آموزشمطالب ویژه

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوازدهم

شرکت‌های ناهم‌زمان باید فرهنگی با مفاد و زمینه کم اجرا کنند تا ارتباطات دقیق و مستقیم باشد.

 

ارتباطات غیررسمی

در محیط‌های درهم‌تنیده، ارتباطات غیررسمی به‌طور طبیعی رخ می‌دهند. زمانی که افراد ازنظر جسمی در یک فضا قرارگرفته باشند، فرصت‌های کافی برای گپ‌وگفت در خارج از چیدمان رسمی کاری وجود دارد. برقراری ارتباط اجتماعی با همکاران برای ایجاد اعتماد در سازمان شما مهم است. شخص باید زمانی که نمی‌توان به شکل طبیعی‌ در دفتر این ارتباطات را داشت، در طراحی ارتباطات غیررسمی جدی باشد. ارتباطات غیررسمی دارای اهمیت است، چراکه باعث شکل‌گیری ارتباطات در کار می‌شود که به مسائل دیگری غیر از کار هم مرتبط است. کسانی که احساس می‌کنند در محل کار دوستان اصیلی دارند از کارشان بیشتر لذت می‌برند، احساس مشارکت در کارها دارند و به دیگران در داخل سازمان خدمت می‌کنند. برای شرکت‌های از راه دور، رهبران نباید انتظار داشته باشند که ارتباطات غیررسمی به‌طور طبیعی اتفاق بیفتد. هیچ کوریدوری برای گذشتن اعضای تیم از مسیرها وجود ندارد و هیچ کارپولی هم به دفتر و غیره وجود نخواهد داشت. در یک چیدمان دورکاری ارتباطات غیررسمی باید به شکل رسمی شناسایی شوند.  رهبران باید ارتباطات غیررسمی را ایجاد کنند و به هر میزان ممکن، فضایی را طراحی کنند که اعضای تیم در سراسر جهان برای ارتباط برقرار کردن با سایر اعضاء و صحبت در مورد مسائل غیر کاری احساس راحتی کنند. در GitLab ما اتکای بسیاری به تماس‌های ویدئویی داریم و همه را تشویق می‌کنیم که با یکدیگر به‌عنوان موجوداتی همدل، با علائق و احساسات و ترس‌ها و امیدهای مختلف ارتباط برقرار کنند نه‌فقط ارتباط بین دو همکار. ما توصیه می‌کنیم تا همه افراد در GitLab چند ساعت در هفته را به برقراری تماس‌های اجتماعی با افراد دیگر شرکت اختصاص دهند. ما این کار را به طُرق زیر انجام می‌دهیم:

 

تلفن شرکت

یک تماس ویدئویی در سطح شرکت که اعضای تیم می‌توانند به آن بپیوندند. گروه‌های بحث در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات. برای آسان‌تر ساختن این ملاقات در مناطق زمانی و تشویق مشارکت، ما این جلسات را چندین بار در روز داریم.

 

گفت‌وگوهای گروهی

چهار بار در هفته، شرکت عملاً برای بحث و گفت‌وگو جمع می‌شوند تا در مورد حوزه‌های تجاری بحث کنند. اسلایدها برای متون ارائه می‌شوند اما نمایش داده نمی‌شوند.

 

گپ‌های همراه با قهوه

به‌جای صحبت کردن کنار دستگاه قهوه ساز در اتاق استراحت، به انتخاب خودتان برای جلسات یک‌به‌یک در یک تماس ویدئویی زمانی را انتخاب کنید. نرم‌افزار Slack Donut برای تسهیل معرفی، شریک قهوه را به شکل تصادفی انتخاب کند.

 

تماس‌های همکاری

این تماس‌های ویدئویی، جلسات کاریِ برنامه‌ریزی‌شده هستند جایی که اعضاء تیم می‌توانند وظایف چالش‌برانگیز را با یک همکار حل کنند و یا به‌سادگی درحالی‌که هرکدام بر روی وظایف خودشان کار می‌کنند باهم گپ هم بزنند.

 

ساعات اجتماعی

تماس‌های غیررسمی در تیم‌های فوری سازمان‌دهی می‌شوند تا یکدیگر را در سطح شخصی‌تری بشناسند.

 

Slack

از کانال‌های Slack برای ارتباطات غیررسمی در سراسر شرکت استفاده کنید، خواه یک کانال مخصوص تیم باشد یا کانال اختصاصی برای یک سرگرمی خاص (مثل بازی‌های رایانه‌ای یا پخت‌وپز) یا حتی به اشتراک‌گذاری عکس‌های حیوان خانگی.

 

Zoom

درگیری بصری به ما کمک می‌کند تا در سطح شخصی‌تری با یکدیگر در ارتباط باشیم. در حقیقت، هنگامی‌که اعضای تیم ما برای اولین بار با چهره‌ای روبرو می‌شوند، شگفت‌آورترین عامل معمولاً قد هر شخص است.

 

برای تقویت روابط زمان اختصاص دهید

اگر مدت‌زمانی طولانی را در شرکتی گذرانده باشید، احتمالاً دیده‌اید که شرکت یک “ساعت تفریح” در نظر گرفته است تا کارمندان را برای صحبت در مورد مسائل غیر کاری دورهم جمع کند. در محیط‌های دورکاری باید تأکید بیشتری روی اختصاص زمان به‌منظور آشنایی بیشتر شود. تیم‌های کار از راه دور می‌توانند تماس‌های غیررسمی اجتماعی را در تیم‌های فوری سازمان‌دهی کنند تا در سطح شخصی‌تری باهم آشنا شوند، زمان‌های “نشان دادن و تعریف کردن” و “ساعت تفریح” برای گپ‌وگفت درباره برنامه‌های آخر هفته هستند. تکرار می‌کنیم که رهبران نباید انتظار داشته باشند که ارتباطات غیررسمی به‌طور طبیعی اتفاق بیفتند. ارتباطات غیررسمی را سازمان‌دهی کرده و فضایی را طراحی کنید که اعضای تیم برای صحبت در مورد مسائل غیر کاری احساس راحتی کنند. استفاده از ایموجی‌ها و شکلک‌ها و برچسب‌ها می‌تواند کمبود ارتباطات کلامی را در یک محیط ارتباط کامپیوتری تکمیل کند. نتایج نشان می‌دهد که استفاده صحیح از شکلک‌ها، ایموجی‌ها و برچسب‌ها به‌ویژه شکلک‌های مثبت باعث ایجاد رابطه و درک شناختی می‌شود. آن‌ها (شکلک‌ها) نه‌تنها به شرکت‌کنندگان در بیان احساسات و مدیریت روابط کمک می‌کنند بلکه به‌عنوان کلماتی برای کمک به درک پیام هم عمل می‌کنند.

“یینگ تانگ و خ‌فون هو، محققان دانشگاه از هنگ‌کنگ”

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش اول

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سوم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهارم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پنجم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش ششم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هفتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش هشتم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش نهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش دهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش یازدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش سیزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش چهاردهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش پانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش شانزدهم

دفترچه راهنمای دورکاریِ سال ۲۰۲۰، از بزرگ‌ترین شرکت‌ کار از راه دور جهان – بخش آخر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا