آموزشدفتر مدیریت پروژه

درک مسیر بحرانی در مدیریت پروژه

 

نظارت بر مسیر بحرانی با ProjectManager.com

نظارت بر مسیر بحرانی راهی برای اطمینان از ماندن پروژه شما در جدول زمانی است. می‌توانید این کار را به روش آسان یا سخت انجام دهید. راه‌کار سخت ایجاد یک نمودار شبکه‌ای است که فعالیت‌هایی را که باهم شبکه شده‌اند و وابستگی‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. آن‌ها به تاریخ شروع به‌موقع یا با تأخیر سنجاق شده‌اند که به شما امکان می‌دهد جریان پروژه را درک کنید. این‌یک فرآیند پیچیده است اما نحوه انجام آن از زمان ظهور مدیریت پروژه به این شکل بوده است. اما یک‌راه ساده‌تر وجود دارد. در سایت ProjectManager.com به لطف نمودار پیشرفته گانت، می‌توانید محاسبه مسیر بحرانی را به‌طور خودکار انجام دهید. به‌سادگی به قسمت View نمودار گانتِ نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین بروید. تنظیمات گانت را انتخاب کنید و سپس فیلتر را طوری اعمال کنید تا فقط وظایف مسیر بحرانی را نشان دهد. محاسبه مسیر بحرانی هرگز آسان نبوده است.

 

مثال روش مسیر بحرانی

برای دیدن ظرافت روش مسیر بحرانی، اجازه دهید به آن در عمل نگاهی بیندازیم. ما یک وظیفه خیلی ساده انتخاب می‌کنیم تا فرآیند را به‌هم‌پیوسته‌تر کنیم مانند ساخت یک ‌خانه پرنده. اولین قدم، تجزیه پروژه به وظایف است. در این حالت نمونه بالا شامل موارد زیر خواهد بود: طراحی خانه پرنده، انتخاب مکانی که پس از ساختن باید قرار داده شود، خرید چوب، چسب، میخ و وسایل لازم مانند چکش. سپس پس از جمع‌آوری منابع، ساختن انجام می‌شود و درنهایت در اختیار سایت قرار می‌گیرد. شما باید از یک ساختار شکست کار استفاده کنید تا تمام مراحل را انجام دهید. حالا به قسمت دشوار می‌رسیم. شما باید بدانید که هر وظیفه چه مدت طول می‌کشد. این کار اگر قبلاً یک لانه پرنده نساخته باشید و هیچ‌چیزی برای برآورد تخمین خود نداشته باشید، می‌تواند مشکل باشد. در این صورت از دیگرانی که تجربه دارند مشاوره بگیرید، در این صورت دقیق‌ترین تخمین را برای مدت‌زمان انجام کارهای مختلف می‌توانید داشته باشید.

وقت آن است که در مورد وابستگی‌های وظیفه فکر کنیم. آیا وظایفی وجود دارند که نتوانند تا زمان تکمیل کار قبلی آغاز شوند؟ به‌عنوان‌مثال تا زمانی که طرح و مصالحی نداشته باشید، نمی‌توانید خانه پرنده را بسازید. از همه وابستگی‌ها یادداشتی بسازید. مایلستون‌ها در پروژه شما چه هستند؟ با این خانه پرنده احتمالاً سه مورد وجود دارد: طراحی، ساخت و برپایی آن روی سایت. داشتن مایلستون‌ها به شما کمک می‌کند تا مسیر خود را پیگیری کنید، بنابراین می‌توانید مطمئن شوید که به مبانی اولیه جدول زمانی خود می‌رسید. روش مسیر بحرانی با محاسبه طولانی‌ترین زمان لازم برای تکمیل پروژه وارد می‌شود. همچنین، کمترین و بیشترین زمان لازم برای تکمیل هر وظیفه را می‌دهد. البته نکته مسئله این است که بدانید کدام‌یک از وظایف شما بسیار مهم هستند و کدام‌یک می‌توانند به تأخیر بیفتند یا شناور شوند.

 

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

درک مسیر بحرانی در مدیریت پروژه (بخش اول)

درک مسیر بحرانی در مدیریت پروژه (بخش دوم)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا