آموزشمطالب ویژه

زبان برنامه‌نویسی پایتون: راهنمای مفید

 

پایتون چگونه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی قیاس می‌شود؟

پایتون می‌تواند برای هر مورد کاربردی که هر زبان سطح بالای دیگری (C/C++، PHP، JavaScript و … ) بکار می‌برد، استفاده شود. پیاده‌سازی برای میکروکنترلرهای مدرن وجود دارد، اگرچه CPU های قدیمی‌تر (۶۵۰۲، z80، m68k) نمی‌توانند از پایتون استفاده کنند. درحالی که اجرای مرجع CPython به‌طور گسترده برای اکثر موارد قابل استفاده مفید است. سایر مترجمان پایتون برای رفع نیازهای خاص و سناریوهای استقرار وجود دارند. میکروپایتون[۱] یک میکروکنترلر با تمرکز بر پیاده‌سازی و پشتیبانیِ معماری‌های ARM، به‌علاوه Arduino، ESP8266، ESP32 و RISC – V (32 و ۶۴ بیتی) است. CircuitPython یک fork متمرکز بر آموزش از میکروپایتون است. با CPython تفاوت دارد زیرا pypy یک کامپایلر هم‌زمان (سریع‌تر) است درحالی‌که CPython مترجم است. پیاده‌سازی‌هایی با هدف زبان نیز وجود دارند ازجمله CLPython برای زبان متمول Lisp و IronPython برای .NET / Mono و Jython برای Java. بعلاوه Nuitka Project یک کامپایلر منبع به منبع از پایتون به کد منبع C   /   C است.

 

تفاوت بین پایتون۲ و پایتون۳ چیست؟

پایتون ۳.x در دسامبر سال ۲۰۰۸ معرفی شد و به رفع نقص طراحی‌های اساسی و مدرن‌سازی زبان پرداخت. پایتون ۳  با اصل راهنماییِ ” (کاهش) تکثیر ویژگی با از بین بردنِ روش‌های قدیمیِ انجام کارها ” با توجه به این اصل پایتون۳ با پایتون ۲ به شکل وارونه و عقب‌گرد، کاملا سازگار نیست و لازم است توسعه‌دهندگان کدهای خود را برای اجرا روی ورژن جدید، مدرن‌سازی کنند. در تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۰، پشتیبانی از پایتون ۲.۷ به پایان می‌رسد و انتقال سریع به پایتون ۳ ضروری‌تر است. برای برنامه‌نویسان porting با کمک ابزار و با استفاده از آینده‌سازی و مدرن‌سازی، می‌تواند به انتقال کمک کند درحالی که پروژه caniusepython3 نشان می‌دهد چه وابستگی‌های میراثی می‌تواند شما را از استفاده از پایتون۳ منع کند.

 

چکونه برنامه‌نویسی را در پایتون شروع کردم

یادگیری پایتون نیازی به گرفتن مدرک در رشته کامپیوتر ندارد. منابع زیادی وجود دارد که به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تابا یک زبان برنامه‌نویسی شروع به کار کنند. TechRepublicAcademy سرمایه‌گذاری مشترکی بین ZDNet، TechRepublic و StackCommerce هم در دوره‌های آموزشی عمیق پایتون تنوع گسترده‌ای ارائه می‌دهند.

اگر از قبل با برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید، احتمال دارد IDE شما به شکل بومی از پایتون پشتیبانی کند یا این پشتیبانی را می‌توان با افزودن یک پلاگین به آن IDE افزود. برای برنامه‌نویسان تازه‌کار، استفاده از یک IDE رایگان که از پایتون پشتیبانی کند، راهی سریع برای شروع کار است. این IDE ها شامل Sublime Text، Geany، PyCharm، Atom و Visual Stodio Code است.

 

 

بخش اول این مقاله را از لینک زیر بخوانید:

زبان برنامه‌نویسی پایتون: راهنمای مفید (بخش اول)

 

 

 

 

[۱] MicroPython

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا