد ماند و البته ممکن است محدودیت‌های جدیدی نیز بر آن افزوده شود یا کلا از دایره رقابت خارج گردد.

۲- در حالت دوم فرض می‌شود که دولت‌هایی که موافق گسترش این‌گونه رمرزارزها هستند زیرساخت‌ها و برنامه‌های بلاک چین و ارزهای دیگر را ایجاد و تقویت کرده و فرصت‌های بسیاری برای رشد و شکوفایی ارزهای دیجیتال فراهم می‌آورند. یکی از ثمرات این رویکرد، جایگزینی ارزهای دیجیتال با دلار و دیگر ارزهای رسمی تاثیرگذار، و زمینه‌سازی برای حذف فشارمعاملاتی از طریق این ارزهای رسمی است.

۳- درحالت سوم فرض می‌شود بیت کوین توسط سازمان امنیت ملی ایالات متحده ایجاد شده است تا ذهنیت کشورها و بازخوردهای متفاوت را نسبت به ارزهای دیجیتال بسنجند. در این حالت ایالات متحده قصد دارد تا با اختراع یک رمزارز و سپس از رده خارج کردن آن، ارزدیجیتالی جدیدی را جایگزین آن کند. ممکن است

بنابراین به‌منظور آماده‌سازی دقیق برای مواجهه با هرکدام از موارد ذکرشده در بالا، باید با آگاهی و برنامه‌ریزی و بدون تعصب و دید منفی، راه‌کارهای زیر را برای بهره‌گیری حداکثری از پتانسیل ارزهای دیجیتال، به کار گرفت:

۱- بررسی تمامی ارزهای دیجیتال و انتخاب یکی از آن‌ها (بیت کوین) در مدتی محدود برای مبادلات مالی

۲- ایجاد بسترها و زیرساخت لازم برای ابداع ارز دیجیتال ملی، با کمک کشورهای مشترک المنافع به منظور بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های آن

۳- بررسی کارها و پروژه‌های انجام شده در کشورهای دیگر در حوزه مبارزه با پولشویی و قوانین مالیاتی ارزهای دیجیتالی

۴- پیشنهاد ایجاد و بکارگیری ارزهای دیجیتال در کنسرسیوم‌های مشترک جهانی و سازمان‌های بین‌المللی که ایران در آن‌ها مشارکت دارد.

 

مهدی استوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا