آموزشمطالب ویژه

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهارم

مراحل کار از راه دور

 

بدون کار از راه دور

برخی شرکت‌ها اجازه کار از راه دور نمی‌دهند. این می‌تواند ناشی از فرمان مدیریت یا ماهیت تجارت آن شرکت باشد. به‌عنوان‌مثال مراقبت‌های پزشکی، رویدادهای زنده و ساخت‌وساز نمی‌توانند با دورکاری وظایف خود را به شکل کامل انجام دهند. شایان‌ذکر است که ما به لطف پیشرفت‌های فن‌آوری، شاهد فرصت‌های جدیدی برای کار از راه دور هستیم. به‌عنوان‌مثال سیستم جراحی داوینچی در جراحی از راه دور استفاده می‌شود و البته زیرساخت‌های ارتباطی در بعضی از مناطق به‌اندازه کافی قوی است که از پخشِ راه دور پشتیبانی کند. شرکت‌های چندملیتی با دفاتری در سراسر جهان، ذاتاً از راه دور هستند.  یک کارمند در یک دفتر برای کارمندی که د دفتری دیگر کار می‌کند از راه دور است و امتناع از تشخیص این واقعیت می‌تواند همکاری در بین دفاتر را دشوار کند. یادگیری چگونگی تسهیل کار از راه دور می‌تواند برای شرکت‌های “غیر دورکاری” مفید باشد.

دورکاری مجاز است

نام دیگرش “دورکاری تحمل می‌شود” است،  این مرحله از دورکاری به کارمندان تأییدشده در شرکت مجوز کار از خانه برای بعضی روزها (و نه همه روزها) را می‌دهد. این امر معمولاً در محیط‌های سازمانی و شرکتی مشاهده می‌شود که “جمعه‌های دورکاری” به‌عنوان یک مزیت شغلی به شخص استخدام‌شده ارائه می‌شود. در چنین سناریوهایی واضح است که مدیر شرکت نمی‌خواهد امکان میسر بودن دورکاری برای همه را بسنجد، بلکه تنها قصدش همراهی و مصالحه با نیازها و تقاضاهای کارکنان جهت انعطاف‌پذیری بیشتر است.  این کارفرمایان انجام برخی از کارها در خارج از دفتر را تحمل می‌کنند، اما هنوز هم انتظار دارند افراد بیشتر وقت خود را در دفتر کار بگذرانند.

دورکاری ترکیبی

دورکاری ترکیبی از تماما-دورکاری متداول‌تر می‌باشد چراکه پذیرش و اجرای آن برای شرکت‌های بزرگ و خوش‌ساخت آسان‌تر است. در یک سناریوی دورکاری ترکیبی، یک یا چند دفتر وجود دارد که زیرمجموعه‌ای از شرکت هرروز به آن رفت‌وآمد می‌کند که با زیرمجموعه دیگری از شرکت که دورکاری می‌کند جفت می‌شود. برای کارفرمایانی که متعهد به یک الگوی شرکتی مستقر دریک جای ثابت هستند، اما مایل به گسترش خط استخدام خود در خارج از شرکت هم می‌باشند، صدور مجوز دورکاری می‌تواند سودمند باشد. کارفرمایان ممکن است از این طریق بتوانند اعضایی استثنایی برای یک تیم از مجموعه نواحی جغرافیایی متنوعی بیابند و به نرخ همان محل دستمزد پرداخت کنند و جنگ‌های استعدادی را که در مناطق کلان‌شهرها در جریان است کنار بگذارند. کارمندانی که به دنبال آزادی اضافی، استقلال و انعطاف‌پذیری در محل کار هستند، احتمالاً انجام برخی از کارها به شکل دورکاری را به کار بدون دورکاری ترجیح می‌دهند، اما دورکاری ترکیبی می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد:

۱.کارکنان دورکاری ترکیبی، ممکن است دسترسی کمتری به اطلاعات داشته باشند. به‌جز مواردی که کارفرما همه‌چیز را مستند کرده باشد، ممکن است از کارکنان خواسته شود که کارهای روزانه را با اطلاعات کم یا ناقص در مقایسه با همکاران حضوری انجام دهند. باگذشت زمان این موضوع می‌تواند به اشتباهات، سردرگمی، ناامیدی و حتی کم‌کاری منجر شود.

۲. فرصت‌های شغلی و توسعه‌ای کمتر. کارمندان دورکاری ترکیبی که دور از چشم هستند ممکن است برای برخی جلواندازی‌ها، پیشرفت‌ها و فرصت‌های توسعه کنار گذاشته شوند. آن‌ها همچنین ممکن است برای انتقال افقیِ درون‌سازمانی موقعیت‌های کمتری داشته باشند و همچنین تأثیر کمتری برای ایجاد یک نقش جدید در جهت توسعه نیازهای تجاری داشته باشند.

۳. احساس داشتن دفتر ماهواره‌ای. کارمندان دورکاری ترکیبی ممکن است نسبت به بقیه شرکت احساس انزوا کنند. مهم است که در طی مصاحبه استخدام از مصاحبه‌کننده بپرسید که چگونه کارکنان دورکار به تیم و شرکت اضافه شده، شامل شده یا درک می‌شوند. ممکن است این رفتار  برخی کارمندان را پریشان نکند اما می‌تواند روی افراد دیگر عوارض و تأثیرات روحی و عاطفی داشته باشد.

۴. مدیریت گناه. شنیدن احساس گناه از کارمندان دورکاری که در ابتدا حضوری کار می‎‌کردند، متداول است. معاشرت آن‌ها با کارمندان حضوری است که ممکن است از سختی‌های رفت‌وآمد شکایت کنند یا به علت عدم حضور در وظایف خانوادگی ابراز ناراحتی کنند. در این طبقه‌بندی نابرابری وجود دارد، زیرا کارمندان دورکاری مجبور است باوجوداینکه نیازی به تحمل شنیدن این‌همه سختی ندارد، با همکاران خود همدردی کند.

۵. مسئولیت لابی کردن از راه دور. اگر یک کارمند در یک ظرفیت کار از راه دور استخدام شود، اما این ترتیبات و طبقه‌بندی به شکل مساوی بین مدیران و تیم پشتیبانی نشود، ممکن است شرایطی پیش بیاید که کارمند دورکاری دائماً به خاطر این امتیاز درک شده که به شرکت رفت‌وآمد فیزیکی ندارد خود را ذی‌حق بداند.

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش اول

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پنجم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش ششم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هفتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هشتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش نهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش یازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سیزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهاردهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش شانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش آخر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا