آموزشمطالب ویژه

ماهیت ارزهای دیجیتال

 

نوع خاصی از ارزهای دیجیتال، ارزهای رمز پایه نام دارند. ارزهای رمزپایه برای انجام معاملات و تراکنش‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. دولت‌ها و بانک‌های مختلف و موسسات مالی نظارت و دخالتی  بر ارزهای رمز پایه ندارند. نکته دیگر در مورد ارزهای رمزپایه غیرمتمرکز بودن آن‌ها می‌باشد. ارزهای رمزپایه توسط شرکت‌ها کنترل نمی‌شوند بلکه بوسیله شبکه‌ای از نودها یا کامپیوترها کنترل خواهند شد. پس از خرید و تهیه یک ارز رمزپایه، آن ارز در سیستم یا کامپیوتر  به صورت آفلاین ذخیره می‌شود. مسلما پس از ذخیره ارزهای رمزپایه، فرد خریدار می‌تواند آن ارز را به سیستم‌های دیگر یا تلفن‌ همراه خود ارسال کند.

تمام تبادلات مالی در این ساختار غیرمتمرکز که از یک دفتر کل مرکزی ساخته شده است در فضای بلاک چین با نام زنجیره بلاک ذخیره خواهد شد. همه کسانی که مالک معاملات باشند، حق دسترسی به این تبادلات را دارند.

 

اصطلاح ماینینگ[۱]  یا استخراج ارز دیجیتال به چه معنا می‌باشد؟

همه ارزهای رمز پایه باید از طریق عملیاتی به نام ماینینگ یا استخراج کسب و تولید شوند. برای رسیدن به این هدف باید تعدادی کامپیوتر یک معمای پیچیده ریاضی را که هش[۲] نام دارد، حل کنند. به همین منظور و با توجه به پاداشی که برای حل این معما درنظر گرفته شده است، بسیاری از افراد در سراسر جهان می‌توانند برای حل این معما تلاش کرده و به هر شخصی که اولین راه‌حل را ارائه دهد، تحت عنوان پاداش میزانی از آن رمز ارز پایه تعلق می‌گیرد.

برای استخراج رمز ارز باید از لحاظ سخت‌افزاری سیستمی بسیار قوی داشته باشیم. این سیستم‌ها مصرف برق بسیار بالایی دارند و لذا کمک دولت‌ها در شکل‌گیری استخراج قانونی ارزهای دیجیتال بسیار موثر خواهد بود. البته قوی بودن یک جزء از سیستم مثلا پردازنده گرافیکی برای استخراج رمز ارز پایه کافی نیست و تک تک اجزای سیستم باید در بالاترین سطح کارایی باشند. روش‌های دیگری هم برای تهیه ارزهای دیجیتال وجود دارند که یکی از این روش‌ها خرید از طریق وب‌سایت فروشگاه‌هایی است که این‌گونه ارزها را با قیمت مشخص به فروش می‌گذارند. شما همچنین می‌توانید با کاربران و مشتریان دیگر وب‌سایت فروشگاهی تبادل و معاملات رمز ارز پایه انجام دهید.

قیمت ارزهای دیجیتال مانند هر سهام و کالای دیگری به عرضه و تقاضای موجود در بازار بستگی دارد. لذا نوسانات اخیر در قیمت بیت کوین می‌تواند بهترین مثال برای این مورد باشد. چراکه بالارفتن قیمت بیت کوین نتیجه افزایش تقاضا برای خرید آن است، لذا نوسانات عرضه و تقاضا در بازار، منتج به افزایش و کاهش قیمت ارزهای رمز پایه خواهد شد.

 

مهدی استوی

 

[۱] Mining

[۲] Hash

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا