UI و UXآموزشبرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیمطالب ویژه

دستورات مهم CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند (بخش آخر)

  • Shutdown

دستور shutdown در ویندوز ۸ معرفی‌شده است- و همانطور که حدس زدید- کامپیوتر شما را خاموش می‌کند. البته این دستور با گزینه راحت و در دسترس shutdown هر دو یک کار را انجام می‌دهند، اما کاری که دستور shutdown /r /o انجام می‌دهد این است که زمان restart کامپیوتر شخصی شما و راه‌اندازیِ منو Advanced Start Options که همان‌جایی است که می‌توانید به حالت Safe Mode و ابزارهای بازیابی ویندوز دسترسی داشته‌باشید. اگر می‌خواهید رایانه خود را برای اهداف عیب‌یابی مجدداً راه‌اندازی کنید، این دستور مفید است.

  • Systeminfo

این دستور یک بررسی مشروح و باجزییات از پیکربندی دقیق رایانه شما ارائه می‌دهد. لیست ارائه شما سیستم‌عامل و سخت‌افزار شما را پوشش می‌دهد. برای مثال می‌توانید تاریخ اصلی نصب ویندوز، آخرین زمان بوت شدن، نسخه BIOS خود، حافظه کل و حافظه در دسترس، نرم‌افزارهای رفع اشکال نصب‌شده، پیکربندی‌های کارت شبکه و موارد دیگر را جست‌وجو کنید. از دستور systeminfo /s به همراه نام‌هاست کامپیوتر روی شبکه محلی[۱] برای گرفتن اطلاعاتِ آن سیستم از راه دور استفاده کنید.

این‌کار ممکن است به عناصر ساختاری اضافی مانند دامنه[۲]، نام کاربری[۳] و رمز ورود نیاز داشته باشد، مثل این دستور:

Systeminfo /s [host_name] /u [domain] \ [user_name] /p [user_password]

  • System File Checker

این دستور ابزاری برای اسکن و تعمیر خودکار با تمرکز روی فایل‌های سیستمی ویندوز است. شما باید command prompt را با administrator بازکنید و دستور sfc /scannow را وارد کنید. اگر SFC فایل گمشده یا خراب پیدا کند، آن‌ها را با استفاده از نسخه‌های ذخیره‌شده توسط ویندوز برای این منظور، به طور خودکار جایگزین می‌کند. این دستور برای اجرا در لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر می‌تواند به نیم ساعت زمان نیاز داشته باشد.

  • Tasklist

شما می‌توانید از دستور tasklist برای فراهم‌آوردن لیستی از تمام تسک‌های کنونی که روی کامپیوتر شخصی خودتان اجرا می‌شود استفاده کنید. اگرچه یک‌جورهایی ممکن است با Task Manager تداخل داشته باشد، این دستور ممکن است وظایفی را که از دید آن ابزار پنهان‌شده، پیدا کند. طیف گسترده‌ای از اصلاح‌کننده‌ها هم وجود دارند. دستور Tasklist-svc سرویس‌های مرتبط با هر تسک را نشان می‌دهد. از دستور tasklist استفاده کنید تا جزییات یبشتری در ارتباط با هر تسک ببینید. دستور tasklist –m مکان فایل‌هایی با پسوند.dll را که با وظایف فعال مشارکت داشته‌اند مشخص می‌کند. این دستورات برای کشف نقص و عیب‌یابی پیشرفته مفید هستند.

  • Taskkill

وظایفی که در دستور tasklist نشان داده می‌شوند دارای ID فرآیندهای همکار بوده و قابل اجرا هستند. (یک عدد ۴ یا ۵ رقمی) می‌توانید با استفاده از دستور taskkill –im به همراه نام قابل اجرا یا taskkill –pid به همراه ID فرآیند، یک وظیفه را فوراً متوقف کنید. تکرار می‌کنیم این‌کار کمی با Task Manager تداخل دارد، اما از آن می‌توانید برای از بین بردن برنامه‌های غیر پاسخگو یا پنهان[۴] استفاده کنید.

[۱] Local Network

[۲] domain

[۳] User Name

[۴] Hidden

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا