آموزشدفتر مدیریت پروژهکنترل و مدیریت پروژهگزارش، نقد و تحلیلمدیریت تغییراتمدیریت ریسکمدیریت ریسک و پروژه های نرم افزاری

چگونه فضای اداری پربار بسازیم؟ (بخش دوم)

روانشناسی رنگ

رنگ‌های مختلف می‌توانند اثرات روان‌شناختی مختلفی داشته باشند، و می‌توانند در سطح ناخودآگاه روی طرز فکر و احساس مردم تأثیر بگذارند. با دانستن این موضوع، می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مناسب در طراحی دفتر، کارکنان خود را تحت تأثیر قرار دهید.

سبز

تحقیقات رنگ سبز را با تفکر وسیع‌تر مرتبط کرده و در این مورد تفکرات خلاقانه‌تر. رنگ طبیعت با رشد همراه است و احساس تعادل را ترویج می‌کند. لذا اگر می‌خواهید کارکنان شما بهره‌وری بیشتری داشته باشند، محیط‌های کاریِ سبزرنگ در نظر بگیرید.

قرمز

قرمز یک‌رنگ عاطفی شدید است. زمانی که مردم رنگ قرمز را می‌بینند، واکنش‌های آن‌ها سریع‌تر می‌شود و به تقویت انرژی می‌رسند. بااین‌حال این احساس احتمالاً کوتاه است و درنهایت رنگ قرمز تفکر تحلیلی را کاهش می‌دهد.

همچنین رنگ قرمز برای تحریک اشتها شناخته‌شده و به همین علت است که در بسیاری از رستوران‌ها و غذای فوریهای زنجیره‌ای استفاده می‌شود. اگر بیش‌ازحد مورداستفاده قرار گیرد، می‌تواند در یک محیط اداری باعث حواس‌پرتی شود. از این رنگ در مکان‌هایی مانند آشپزخانه یا فضاهای مشترک اختصاص داده‌شده برای گپ و گفت های اجتماعی استفاده کنید.

آبی

آبی معمولاً به‌عنوان یکی از پربارترین و پرطرفدارترین رنگ‌ها شناخته می‌شود و شایع‌ترین رنگ موردعلاقه در سراسر جهان است. شاید به خاطر اینکه آبی‌، رنگ آسمان و دریا است، آرامش‌بخش است و معمولاً باعث احساس صلح و ثبات می‌شود. بااین‌حال فراموش نکنید که آبی می‌تواند به وجود آورنده احساس سردی باشد.

قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای می‌تواند با تنبلی و تمایل به نادیده گرفته شدن همراه باشد، بنابراین ممکن است بهترین رنگ برای محیط اداری نباشد. معانی دیگر رنگ قهوه‌ای بر جدی بودن و عمل‌گرا بودن دلالت دارد.

صورتی

صورتی به داشتن اثر آرامش‌بخش معروف است. تا حدی که در برخی زندان‌ها به‌منظور جلوگیری از رفتار تهاجمی استفاده می‌شود. صورتی رنگ بسیار مناسبی برای اتاق هیئت‌مدیره است، جایی که مکالمات می‌تواند داغ و حساس باشد.

سفید

سفید طالبِ مدرن بودن است. برای مثال شرکت اپل، از رنگ سفید به‌منظور نمادی برای نگاه پاک و براق استفاده می‌کند. بااین‌حال دید بیش‌ازحد تک‌رنگی می‌تواند روی تفکرات مردم اثر گذارد. شخصی که در یک مغازه تک‌رنگی خرید می‌کند زمانی که ذهنش به دلیل عدم انگیزش سرگردان باشد، ممکن است حواسش از کاری که انجام می‌دهد پرت شود.

زمان تصمیم‌گیری در مورد رنگ اداره، یک انتخاب واضح استفاده از رنگ‌های برند شرکت است. بااین‌حال ممکن است ارزشش را داشته باشد تا به‌جای روش اول، مفاهیم و اثرات روان‌شناختی این رنگ‌ها را به‌منظور همسو بودن با اهداف و جهت‌گیریهای کارکنان بررسی کنید.

ادامه مقاله را از لینک زیر مطالعه فرمایید:

چگونه فضای اداری پربار بسازیم؟ (بخش آخر)

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا