آموزشمطالب ویژه

روش‌های مختلف ثبت معاملات در سیستم‌های مالی

 

پس از گذشت چند سال از بکارگیری و استفاده از ارزهای دیجیتال، مزایا و معایب و مشکلات این ارزها آشکار گشته است. یکی از این مشکلات، مسئله‌ی خرج کردنِ دوباره[۱] می‌باشد. مشکل دوباره خرج کردن یا دوبار خرج کردن، از معضلات مرتبط با کلاه‌برداری می‌باشد که موجب هزینه‌کرد بیش‌تر از یک‌بارِ یک مبلغ معین است. این حقه کلاه‌برداری مانند این است که شخص برای یک کالا دوبار هزینه بپردازد یا یک خانه را همزمان به دو نفر بفروشد، نتیجه این حقه خرج کردنِ دوباره ارز دیجیتال یا پول دیجیتال می‌باشد.

در روش سنتی برای حل این مشکل از یک شخص ثالث مورد اعتماد یعنی همان سرور مرکزی کمک گرفته می‌شد تا لیست تراکنش‌ها و خرید و فروش‌ها و گزارش ترازها را نگه‌داری کند. در این روش ما باید به یک فرد برای حفظ و کنترل و نگه‌داری تمامی اطلاعات و جزئیات منابع مالی و لیست گزارش‌ها اعتماد می‌کردیم. اما در ارزهای دیجیتال و به‌طور مشخص بیت کوین، که از یک شبکه غیرمتمرکز تشکیل شده است، تمام نودهای شبکه وظیفه کنترل و نگه‌داری و تایید این اطلاعات را برعهده دارند.

پیاده‌سازی و استقرار این ایده با بهره‌گیری از بلاک چین که در واقع یک دفتر کل عمومی از همه تراکنش‌های ثبت شده در درون شبکه می‌باشد، صورت می‌گیرد. این شبکه در درسترس تمامی نودها است. لذا در این روش تمام نودهای شبکه می‌توانند لیست تراز‌های مالی را مشاهده کنند. در این روش همچنین تمامی تراکنش‌ها شامل کلیدهای عمومی ارسال‌کننده و البته دریافت‌کننده (همان آدرس کیف پول[۲]) و مقدار بیت کوین انتقال یافته هستند.

در این روش به منظور تایید تراکنش، لازم است تا ارسال‌کننده با کلید خصوصی که دراختیار دارد، تراکنش را تایید (امضاء) کند. مشخصا تمامی این مراحل رمزگذاری خواهند شد. سرانجام تراکنشی که این مراحل را طی کرده باشد پس از تایید در شبکه منتشر می‌شود.

 

ارز دیجیتال چیست؟

یک نوع از ارزهای دیجیتال ارزهایی به نام ارزهای رمزپایه هستند. ارزهای رمز پایه قابلیت انجام آنلاین معاملات را دارند. مهم‌ترین ویژگی ارزهای رمزپایه، عدم کنترل آن‌ها توسط کشورهای مختلف می‌باشد. از دیگر مزایای ارزهای رمز پایه کنترل آن‌ها توسط شبکه‌ای از نودها و غیرمتمرکز بودن می‌باشد. در ارزهای رمزپایه پس از خرید ارز، می‌توان آن را در یک کامپیوتر یا در یک فضای ابریِ آفلاین ذخیره نمود. تمامی تبادلاتی که در این شبکه غیرمتمرکز صورت می‌گیرد در شبکه‌ای از زنجیره‌ها و بلوک‌ها به نام بلاک چین بوده و مالکان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

 

مهدی استوی

 

 

 

[۱] Double Spending

[۲] Wallet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا