آموزشآموزش بلاکچینمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام و نکته های کاربردی

 

تأثیرگذاری و نوآوری

اگر شما مدیر اجرایی ارشد در یک شرکت خدمات مالی باشید، ممکن است پیش‌تر از این کار آزمودن دفتر کل توزیع‌شده را، برای اینکه ببینید برای راهبرد شما مناسب است یا نه، شروع کرده باشید. شما تنها نیستید. تا سال ۲۰۱۴ بیشتر از ۱۲ شرکت بزرگ فعالانه در حال بررسی سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر مرتبط با بلاک‌چین و تأثیر بالقوه‌ی آن بر فعالیت‌های اصلی‌شان بوده‌اند. برای مثال بلاک‌چین می‌تواند کار پردازش تراکنش‌ها را از طریق ایجاد یک منبع حقیقت یکتا که در دسترس همه است و به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، آسان کند. با این کار می‌توان سرعت مبادله را افزایش و تعداد واسطه‌ها (و هزینه‌های مرتبط) را کاهش داد؛ امنیت را بهبود بخشید و کالاها را دیجیتالیزه کرد. به این ترتیب، برای افرادی که حساب بانکی ندارند امکانات بهتری برای انجام امور دفترداری فراهم می‌شود و انطباق‌پذیری قانونی بهبود می‌یابد.

همچنین از این فناوری می‌توان برای تولید و پشتیبانی «قراردادهای هوشمند» استفاده نمود. این قراردادها مجموعه‌ای از قواعد کدنویسی شده هستند که در رأس پایگاه‌داده‌ی بلاک‌چین قرار می‌گیرند. این کدها تنها زمانی اجرا می‌شوند که فرایندی خاص صورت پذیرد. شرکت «صنایع اریس» که در زمینه‌ی نرم‌افزار فعالیت می‌کند، یکی از نخستین ساز و کارهای بلاک‌چین با چنین کاربردی را تولید کرده است. در این ساز و کار، قرار دادهای هوشمند به صورت مؤلفه‌های مدولار، مشابه با نرم‌افزارهای یک شبکه‌ی مالی، تعریف می‌شوند. این مؤلفه‌ها را می‌توان با هم ترکیب کرد تا اصالت هر نوع تراکنشی تأیید شود. به گفته‌ی وب‌سایت شرکت اریس کاربردهای این نوع قرار داد می‌تواند شامل «امور ساده‌ای مانند داغ شدن مطلبی در یک تالار گفتگو تا کاربردهای پیچیده‌تر مانند وثیقه‌گذاری برای وام و یا انعقاد قرارداهای آتی و همچنین کاربردهای بسیار پیچیده‌تر مانند تعیین اولویت بازپرداخت اوراق قرضه» ‌باشد.

در واقع این فناوری می‌تواند بازه‌ی وسیعی از خدمات و فعالیت‌های مالی را تحت تأثیر قرار دهد:

–  دسترسی بیشتر به خدمات مالی در اقتصادهای نوظهور
میلیاردها نفر در سراسر جهان از دسترسی به بانک و مبادلات ارزی بی‌بهره‌اند. دفتر کل‌های توزیع شده بر پایه‌ی بلاک چین می‌توانند این وضعیت را تغییر دهند. در بسیاری از کشورها اثبات مالکیت املاک و مستغلات یا الزام به تأمین شروط دیگر برای افتتاح حساب بانکی یا وام گرفتن، کار دشواری است. همانگونه که گوشی‌های هوشمند به افراد فاقد خط تلفن امکان دسترسی به ارتباطات، اطلاعات و تجارت الکترونیک را دادند، این فناوری‌ها هم می‌توانند مشروعیت لازم برای انجام امور مالی اشخاص را بدون نیاز به تأمین آن شروط، فراهم کنند.

 

مهدی استوی

 

بخش قبل مقاله را از لینک زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش بیست و ششم)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا