آموزشگزارش، نقد و تحلیلمطالب ویژه

حقایقی راجع به بیت کوین که باید بدانید

بیت کوین نه کلاه‌برداری است و نه شمش طلا. مردم به بحث و تبادل‌نظر در مورد اینکه بیت کوین چه هست و پتانسیل‌های آن، قانونی بودن و اهمیت آن صحبت می‌کنند. بحث‌ها معنی‌دار است و افکار زیادی برای اندیشیدن در اختیار ما می‌گذارد. اما آن‌ها فقط نظر هستند و در عین مفید بودن، حقایق و واقعیت‌ها برای دانستن حیاتی و مهم هستند. دانستن حقایق منجر به گفتگو و سؤالات معنی‌دار می‌شود. برخی از این سؤالات در اینجا مطرح می‌شوند.

بیت کوین پول برنامه‌نویسی شده است. بیت کوین شکل جدیدی از پول ارائه داد که قابل‌برنامه‌ریزی است. بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده (یا اموال رمزنگاری‌شده) تحت همان فلسفه پول درگذشته و مفهوم پول که با آن آشنا هستیم کار می‌کنند. آنچه تعیین‌کننده پول است، مجموعه‌ای از قوانین مشترک برای مبادله ارزش است. تفاوتش با ارز رمزنگاری‌شده در این است که قوانین توسط پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده وجه وضع می‌شوند. آن‌ها برای شرایط و ضوابط تراکنش که کدگذاری شده است تصمیم می‌گیرند. این سیستم فراتر از ارز رمزنگاری‌شده خواهد بود (و شروع به فراتر رفتن کرده است) و درنهایت امکان ایجاد معاملات عظیم ازجمله قراردادها، تخصص‌ها، دارایی‌ها و خدمات را فراهم می‌کند.

در دنیای آنالوگ، ما اشکال فیزیکی پول مانند کالاها و پول‌های کاغذی داریم و محدودیت مسافت داریم. در دنیای دیجیتال ما با تراکنش‌هایمان، دفع محدودیت و وابستگی به مسافت انسانی و سرعت خیلی بیش‌تر پیش رفته‌ایم. بااین‌حال در دنیای دیجیتال ما تحت اداره سرعت و بخشش بانک‌ها هستیم. در دنیای رمزنگاری‌شده پول برنامه‌نویسی شده ما محدودیت‌های مؤسساتی و انسانی را از بین برده‌ایم. این اصطکاک‌ها گران هستند و کاهش‌یافته‌اند.

بیت کوین از هوا به وجود نیامده است. بیت کوین طی فرآیندی به‌نام mining ایجادشده است. بلاک چین یعنی فنّاوری که بیت کوین بر اساس آن ساخته‌شده است، به شبکه‌ای از گره‌ها[۱] برای اطمینان از یکپارچگی تاریخچه تراکنش‌ها از طریق دستیابی به اجماع وابسته است. اعتبارسنجی[۲] بخشی از فرآیند این تکنولوژی است. بعد از اعتبارسنجی یک تراکنش، لازم است گره‌ها با استفاده از آزمون‌وخطا برای حل معمای ریاضی پیچیده‌ای که نیاز به محاسبات سنگین کامپیوتری دارد، باهم رقابت کنند. اولین کامپیوتر در شبکه که بتواند معادله را حل کند، به‌عنوان پاداش بیت کوین‌هایی دریافت می‌کند. این عملیات بانام “استخراج بیت کوین “[۳] شناخته می‌شود. این پروتکل به‌عنوان اثبات کار (PoW)[4] شناخته می‌شود.

استخراج بیت کوین با دو هدف صورت می‌گیرد: اجازه ایجاد سکه‌های جدید می‌دهد و پردازش تراکنش‌ها در شبکه را تسهیل می‌کند. استخراج بیت کوین به انرژی (برق)، سخت‌افزار و پهنای باند نیاز دارد. اگر سعی کنید با کامپیوتر خودتان بیت کوین استخراج‌کنید، هزینه برقی که مصرف می‌کنید به‌مراتب بیشتر از بیت کوینی خواهد بود که به دست می‌آورید. ارزهای دیجیتالیِ دیگر هم از PoW استفاده می‌کنند. پروتکل دیگری که پدیدار شده Proof of Stake یا PoS است که برای دستیابی به اجماع نیازی به انرژی یا سخت‌افزار ندارد اما به‌جای آن از شرط‌گذاری و پیوند توکن‌ها برای تعیین بلاک بعدی استفاده‌شده است.

بیت کوین دارای ارزش است. تاکنون تنها ۲۱ میلیون بیت کوین ایجادشده است. که افت دهنده قیمت و نقطه مقابل پول کاغذی است که تورم دهنده است. ارزش و امنیت بیت کوین از این حقیقت ناشی می‌شود که به‌راحتی می‌توان اثبات کرد که برای حل معمای ریاضی، توان محاسباتی قابل‌توجه و انرژی الکتریکی مصرف‌شده است. این امر در برابر کلاه‌برداری و تقلب و اطلاعات جعلی محافظت خواهد کرد. زمانی که بیت کوین توسط PoW ایجاد شد، استخراج (ارز) توسط یک شبکه تصدیق‌شده و قابل‌تأیید پشتیبانی شد.

هر کس می‌تواند ارز خود را بسازد. اما آن ارز ایجادشده برای اعتبار داشتن و ارزشمند بودن، لازم است موردپذیرش جمعی قرار گیرد. دنیا بیش از ۹ سال است که به‌اتفاق یک اجماع جهانی با بیت کوین تعامل داشته است. بیت کوین نیز مانند سهام عمل می‌کند، به‌این‌ترتیب که قیمت می‌تواند به‌طور دلخواه بالا و پایین رود. قیمت یک سهم بیانگر چیزی است که طرف دیگر مایل است هزینه آن را بپردازد. ارزهای دیجیتال هم به همین طریق عمل می‌کنند.

از بیت کوین می‌توان برای پرداخت محلی و جهانی استفاده کرد- خلائی برای یک‌راه آزادِ بدون دردسر، سریع‌تر و کارآمدتر برای تبادل پول وجود دارد. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی برای پر کردن این فضای خالی بود و برای پرداخت‌ها و ذخیره‌سازی بها و ارزش ایجادشده بود. این شکل جدید پول انتقال وجه آنلاین را به‌صورت peer-to-peer[5] و بدون واسطه مانند یک بانک امکان‌پذیر می‌کند. به‌طورکلی بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند سریع‌تر و با هزینه کمتری منتقل شوند. ازآنجایی‌که بیت کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند، ممکن است هزینه‌ها تحت تأثیر تراکم و ترافیک روی بلاک چین قرار گیرند.

در سال‌های اولیه ظهور بیت کوین، هر کس می‌توانست اقلام روزانه مانند قهوه و نوشیدنی‌های دیگر و شام را خریداری کرده و چند سنت پولش را منتقل کند. قیمت‌ها چندان بی‌ثبات نبود و زمان تراکنش تقریباً سریع بود چراکه میزان استفاده از بلاک چین بالا نبود. جذابیت قضیه در این بود که هیچ بانک یا موسسه مالی درگیر کار نشده بود. قضیه بخصوص زمانی جالب می‌شد که شخصی می‌خواست پولی را به فرد دیگری در کشور دیگری منتقل کند. آن فرد می‌توانست یک بیت کوین به ارزش یک‌میلیون دلار را با هزینه کمتر از یک دلار به شخص دیگری در کشور دیگری ارسال کند و گیرنده می‌توانست آن را در کمتر از یک ساعت به فیات (پول کاغذی با نام مستعار) تبدیل کند. امروزه با نوسانات قیمت بیت کوین و هزینه بالاتر بالقوه، ممکن است دیگر پرداخت‌های روزمره با این ارز ممکن نباشد. بااین‌حال اگر در حال انتقال بیت کوینی به ارزش یک‌میلیون دلار به آن‌طرف مرزها هستید، ممکن است هنوز هم ارزشش را داشته باشد.

بیت کوین به‌عنوان اولین پول برنامه‌نویسی‌شده روی بلاک‌چین به ما پول نقدی جهانی، مجازی و بدون مرز می‌دهد- که این فقط یک آغاز است. بیت کوین و بلاک چین تنها آینده پول را تعریف نکردند، بلکه آینده اقتصاد و تراکنش‌ها و نهایتاً آینده را تعریف کردند.

[۱] Node

[۲] Validation

[۳] Mining Bitcoin

[۴] Proof of Work

[۵] اصطلاحی در شبکه به معنی جفت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا