آموزشمطالب ویژه

تعریف اصطلاح ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

 

یک ارز رمز پایه را می‌توانیم از طریق پروسه استخراج یا ماینینگ بدست آورده و تولید کنیم. از آنجا که دستیابی به یک ارزش نباید آسان باشدُ لذا افرادی که قصد کسب رمز ارز پایه را دارند باید یک مسئله سخت و دشوار ریاضی را حل نمایند. این مسئله ریاضی، هش[۱] نام دارد. همه افراد حاضر در شبکه‌ای که برای حل هش و کسب ارز دیجیتال تلاش می‌کنند، هدفشان اولین بودن در حل این مسئله می‌باشد. اولین شخصی که موفق شود مسئله دوشار ریاضی را حل کند، مقداری از آن رمز ارز پایه به‌عنوان جایزه دریافت خواهد کرد.

اگر قصد استخراج رمز ارز پایه داشته باشید، به سخت‌افزارهای قدرتمند و بخصوصی نیاز داریم تا بتواند برق متناسب را تولید کرده و در تمام مدت ۲۴ ساعت روشن باشد و کار کند. لذا صرفا با دراختیار داشتن پردازنده قوی یا رم بالا یا حتی پردازنده گرافیکی سریع و قدرتمند نمی‌توان رمز ارز پایه استخراج کرد. شما جدا از ماینینگ ارز دیجیتال، می‌توانید از روش‌‌های دیگری نیز برای استخراج رمز ارز پایه استفاده کنید. یکی از این روش‌ها خرید و تهیه رمز ارز پایه از وب‌سایت‌های فروش آنلاینِ این‌گونه ارزها می‌باشد.

ارزهای دیجیتال خریداری شده را حتی می‌توان با دیگران تبادل کرد و خرید و فروش داشت. می‌دانیم ارزهای دیجیتال نیز ارزش خود را از عرضه و تقاضا به‌دست می‌آورند. لذا همان‌گونه که در بازار سهام، قیمت کالا و سهم‌های شرکت‌ها براساس تقاضا افزایش و کاهش خواهد داشت، در مورد ارزهای دیجیتال نیز، همین موضوع صدق می‌کند.

 

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

تمام ارزهای رمز پایه، ساختاری غیر متمرکز دارند. این ساختار به تمامی افراد یا نودهای شرکت‌کننده در شبکه امکان ثبت و ذخیره وجوه، پرداخت هزینه و موارد دیگر را بدون اینکه نیازی به شخص ثالث با موسسات مالی و بانک‌ها باشد، می‌دهد. امروزه اغلب ارزهای دیجیتال، بر روی پایگاه‌ داده‌ای توزیع‌شده که بلاک چین نام دارد، پیاده‌سازی می‌شوند. همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، در نتیجه پروسه استخراج یا ماینینگ می‌توانیم یک ارز دیجیتال به‌دست آوریم. در مورد قیمت ارزهای دیجیتال و افزایش و کاهش آن‌ها، در پاراگراف قبل صحبت کردیم. یک مثال جال از این افزایش و کاهش مربوط به سال ۲۰۲۰ می‌باشد. در سال ۲۰۲۰ و قبل از بحران همه‌گیری ویروس کرونا، قیمت بیت کوین حدودا ۷ هزار دلار بود. اما پس از این بحران و رکود عمیقی که در پی آن در صنایع و کشورهای مختلف پدیدی آمد، اقبال سرمایه‌گذاران به بیت کوین بالا رفت، تا جایی که نرخ بیت کوین در اواخر سال ۲۰۲۰، افزایشی انفجای را تجربه کرده و به حدود ۳۰ هزار دلار (بالاترین نرخ ثبت شده بیت کوین) رسید.

 

مهدی استوی

 

[۱] Hash

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا