آموزشمطالب ویژه

کدام یک از ارزهای دیجیتال آینده‌ی پُر رونقی خواهند داشت؟

 

۱. اتریوم

اتریوم یک ارز دیجیتال است که درحال حاضر، از نظر ارزش و بازار سرمایه، پس از بیت کوین در رتبه‌ی دوم قرار دارد. رمز ارز اتریوم در سال ۲۰۲۰ رشدی ۱۲۰۰ درصدی را تجربه کرد که بسیار بیشتر از رشد رقیبش یعنی بیت کوین با ۷۰۰ درصد بود. اگرچه نوع بازارهای سرمایه بیت کوین و اتریوم با یکدیگر متفاوت است اما اتریوم پتانسیل عبور از بیت کوین را دارد.

اتریوم با هدف ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برروی بلاک‌چین ساخته شد، راه‌کاری بسیار سخت و پیچیده که شخصی به نام ویلیام باترین آن را ارائه داد. می‌دانیم که بیت کوین اولین رمز ارز ارائه شده است اما پس از آن به‌تدریج ارزهای دیجیتال بهتری روانه‌ی بازار شدند. اگر بخواهیم تفاوت‌ بازار میان بیت کوین و اتریوم را در مثالی مطرح کنیم می‌توانیم سیستم‌عامل را مثال بزنیم، اتریوم مانند سیستم‌عامل‌های مختلفی است که ورژن‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی برایش تولید می‌شود و همچنان طراحان درحال توسعه برنامه‌های کابردی برای آن هستند درحالی که بیت کوین به ثبات رسیده و تنها بدرد اشخاصی می‌خورد که توانایی پرداخت هزینه‌های تراکنش‌های آن را داشته باشند. ارز دیجیتال بیت کوین به علت هزینه‌های زیادی که برای تراکنش دارد و همچنین زمان مصرفی زیاد، نمی‌تواند در پرداخت‌ها کارائی چندانی داشته باشد.

مقصود نهائی نگارنده آن است که اکنون زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری روی بلاک‌چین‌هایی است که برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند و آینده‌ی روشنی  دارند، لذا اتریوم یک گزینه‌ی عالی به‌منظور سرمایه‌گذاری و دادوستد غیرمتمرکز می‌باشد.

 

۲. ریپل

روشن است که هدف تمام افراد از ورود به بیزینس کسب سود یا همان پول است. پیشرفت و گسترش ارزهای دیجیتال، تحول عظیمی در بازار سرمایه ایجاد کرده است، لذا با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزپایه، ایده‌ای جذاب و با سوددهی بالا می‌باشد. افراد و تجار بسیاری به‌دنبال جایگزینی برای بیت کوین هستند، یعنی ارز دیجیتالی که خرید آن به‌صرفه‌تر بوده و در عین حال آینده‌ی خوبی داشته باشد. ریپل رمزارزی با این ویژگی‌ها می‌باشد.

یکی از نکات برجسته‌ی رمزارز ریپل، ارتباط خوب آن با موسسات مالی و بانک‌ها می‌باشد. ازآنجایی که ارزهای دیجیتال، برای سوددهی باید ماندگار باشند، لذا ناچارا باید ارتباط خوبی با بازیگران اصلی دنیای مالی داشته باشند. موسسات مالی بزرگ دنیا و یانک‌ها یکی از این بازیگران هستند. اکنون بسیاری از شبکه‌های بانکی دنیا، رمز ارز ریپل را به‌کار می‌برند. ریپل دارای ویژگی‌های دیگری مانند عدم نوسانات زیاد و تثبیت کارائی می‌باشد که به‌همین علت نیز مورد تصویب و استفاده‌ی بانک‌ها قرار گرفته است.

نکته مورد توجه در مورد ریپل این است که هدف از طراحی آن، انجام تسویه‌های لحظه‌ایِ میان بانکی بوده است و لذا با دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و لایت کوین و بیت کوین تفاوت دارد.

 

مهدی استوی

 

در بخش بعد، دیگر ارزهای درحال پیشرفت دیجیتالی را بررسی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا