دفتر مدیریت پروژهمطالب ویژه

آینده مدیریت پروژه

 

تقبل مسئولیت‌های اجرایی سال‌های زیادی است که ادامه داشته است. مطمئناً مصریان باستان اهرام باورنکردنی مصر را نمی‌توانستند بدون برنامه‌‌های ریسک‌پذیری، مدیریت وقایع، مدیریت بودجه و کسی که مسئولیت اجرای پروژه را بر عهده‌ داشته، به انجام برسانند. درواقع هیئت‌مدیره از ابتدای توسعه پروژه تاکنون وجود داشته است.

موسسه مدیریت پروژه (PMI) در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و هم‌اکنون تقریباً به سه میلیون نفر در سراسر جهان خدمت‌رسانی می‌کند. آن‌ها به‌عنوان یکی از اولین نهادهای خبره برای مشاغل اجرایی مدیران مجموعه مدیریت پروژه دانش (PMBOK) را ترسیم کردند که در حال حاضر پنجمین ویرایش از آن منتشرشده است. در حال حاضر متخصصان بسیار کمی در سراسر جهان آموزش‌های جانبی مدیریتی ارائه می‌دهند، بنابراین از کجا باید بدانیم که آینده و سرنوشت مسئولیت‌های اجرایی چه می‌شود؟

 

هوش مصنوعی در مدیریت پروژه

همان‌طور که احتمالاً باخبر شده‌ایم، هوش مصنوعی[۱] و یادگیری ماشین قرار است برنامه‌ای برای اصلاح هیئت‌مدیره باشد. یک تحقیق توسط Atlassian   نشان داد که ۸۷ درصد از پاسخ‌دهندگان اعتقاددارند که ظرف سه سال آینده هوش مصنوعی فعالیت آن‌ها را تغییر خواهد داد. هوش ساخته دست بشر این توانایی را دارد که مدیریت و اداره معمولی پروژه‌ها را رایانه‌ای کند، تصمیم بگیرد و دانش‌های اجرایی ارائه دهد.

برای مثال، دستیاران اجرایی اکنون استراتژی‌ها را با کمک به تکالیف سازمان، هماهنگی گروه و تخمین تکرارهای موارد موردنیاز پروژه، می‌چینند. درحالی‌که استراتژی‌ها همچنان به اطلاعات انسانی نیاز دارند، این تازه شروع کار است و هم‌زمان با کد نویسی، درک همکاران اجرایی از پروژه آن‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات را از طریق رایزنی به دیگران منتقل کنند.

آینده و سرنوشت هوش مصنوعی برای مدیران سرمایه‌گذاری ناگفته است. برای صنعتی که به‌شدت به‌دقت، فرآیند، وظایف کاری، هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذاری بستگی دارد، هوش مصنوعی احتمالاً بتواند خطرات را از بین برده و اجرا و بهره‌وری را افزایش دهد.

 

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در مدیریت پروژه

واقعیت مجازی (VR[2]) و واقعیت افزوده (AR[3]) در طول چند سال گذشته با انواع ابزارهای پوشیدنی مانند هدست‌های مجازی و همچنین نظم منحصربه‌فردی که دارند، یکی از نوآوری‌های بازار بوده‌اند.

درهر‌صورت، آیا آن‌ها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری مدیران اجرایی داشته باشند؟ یکی از برجسته‌ترین موارد امیدبخشِ واقعیت افزوده در شغل توسعه،  Microsoft HoloLens است که همچنین به‌عنوان یک عینک دفاعی اساسی تأییدشده است.

این امر به متخصصان توسعه، گروه‌های سرمایه‌گذاری و مشتریان امکان می‌دهد تا بتوانند به شکل فیزیکی آیتمی را روبروی خود تصور کنند. این ظرفیت به‌تنهایی می‌تواند موجب صرفه‌جویی مالی بسیاری در بارچینی مجدد تنظیمات شده و در طولانی‌مدت ممکن است اشتباهات خطرناک داخلی و خارجی را از بین ببرد.

VR و AR آینده سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف هستند، به‌عنوان‌مثال در طراحی، توسعه و پیاده‌سازی. به‌طور تدریجی، سازمان‌ها از این پیشرفت‌ها برای ارتقاء وظایف و فرم‌ها استفاده می‌کنند و در آینده، همه یا اغلب انجمن‌ها به‌نوعی از  AR و VR در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

 

این فناوری‌ها برای مشاغل چه مفهومی دارند؟

در حقیقت حتی با روند افزایشیِ نوآوری، نیاز به ارتباطات انسانی، اطلاعات و گفتمان در مشاغل تجاری و همچنین صنایع کاملاً فراگیر خواهد بود. هیچ تردیدی در بهبود عملکرد مشاغل با نوآوری وجود ندارد، بااین‌حال همان‌طور که روش‌های اجرایی مدیران بیان می‌کند، هیچ رویکرد موفقیت‌آمیزی برای جایگزینیِ انتقال داده‌هایی که از طریق تبادل شخصی و از نزدیک انجام می‌شود وجود ندارد.

 

 

 

 

 

[۱] Artificial Intelligence

[۲] Virtual Reality

[۳] Augmented Reality

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا