اخباراخبار بلاکچینمطالب ویژه

هوش مصنوعیِ مدیریت پروژه، ۸۱ % پروژه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

 

هوش مصنوعیِ مدیریت پروژه افزایش داشته است. در بخشی از گزارشی درباره تاثیر روزافزون هوش مصنوعی بر عملکرد پروژه، موسسه مدیریت پروژه[۱] از ۵۵۱ مدیرپروژه سوال کرد که آیا سازمان آن‌ها تحت تاثیر AI بوده است یا خیر؟ پاسخ حیرت انگیز ۸۱ درصد آن‌ها بله بوده است.

 

داده‌ها همچنین حاکی از آن است که طی ۳ سال آینده مدیران پروژه انتظار دارند تعداد پروژه‌هایی که آن‌ها با کمک هوش مصنوعی مدیریت می‌کنند از ۲۳ % به ۳۷ % افزایش یابد.

 

آیا هوش مصنوعیِ مدیریت پروژه شغل افراد را می‌دزدد؟

برخی از افراد ممکن است درحال حاضر این سوال را مطرح کنند که آیا هوش مصنوعی مدیریت پروژه کارها را در دست می‌گیرد؟ موسسه مدیریت پروژه می‌گوید به احتمال زیاد، اگرچه انتظار می‌رود که به بخش اصلی گردش کار  مدیر پروژه تبدیل شود. موسسه مدیریت پروژه معتقد است “که برای بازکردن ارزش واقعی هوش مصنوعی، سازمان‌ها به همکاری بین انسان و ماشین نیاز دارند.”

باتشکر از هوش مصنوعی، مدیران پروژه ابزارهای بیشتری دراختیار دارند تا به کمک وظایف مدیریتی آن‌ها بیاید. به‌جای نگرانی درمورد هوش مصنوعی، موسسه مدیریت پروژه سازمان‌ها را ترغیب می‌کند تا با اعمال پنج اصل مهم، معروف به اصول MELD، مبتکر هوش مصنوعی شوند. تحقیقات انجام شده توسط Accenture، نشان می‌دهد که مبتکران هوش مصنوعی لذت بیشتری از عملکرد پروژه نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، می‌برند. موسسه مدیریت پروژه با سازمان‌هایی که تصمیم می‌گیرند از اصطاحات MELD استفاده نکنند، تماس می‌گیرد.

 

اصول MELDS عبارتند از:

  • Mindset مناسب را تشویق کنید
  • آزمایش را تبلیغ کنید
  • پشتیبانی فعالانه از رهبری
  • داده‌ها را با استراتژی بیامیزید
  • مهارت‌های جدید را پرورش دهید

 

ایده اصلی در قوانین MELD این است که با ترکیب مدیران پروژه با ابزاری که از هوش مصنوعی تهیه شده‌ باشند، سازمان‌ها به پیشرفتی در بهره‌وری و موفقیت پروژه دست خواهند یافت. موسسه مدیریت پروژه مدیران پروژه را تشویق می‌کند تا در حوزه مدیریت پروژه نسب به هوش مصنوعی باز و کنجکاو  باشند. شواهد اولیه این ادعا را تایید می‌کنند که افرادی که نسبت به هوش مصنوعی ذهن بازی داشته باشند، مزایایش را درو خواهند کرد.

 

تاثیر هوش مصنوعیِ مدیریت پروژه

داده‌ها حاکی از آن است که مبتکران هوش مصنوعی درحال رهایی از تاخیرها هستند. به‌عنوان مثال ۶۱ % پروژه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی به موقع تحویل داده شد، درحالی‌که بدون آن این عدد تنها ۴۷ % می‌باشد. مبتکران هوش مصنوعی همچنین دریافتند که ۶۴ % از پروژه‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند به بازگشت سرمایه یا فراتر از آن داشته‌اند درحالی‌که این آمار برای پروژه‌های بدون هوش مصنوعی تنها ۵۲ % می‌باشد.

 

اختلاف بین مدیران پروژه

هوش مصنوعی نقش مهمی در مدیریت منابع و بهبود چابکی ایفا می‌کند. با استفاده از هوش کاربردی یعنی جایی که هوش مصنوعی با آنالیز داده‌ها و اتوماسیون برای حل مسئله ترکیب شده است، برخی از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه مانند New Relic قادر بر نظارت دقیق بر عملکرد و شناسایی روندهای سخت در بهره‌وری و استقرار هستند. مشکلاتی که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشند تا شناسایی و حل شوند، هوش مصنوعیِ مدیریت پروژه می‌تواند ظرف چنددقیقه شناسایی کند.

مهمترین چیز این است که هوش مصنوعی مدیران پروژه را آزاد می‌گذارد تا آنچه را انجام می‌دهند به بهترین نحو انجام دهند: مدیریت پروژه. یکی از جالب‌ترین بخش‌های هوش مصنوعی این است که بسیاری از کارهای خسته‌کننده و تکراری را که می‌تواند برنامه روزانه یک مدیرپروژه را پر کند، حذف می‌کند. هوش مصنوعی همچنین به مدیران پروژه کمک می‌کند تا با ارسال خودکار یاد‌آوری‌ها و تجزیه اطلاعات برای جزییات مهم، به مدیریت بهتر پروژه‌های خود بپردازند.

 

۳ راه موردانتظار مدیران پروژه درمورد تاثیرگذاریِ فن‌آوری‌های هوش مصنوعی بر مدیریت پروژه

 

سیستم‌های خِبره

تصمیم‌گیری یک متخصص انسانی را تقلید می‌کند. آن‌ها به شکلی طراحی شده‌اند تا راهشان را از طریق استدلال و برهان از پایگاه‌دانش‌های[۲] بزرگ بسازند و به‌مرور قواعد را یاد بگیرند. برنامه‌های بازی شطرنج اولیه، مانند اولین کسی که یک انسان را شکست داد، به سیستم‌های خِبره اعتماد کرد.

 

یادگیری عمیق

از نحوه عملکرد مغز انسان تقلید می‌کند و الگوهای یادگیری و پردازش داده‌ها را ایجاد می‌کند. یادگیری عمیق از مقادیر زیادی داده‌های بدون ساختار که برای انسان‌ها چندین دهه طول می‌کشد یاد می‌گیرد. آژانس‌های تبلیغاتی برای مناسب‌سازی تبلیغات با حکایت شما از یادگیری عمیق استفاده می‌کنند.

 

خودکارسازی فرآیند روباتیک

وظایف انسانی را برای کمک به گردش‌کار و فرآیندها به‌طور خودکار انجام می‌دهد. به این فکر کنید که در هر زمان یک کارمند فوق‌العاده باهوش و باورنکردنیِ کارآمد داشته باشید.

 

شما چه فکر می‌کنید؟

هوش مصنوعی در حال تجربه لحظه‌ای در کانون توجه است. چگونه قصد دارید از هوش مصنوعی و استراتژی‌های مدیریت پروژه خود استفاده کنید؟

 

 

 

 

 

 

 

[۱] PMI

[۲] KB

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا