UI و UXاخباربرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیمطالب ویژه

گوگل از کاربران کروم برای کمک به شناسایی سایت‌های فریبنده سؤال می‌کند

گوگل در هفته جاری برای کمک به شناسایی سایت‌های مشکوک، به کاربران مرورگر کروم خود و افزودنی پیشنهاد داده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا این URL ها را اطلاع دهند.

افزونه جدید گوگل کروم

افزونه گزارشگر سایت مشکوک که می‌تواند به کروم دسکتاپ اضافه شود، یک آیکون پرچم مانند را در نوار بالایی مروگر می‌گنجاند. امیلی شِتِر یک مدیر محصول کروم در وبلاگ سه‌شنبه یک کمپانی نوشته است “با کلیک روی آیکون، می‌توانید سایت‌های ناامن برای بررسی امن به‌منظور ارزیابی بیشتر گزارش کنید.”

مرور امن نام تکنولوژی است که توسط موتور جست‌وجوی گوگل، کروم، موزیلا فایرفاکس و سافاری اپل و اندروید استفاده‌شده است تا کاربران را از سایت‌هایی که محتوای گمراه‌کننده یا مخرب دارند، دورنگه دارد. در سمت سرور، گوگل از روبات‌هایی برای اسکنِ وب و ساخت فهرستی از وب‌سایت‌هایی که بدافزار، دانلودهای مضر یا تبلیغات و صفحات گمراه‌کننده دارند استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار سپس می‌توانند API ای را برای یکپارچه‌سازی این لیست در اپلیکیشن های خودشان وصل کنند، کاری که مرورگر سازان ِ رقیب سال‌هاست انجام داده‌اند.

نتیجه نهایی هشداری است که به میان آمده و به کاربر می‌گوید که سایت مقصد مشکوک است و باید اجتناب شود. در کروم، یکی از چندین راه‌اندازهای هشداردهنده‌های مرور امن می‌خواند: “سایت گمراه‌کننده پیش رو است” که به دنبال آن متنی توضیحی آمده است. حالا گوگل از کاربران خواسته تا مانند بات ها سایت‌های زننده را نشان دهد.

اما خودِ برخی از اطلاعاتی که در پنجره پاپ اپ بعد از کلیک روی آیکون گزارش سایت گمراه‌کننده اجرا می‌شود، مشکوک به نظر می‌آید. زمانی که دریکی از سایتهای مقصد معمول خودمان هستیم، گزارش سایت گمراه‌کننده شناسایی کرده که “سایت جزو ۵ هزار سایت بالای لیست نیست” که باعث گمراه‌کننده بودنِ آن URL می‌شود. زمانی که در سایت سازمان اخبار ملی هستیم، گزارشگر سایت مشکوک گفته است “سایت در ۳ ماه گذشته بازدیدکننده نداشته است.”

شِتِر همچنین بیان کرده افزونه دقیق‌تر و ظریف‌تری از کروم هم خواهد آمد که از کاربران محافظت می‌کند. این افزونه جدید به کاربر هشداریِ ناشناس زمانی که مرورگر به‌سوی یک سایت با URL گمراه‌کننده هدایت می‌شود، می‌دهد. همان حقه‌ای که هکرها و phisher ها به کار می‌برند.

” برای مثال اشتباه گرفتنِ go0gle.com با google.com راحت است.” او ادامه می‌دهد “این هشدار جدید با مقایسه URL صفحه‌ای که اکنون در حال بازدید از آن هستید با URL های صفحاتی که قبلاً از آن‌ها بازدید کرده‌اید، کار می‌کند. اگر URL ها شبیه هم بودند، که ممکن است موجب گیج شدن یا گمراهی شما شود، ما به شما هشداری نشان خواهیم داد، تا به‌جای بی‌خطر برگردید.”

شِتِر گفته هشدار جدید روی کروم ۷۵ راه‌اندازی شده بود، ورژن حال حاضر کروم در ۴ ژوئن شروع به کارکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا