آموزشدفتر مدیریت پروژهکنترل و مدیریت پروژهمدیریت تغییراتمدیریت ریسکمدیریت ریسک و پروژه های نرم افزاری

افزودن روش مدیریت پروژه چابک به رویکرد PRINCE2: روش چابک را به‌اندازه استفاده کنید و راهبری را حفظ کنید (بخش دوم)

روش PRINCE2 Agile متخصصان برای کسانی است که قصد گسترش دانش خود از این روش را با یادگیری نحوه استفاده از آن برای سناریوهای واقعی دارند.

لذا چرا روش PRINCE2 Agile در سازمان‌های PRINCE2 این‌قدر مؤثر عمل می‌کند؟

۱- استفاده از یک‌زبان و رویکرد مشترک

به‌عنوان سازمانی که با روش PRINCE2 کار می‌کند شما سطح کنترل و اصطلاحات رایج دارید که برای همه قابل‌درک است. روش Agile بر این اساس ساخته‌شده است. به‌علاوه سازمان‌های باتجربه در حوزه PRINCE2 در خلق این روش برای پروژه‌های مختلف تخصص داشته‌اند.

۲- انعطاف‌پذیری با روش‌های چابک

ورژن های متفاوتی از Agile وجود دارد که فریمورک Scrum احتمالاً محبوب‌ترین آن‌ها است و البته این فریمورک تنها رویکرد توسعه Agile نیست. روش PRINCE2 هیچ ایده‌ای در مورد تعریف نحوه تحویل پروژه ندارد اما این روش با رویکردهای Agile بسیاری ازجمله Scrum، Kanban و DevOps کار می‌کند. این موضوع به ما اطمینان می‌دهد که تیم مدیریت پروژه می‌داند که چگونه با رویکرد تحویل پروژه Agile ارتباط برقرار کند.

مهم این است که درک کنیم PRINCE2 Agile هنوز روی مدیریت پروژه تمرکز داشته باشد و اینکه تیم تحویل هنوز باید در رویکرد یا رویکردهای مناسب تحویل Agile که به کار می‌گیرد، آموزش ببیند، اما PRINCE2 Agile به مدیر پروژه از محدوده رویکردهای تحویل Agile دید کلی می‌دهد.

Agile رویکردی عالی برای تحریک نوآوری و تحویل سریع است اما مسلماً در هر شرایط و موقعیتی کارایی ندارد. درک زمان استفاده از آن، نصف مسئله است. کار هم‌زمان با روش‌های PRINCE2 و Agile این اطمینان را به ما می‌دهد که در رویکردی که اتخاذ کرده‌ایم کاملاً وابسته به شرایط و منعطف هستیم.

برای کسانی که به Agile بدبینی دارند، ترکیبِ آن با PRINCE2 سطح کنترل بیشتری به روش‌های Agile اضافه می‌کند. چیزی که لزوماً همه رویکردهای Agile محض ندارند. نتیجه حقیقتاً یک راهکار مدیریت پروژه کامل Agile است که از هر دو رویکرد تحویل سخن می‌گوید.

۳- داشتن دیدگاه تجاری

در PRINCE2 تیم اجرا، زمینه‌های موردعلاقه کسب‌وکار را نمایان می‌کند. به‌کارگیری این موضوع (در همان حالی که دید کلی کسب‌وکار را حفظ می‌کنید) در محیط Agile رویکردی برنده است. این موضوع تضمین می‌کند که کاربران به خواسته‌هایشان خواهند رسید و چیزی که به مشتری تحویل داده می‌شود با مقتضیات کسب‌وکار تناسب دارد. این موضوع به‌خوبی با دنیای Agile همخوانی دارد چراکه ارزش، باید محرک اولیه برای اولویت دادن به کارهای بعدی باشد.

۴-Agilometer

این عنصر هسته‌ای رویکرد PRINCE2 Agile است. Agilometer به‌عنوان ابزار ارزیابی ریسک عمل می‌کند تا معین کند که استفاده از رویکرد Agile برای یک پروژه معین مناسب است یا خیر و از Agile باید در چه سطحی استفاده شود. حتی در یک پروژه آبشاری (waterfall)، شما می‌توانید برخی از عناصر Agile را باهم ترکیب کنید و Agilometer به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا پیامدهای انجام این کار را ارزیابی کنند.

در دستورالعمل PRINCE2 Agile، این روش همچنین راه یگانه‌ای برای شناسایی مشکلات بالقوه روش‌های Agile معرفی‌شده دارد. برای مثال فرضیه‌های چالش‌برانگیز در مورد آنچه باید در ابتدای پروژه مشخص شود، مقابله با مقاومت‌های به وجود آمده برای همکاری در سطوح بالاتر و فکر کردن در مورد آموزش یا کارآگاه‌ها برای تشویق به پذیرشِ روش Agile در مدیریت پروژه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا