آموزشگزارش، نقد و تحلیلمصاحبهمطالب ویژه

آموزش بلاک‌چین – باشگاه مشتریان بلاک‌چین

 

بخش دوم: بلاک چین و  برنامه‌های پاداش وفاداری[۱]

 

واقعی سازی بلاک چین برای برنامه‌های پاداش وفاداری مشتری: برنامه‌های وفاداری خود را با بلاک چین دوباره تقویت کنید

برنامه‌های وفاداری مشتری به دلیل پایین بودن نرخ نگه‌داری مشتری و آزادسازی امتیازات خرید، تأخیرهای زمانی و هزینه‌های بالا هرگز به حداکثر بازده نمی‌رسند. اینجاست که فناوری بلاک چین وارد بازار می‌شود.

 

معرفی بلاک چین به‌عنوان راه‌کاری برای برنامه‌های وفاداری مشتری

وفاداری مشتری و تعامل با مشتری از عوامل تعیین‌کننده سود و زیان یک شرکت است. برنامه‌های پاداش نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری استراتژیک برای انواع سازمان‌ها می‌باشد اما ازآنجاکه این برنامه‌ها رشد سریعی داشته‌اند، هنوز به دلیل ناکارآمدی، بیمار هستند. دلایل مختلفی برای این ناکارآمدی وجود دارند، اما مهم‌ترین آن‌ کمبود سیستم‌ مدیریت یکنواخت است.

 

مزایای اصلی برنامه‌های پاداش وفاداری

مشتریان وفادار از عوامل اصلی ایجاد مشاغل انتفاعی هستند. شرکت‌ها با ایجاد برنامه‌های پاداش وفاداری قصد دارند تجربه مشتری[۱] را افزایش دهند. البته در بسیاری از موارد، نتیجه معکوس است! پیاده‌سازی بلاک چین می‌تواند تجربه مشتری را به سطح بالاتری برساند.

 

 

ارتقاء تجربه مشتری توسط بلاک چین

 

کاهش هزینه‌ها

اگرچه بلاک چین در آغاز برای پیاده‌سازی و راه‌اندازی هزینه‌هایی دارد اما در عوض صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از بلاک چین در سه سطح اتفاق می‌افتد: مدیریت سیستم، تراکنش‌ها و معاملات و درنهایت خرید مشتری. یک برنامه پاداش وفاداری مبتنی بر بلاک چین باید هزینه‌های مدیریت سیستم را با قراردادهای هوشمندی که معاملات ایمن، ردیابی شده و شفاف را به سیستم‌های قدیمی گزارش می‌دهند، کاهش دهد و هزینه‌های مرتبط با اشتباهات و کلاه‌برداری را هم کم کند.

 

فعال‌ کردن سیستم بدون اصطکاک

مثلاً یک شرکت هواپیمایی می‌تواند پاداش مشتری را درهمان کیف پول دیجیتالی شارژ کند که او برای پرداخت پول هتل استفاده می‌کند. بلاک چین از طریق یک راه‌کار غیرمتمرکز و البته غیرقابل‌اعتماد در حال متمرکز کردن برنامه‌های وفاداری مشتری است. این ارائه‌دهندگان خدمات برنامه‌های وفاداری هستند که تصمیم می‌گیرند مشتری چگونه و از طریق چه شرکت‌هایی از این پاداش‌ها استفاده کند. اما از دیدگاه مصرف‌گرایی، توانایی خریدار (مشتری) در دستیابی و مدیریت این پاداش‌ها عملاً بدون اصطکاک است.

 

 چگونه این پروسه (محاسبه و دریافت امتیاز) را با فناوری بلاک چین به پاسخی در زمان واقع نزدیک کنیم؟

بلاک چین می‌تواند یک تراکنش را برای طرف‌های درگیر در آن، درزمانی نزدیک به زمان واقع قابل ثبت و دسترسی کند و درنتیجه احتمال اینکه یک ارائه‌دهنده برنامه پاداش وفاداری بتواند خدماتش را سریع‌تر عرضه کند افزایش می‌یابد. مثلاً سرعت تولید و پردازش امتیازات برای هر مشتری افزایش می‌یابد.

 

ایجاد یک محیط برنامه‌ایِ امن

بلاک چین یک پایگاه داده توزیع‌شده و تغییرناپذیر ایجاد می‌کند که دارای مهر زمان برای هر تراکنش است. این باعث می‌شود هر تراکنش و سابقه آن به‌راحتی قابل‌ردیابی باشد، البته بلاک چین هر تراکنش را غیرقابل‌بازگشت می‌کند. از دیگر فاکتورهای بلاک چین برای ایجاد یک محیط امن برای برنامه پاداش وفاداری می‌توان جلوگیری از هزینه‌های مضاعف، جلوگیری از کلاه‌برداری، سوءاستفاده یا هر نوع دست‌کاری در تراکنش‌ها را نام برد.

 

ایجاد فرصت‌های شغلی بی‌نظیر

ارائه‌دهندگان برنامه‌های پاداش وفاداری که برنامه‌ آنان بزرگ و گسترده بوده و به‌خوبی پیاده‌سازی و توسعه‌یافته باشد، فرصت‌های منحصر‌به‌فردی برای ارائه خدمات ارزش‌افزوده به مشاغل دیگر خواهند داشت.

 

 

مقایسه‌ای بین رمزها در بلاک چین و امتیازات وفاداری: کدام‌یک سودمندتر هستند؟

هنگام ارزیابی رمزها در مقابل امتیازات وفاداری، معیارهای زیر را در نظر بگیرید.

 

قابلیت انعطاف‌پذیری

همه می‌دانیم که پول نقد یک حس مثبت در افراد ایجاد می‌کند. بااین‌حال بیشتر امتیازات وفاداری فقط برای خرید محصولات و خدمات قابل‌استفاده هستند. به‌جز چند برنامه کارت اعتباری، امتیازات وفاداری اغلب هیچ ارزش نقدی واقعی ندارند. از طرف دیگر، رمزها (توکن‌ها در بلاک چین) معمولاً از طریق صرافی‌ها معامله (تبادل) می‌شوند بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌راحتی و بلافاصله آن‌ها را به ارزهای واقعی یا رمزارزهای دیگر تبدیل کنند. این قابلیت انعطاف‌پذیری می‌تواند ارزش و انعطاف فوق‌العاده‌ای برای مصرف‌کننده ایجاد کند. بااین‌حال، خرده‌فروشان باید اطمینان حاصل کنند که این رمزها منجر به فروش و معامله بیشتر می‌شوند.

 

قوانین برنامه‌های وفاداری

مشاغل معمولاً در تنظیم برنامه‌های امتیازات وفاداری خود احتیاط می‌کنند. حداقل هزینه کرد‌، تاریخ انقضا امتیازات، کاهش امتیاز و  سایر تغییرات در برنامه امتیاز وفاداری رایج است. نتیجه این‌ها پیچیدگی بیشتر است که می‌تواند انگیزه و توانایی مصرف‌کنندگان را کاهش دهد. گواهش هم ۴۸ تریلیون امتیاز پاداش وفاداری در سطح جهان است که مشتریان از گرو درنیاورده‌اند. برعکس امتیازات وفاداری، رمزها بدون محدودیت هستند و به‌طور بالقوه برای آزادسازی و خرید پیچیدگی کمتری دارند.

 


ادراک مصرف‌کننده

مصرف‌کنندگان عموماً درک خوبی از امتیازات وفاداری دارند حتی اگر پیچیدگی برنامه وفاداری کار را دشوار کند. بااین‌حال رمزها (توکن‌ها) و رمزارزهای دیجیتال هنوز برای بسیاری از مصرف‌کنندگان ناشناس هستند. البته این ناشناس بودن برای کسانی که درک خوبی از رمزها داشته باشند می‌تواند مزیت محسوب شود. (منجر به افزایش امتیاز وفاداری شود) رمزها چالش پذیرفته شدن توسط مصرف‌کننده را دارند که این در مورد امتیازات وفاداری صادق نیست. مشاغل استفاده‌کننده از رمزها باید از طریق آموزش و تجربه کاربری هوشمند بر این مسئله غلبه کنند.

 


داده‌
های مصرف‌کننده

برنامه‌های وفاداری می‌توانند داده‌های زیادی در مورد مصرف‌کنندگان برای تطبیق محصولات، خدمات و کمپین‌های بازاریابی ارائه دهند. بااین‌حال، مصرف‌کنندگان نسبت به افشای اطلاعات شخصی خود بیش از هر زمان دیگری حساس هستند که این حساسیت احتمالاً افزایش هم می‌یابد. شرکت‌هایی مانند Bloom، Datawallet و Pillar از جنبه‌های امنیتی منحصربه‌فرد فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند تا به کاربران امکان کنترل بیشتر داده‌هایشان را بدهند. خرده‌فروشان می‌توانند بلاک چین خصوصی خود را برای محافظت بهتر از داده‌های مصرف‌کننده ایجاد کنند یا با یکی از پروژه‌هایی که در سطح جهانی کار می‌کند شریک شوند.

 

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

 

بخش‌های دیگر آموزش بلاک چین  را از لینک‌های زیر بخوانید:

آموزش بلاک‌چین – باشگاه مشتریان بلاک‌چین (بخش اول)

آموزش بلاک‌چین – باشگاه مشتریان بلاک‌چین (بخش سوم)

آموزش بلاک‌چین – باشگاه مشتریان بلاک‌چین (بخش چهارم)

آموزش بلاک‌چین – باشگاه مشتریان بلاک‌چین (بخش پنجم)

 

 

 

[۱] Customer Experience

[۱] Loyalty Reward Program

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا