دفتر مدیریت پروژهمطالب ویژه

چگونه هر بار اهداف مؤثر پروژه را بنویسیم (بخش دوم)

نکته برای حرفه‌ای‌ها

از مقاصد تجاری غافل نشوید. اگر مقصد پروژه با استراتژی شرکت مطابقت نداشته باشد، مؤثر نخواهد بود.

رونویسی

امروز ما در مورد چگونگی نوشتن مقاصد مؤثر پروژه در هر بار صحبت می‌کنیم. خوب می‌بینیم که بعضی‌اوقات مردم در نوشتن مقاصد مشکل دارند، چراکه آن‌ها را با اهداف و حتی چشم‌انداز  (بینش) اشتباه می‌گیرند. بنابراین می‌خواهیم با روشن کردن معنای هریک از این اصطلاحات شروع کنیم. بنابراین بیانیه چشم‌انداز، بیانیه‌ای در بالاترین سطح است. آنچه انجام می‌دهد نشان‌دهنده جهت و اشتیاق و آرزو است. ممکن است حتی قابل‌دستیابی نباشد، اما اهداف قابل‌دستیابی هستند، البته اهداف مبهم‌تر هستند اما هنوز هم ‌سطح بالا هستند. آن‌ها زمینه کلی دستیابی به پروژه و اهداف تجاری را فراهم می‌آورند. مقاصد بیانیه‌های سطح پایین‌تر هستند، آن‌ها نتیجه مطلوب پروژه را توصیف می‌کنند. محصولات و تحویل دادنی‌های خاصی را که پروژه ارائه می‌دهد توصیف می‌کنند، بنابراین اهداف مبهم‌تر و مقاصد کمی مشخص‌تر هستند.

بنابراین چرا ما به مقاصد مؤثر اهمیت می‌دهیم؟

خوب مدیریت یک پروژه مقاصد مشخصی می‌طلبد. هرچه مقاصد خود را واضح‌تر نشان دهید، احتمال دستیابی به آن‌ها بیشتر است. بنابراین از آن‌ها برای ساختار پروژه و معتبر ساختن موفقیت شما استفاده می‌کنند. بنابراین چگونه می‌توانیم این مقاصد را مؤثرتر کنیم؟ خوب، ما از تکنیک SMART استفاده می‌کنیم. بنابراین زمانی که از پروژه‌ها و اهداف و مقاصد صحبت می‌کنیم، باید با مثال توضیح داده شود. بنابراین یک هدف برای پروژه می‌تواند افزایش رضایت کلی مشتریان با ارائه بلیط‌های پشتیبانی از طریق وب‌سایت باشد، این حتی می‌تواند هدف کلی پروژه باشد.

پس یک مقصد مشخص می‌تواند پیاده‌سازی سیستم تهیه بلیط آنلاین جدید تا اول ماه آگوست میلادی باشد به‌طوری‌که زمان پاسخگویی تهیه بلیط بیشتر از یک ساعت نباشد. بیایید بررسی کنیم، آیا این سیستم SMART است؟

بنابراین موارد بسیار خاص است، دقیقاً به شما می‌گوید چه اتفاقی خواهد افتاد، به همراه زمان اتفاق افتادن و اینکه چه نتایجی به دست می‌آید. همچنین این موارد قابل‌اندازه‌گیری است. شما می‌توانید زمان‌های تهیه بلیط را اندازه‌گیری کرده و اطمینان حاصل کنید که از یک ساعت تجاوز نمی‌کنند. همچنین موارد ذکرشده در بالا با این سیستم فروش بلیط قابل‌دستیابی هستند، می‌شود به آن‌ها دست‌یافت و برای تیم شما واقع‌بینانه هستند و همچنین محدودیت زمانی دارند. شما می‌دانید که باید این موارد را تا اول ماه آگوست میلادی پیاده‌سازی کنید. بنابراین الآن شما می‌توانید تفاوت هدف و مقصد را ببینید و چگونگی کمک و پشتیبانیِ مقصد برای رسیدن به آن هدف را درک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا