آموزشآموزش بلاکچین

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام در مسیر بلاک‌چین

 

در بخش قبل در مورد یکی از حوزه‌های خدمات و فعالیت‌های مالیِ متاثر از بلاک‌چین صحبت کردیم. در ادامه به معرفی حوزه‌های دیگر خواهیم پرداخت:

دفترداری بهبودیافته
شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از دفتر کل تراکنش‌ها که به صورت توزیع‌شده، با تأییدیه‌ی عمومی و تقریبا به صورت لحظه‌ای کار می‌کند، عملیات‌هایی مانند دفترداری، استخراج داده و تأیید اسناد را انجام دهند. با این کار می‌توان زحمت انطباق اطلاعات میان رایانه‌های مختلف را کم کرد. همچنین می‌توان سیستم‌ها را، به‌طرزی قابل تنظیم و با امینت بیشتر، به منابع اطلاعاتی بیرونی مانند تأمین‌کنندگان قیمت (فروشندگان الکترونیکی اطلاعات تجاری) متصل نمود.

مدیریت انعطاف‌پذیر ذخایر
تسویه حساب سریع و صدور گزارش فوری، میزان پول نقد و سایر وثیقه‌هایی که بانک باید برای کاهش ریسک تسویه حساب نگه دارد را کاهش می‌دهد. در بلاک‌چین ردگیری جریان سرمایه ذاتا فرایندی شفاف است که باعث می‌شود بانک‌ها نیاز کمتری به ذخیره‌ی پول برای سرمایه‌ی در گردش و تبادل سرمایه‌ی خارجی داشته باشند.

بهره‌وری بیشتر در انطباق‌پذیری قانونی
یک دفتر کل مرکزی و غیرقابل تغییر برای ثبت تراکنش‌ها، به حسابرسان و قانون‌گذاران کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری جریان اطلاعات مالی را تحت نظر بگیرند و از تصدیق تراکنش پس از انجام آن جلوگیری شود.

بهبود عملیات متداول کسب و کار
می‌توان کار مدیریت ورودی و خروجی حساب‌ها را خودکار کرد. استفاده از قراردادهای هوشمند، انواع تازه‌ای از حساب‌های حق‌العملی را ایجاد شده‌اند که موسسه‌های طرف خریدار با استفاده از آنها می‌توانند مستقیما با یکدیگر تجارت کنند. همچنین می‌توان تجارت ابزار مشتقه[۱] در فرابورس[۲] را میان تعداد زیادی از بازیگران بازار مدیریت نمود. مبادلات خودکار می‌توانند جایگزین شبکه‌ها و پیمانکاران مرکزی مانند «جامعه جهانی ارتباطات مالی میان‌بانکی (SWIFT)»، بانک‌های مرکزی و شبکه‌های پرداخت، برای انجام عملیات ارتباط بانکی، تسویه و تعدیل حساب باشند. همچنین ممکن است از اوراق بهادار بلاک‌چین برای انتشار برگه‌ی سهام یا نظارت بر تراکنش‌های خرده‌فروشی استفاده شود.

کسب و کارهای نوپای بیشتری وارد عرصه‌ی دفتر کل توزیع‌شده می‌شوند
طیف وسیعی از کسب‌وکارهای فرعی در حال ظهور هستند. صرافی‌های رمزارز مانند «آرموری»[۳] و «کوین‌بیس»[۴] برای مشتریانشان امکان فروش رمزارز، پس‌انداز دارایی‌ها، مدیریت کلیدهای رمزنگاری‌شده‌ی دارایی‌ها و حفاظت از دارایی‌ها در برابر سرقت آنلاین را فراهم می‌آورند. (ذخیره کردن رمزارز بر روی رایانه‌ای که به اینترنت متصل نیست، راهکاری مطلوب است.)

شرکتی دیگر با نام «لیبرا»[۵] به شرکت‌ها، فارغ از نوع پایگاه‌داده‌ی بلاک‌چین آنها، برای انجام امور حسابرسی و تحلیل تراکنش‌های دارایی‌های دیجیتال کمک می‌کند. دیگر شرکت‌های نوپا شامل «بلاک‌استریم»، «دیجیتال استس هولدینگز» و «آی‌بیت» انجام امور تراکنش‌های دارایی‌های دیجیتال را برای بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی تسهیل می‌نمایند. پس از آن شرکت‌های «خدمات بازیابی کیف پول»[۶] را داریم که به مالک رمزارزی که گذرواژه خود را فراموش کرده است کمک می‌کنند تا از طریق رمزگشایی به روش «جستجوی فراگیر»[۷]، آن را بازیابی کنند. این می‌تواند تنها راه حل برای کسی باشد که کلید رمزنگاری خصوصی خود را در یک کیف پول دیجیتال و بر روی یک گوشی هوشمند نگه داشته، از آن نسخه‌ی پشتیبان تهیه نکرده و آخر سر گوشی خود را در یک آتش‌سوزی از دست داده است. (این اتفاق واقعا رخ داده است). مطمئنا شرکت‌های نوپای بیشتری برای ارائه‌ی سایر خدمات مرتبط با بلاک‌چین ظهور خواهند کرد. یکی از این خدمات می‌تواند راهنمایی مردم برای سر در آوردن از همه‌ی این سیستم‌های ناآشنا باشد.

 

مهدی استوی

 

بخش قبل مقاله را از لینک زیر دنبال کنید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش بیست و هفتم)

 

[۱] derivatives

[۲] over-the-counter

[۳] Armory

[۴] CoinBase

[۵] Libra

[۶] Wallet Recovery Services

[۷] brute force

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا