آموزشمطالب ویژه

نحوه ایجاد نمودار PERT (بخش دوم)

مراحل پیاده‌سازی یک نمودار PERT

  • تعیین وظایف موردنیاز برای تکمیل پروژه، ترتیبی که باید طبق آن به انجام برسند و مدت‌زمان آن‌ها.
  • ایجاد یک دیاگرام شبکه‌ای با فلش‌هایی که نشان‌دهنده فعالیت‌ها باشد و گره‌هایی که مایل ستون‌ها هستند.

مسیر بحرانی و تأخیر احتمالی چیست؟

نکته برای حرفه‌ای‌ها: نمودارهای PERT می‌توانند پیش از اجرای پروژه استفاده شوند. این نمودارها بهترین راه برای کمک به شما برای تخمین ساده و دقیق‌تر هستند. تخمین‌ها می‌توانند کاملاً خوش‌بینانه یا بدبینانه باشند. اما استفاده از یک نمودار PERT، واقعی‌ترین تخمین را پیدا خواهید کرد.

خلاصه مقاله

امروز ما در مورد نحوه ایجاد نمودار PERT صحبت می‌کنیم. می‌دانیم PERT مخفف تکنیک ارزیابی کارایی برنامه است و همین‌طور می‌دانیم که PERT در دهه ۵۰ میلادی وجود آمد. تقریباً در همین زمان بخش خصوصی تکنیک مشابهی به نام تکنیک مسیر بحرانی ایجاد کرد، که احتمالاً در عرصه مدیریت پروژه از آن شنیده‌اید. اما آن‌ها بسیار مشابه هستند و هر دو به برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و کنترل پروژه‌ها کمک کردند و هردو از یک نمودار تقدم در تکنیک خود استفاده می‌کنند. بنابراین دو قانون برای ایجاد نمودار PERT وجود دارد. اولین قانون وظیفه است یا فعالیت‌هایی که در نمودار به‌عنوان فلش نشان داده شده‌اند و شما ممکن است این را در عرصه مدیریت پروژه شنیده باشید که به آن فعالیت‌های روی پیکان می‌گویند زیرا در تصویر گرافیکی یا نمودار فعالیت به معنای واقعی کلمه روی فلش می‌نشیند.

قانون دوم این است که تاریخ‌های عطف به‌عنوان گره‌ها نمایش داده شوند.بنابراین اگر یک فعالیت را انجام دهیم و آن را در نمودار PERT نشان دهیم، داده‌های پروژه را که همان فعالیت‌ها هستند، جمع‌آوری کرده‌ایم، بنابراین روی پیکان می‌نشینند و درواقع این‌ها گره‌ها هستند. تخمین زمان انجام این کار یک روز است، بنابراین ما باید قبل از ارائه اطلاعات پروژه، داده‌های پروژه را جمع‌آوری کنیم. بنابراین این یک تصویر ساده از یک فعالیت است. بنابراین اگر به‌عنوان‌مثال با چندین فعالیت این کار را گسترش دهیم، می‌بینیم که حلقه‌ها گره‌ها هستند، می‌بینیم که حلقه‌ها همان گره‌ها هستند و سپس تاریخ مایلستون‌ها و بعدازآن فلش فعالیت‌ها را می‌بینیم.

بنابراین اعدادی که در بالای پیکان‌ها قرار دارند تخمین مدت‌زمان لازم برای تکمیل آن فعالیت هستند و همچنین اگر به این موارد توجه کنید می‌بینید که وقتی مایلستون‌ها انجام شد می‌تواند موجب آغاز چندین فعالیت دیگر شود. به همین دلیل است که ما به یک نمودار تقدم (اولویت)[۱] ارجاع می‌دهیم، بنابراین نمودار اولویت بدان معنی است که کاری باید انجام شود تا آن فعالیت به پایان برسد. اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید می‌تواند کاملاً پیچیده باشد البته بااینکه برخی از افراد هنوز هم می‌توانند این کار را به‌صورت دستی انجام دهند، اما استفاده از یک ابزار، فوق‌العاده کمک‌کننده خواهد بود.

[۱] Precedence

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا