آموزشآموزش بلاکچینمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام و کاربردی

 

 

چهار گام در راستای راهبرد بلاک‌چین‌محور

تمام تلاش‌های شما برای به‌کارگیری بلاک‌چین و دفتر کل توزیع‌شده تنها زمانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت که به این روش‌ها به‌عنوان راهی برای تقویت متمایزکننده‌ترین توانمندی‌های شرکت خود نگاه کنید. توانمندی‌هایی که شما را در بازار شاخص می‌کنند. برای مثال، اگر شما با اجرای سریع تعهدات و ارائه‌ی خدمات پاسخگویانه به مشتریان شناخته می‌شوید، با استفاده از بلاک‌چین می‌توانید زمان خدمات‌دهی به مشتریان را کاهش دهید و از رقبای خود در بازار پیشی بگیرید. البته باید در نظر داشته باشید که این فناوری تازه است و عملکرد آن هنوز اثبات نشده تا بتوانید شرکت خود را بر اساس آن پایه‌گذاری کنید. به همین جهت بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای شما آنهایی هستند که پیش از اجرای آنها، امکان جستجوی روش‌های تازه‌ی دارای ظرفیت استراتژیک و فهم هزینه‌های مربوطه را داشته باشید.

ما پیشنهاد می‌کنیم که یک گروه مرکزی برای کار بر روی فناوری تشکیل بدهید تا بتوانید فرصت‌های احتمالی را بهتر بشناسید. اما باید از نزدیک کار این گروه را دنبال کنید. چنین کارگروه‌هایی همیشه خطر قربانی کردن راهبرد فراگیر شرکت به پای فناوری‌های تازه را به همراه دارند. برای مقابل با این گرایش، اعضای کارگروه باید دیدی روشن از اهداف راهبردی شرکت شما و اینکه بلاک‌چین چگونه می‌تواند به گزاره‌ی ارزش آن کمک کند، داشته باشند و تلاش‌های خود را در همین چارچوب محدود کنند.

گام ۱: فرصت‌های شاخص را پیدا کنید

وظیفه‌ی طراحی راهی مؤثر برای رسیدن به آینده را به کارگروه محول کنید. این کار را با تهیه‌ی لیستی از پروژه‌های آزمایشی‌ای آغاز کنید که دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند در آنها تغییری ایجاد کند. یکی از نقاط شروع مناسب می‌تواند نقاط ضعف شرکت باشند: دور زده شدن مشکلات در امور اداری، تأخیرها و موارد نارضایتی مشتری. گروه کاری برای اینکه بتواند فهرستی کامل از چشم‌انداز‌های قابل قبول ارائه کند، باید از بازه‌ی وسیعی از سهامداران و متخصصان در داخل و خارج شرکت تشکیل شده باشد (یا با آنها مشورت کند).

برای مثال یک شرکت خدمات مالی ممکن است تلاش کند تا از بلاک‌چین برای بهبود عملیات‌های پرریسک یا زمان‌بر تجاری مانند تکمیل پرداخت‌های برون‌مرزی به شرکت‌های تابعه، استفاده کند. ممکن است این شرکت به فکر تجدید نظر در عملکردهای هزینه‌بر اما لازم مانند تبعیت از قوانین ضد پولشویی و شناسایی مشتری باشد. فرصت‌های متعددی برای ساده‌سازی عملیات‌هایی مانند پردازش تراکنش‌ها و انطباق پیام‌ها یا اطلاعات وجود دارد. گروه می‌تواند داده‌های تکراری را از مخازن اطلاعاتی حذف کند یا به دنبال مسائل هویتی شامل آسیب‌پذیری شرکت در مواجهه‌ی با حمله‌ی سایبری برود. یا اینکه به سادگی با موارد نارضایتی مشتریان شروع کنید و شکایت‌ها را به فرصتی برای پیشترفت تبدیل کند.

 

مهدی استوی

 

 

بخش قبل مقاله را از لینک زیر مطالعه کنید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش بیست و نهم)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا