دفتر مدیریت پروژه

طراحی پروژه در مدیریت پروژه: راهنمایی سریع (بخش دوم)

مشکل پروژه چیست؟

برای حمایت از این سند چشم‌انداز، شما به مشکلی نیاز دارید که نیاز به حل داشته باشد. بنابراین اغلب ارزیابی نیازها لازم است، تا بتوانید موانعی که کسب‌وکار با آن مواجه است، ببینید. این کار همچنین داده‌های ضروری را برای طراحی راه‌حل بهینه برای مشکل فراهم می‌کند. برای شروع چه اطلاعاتی جمع می‌کنید؟ چه منابعی برای آن اطلاعات وجود دارند و بعدازآن چگونه اطلاعات را جمع‌آوری خواهید کرد؟ بعد، تحلیل و تعیین مشکلاتی که پروژه برای حل شدن ایجاد کرده است. این نتایج را در یک سند جمع‌آوری کنید.

چه کسی و چه منابعی؟

بعد لازم است تا منابع لازم برای به انجام رساندنِ پروژه را تشخیص دهید. منابع می‌تواند هر چیزی از مردم گرفته تا تجهیزات و امکانات لازم برای تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه باشد. یک‌راه خوب برای کشف منابع، همان راهی است که روزنامه‌نگاران برای نزدیک شدن به یک داستان جدید استفاده می‌کنند یعنی با پنج w. چه کسی، چه چیزی، چه جایی، چه زمانی و چرا. به چه کسی برای انجام پروژه نیاز دارید و چه ابزارهای مدیریتت منابعی لازم است و کار کجا به انجام خواهد رسید، چه زمانی پروژه شروع می‌شود و به اتمام می‌رسد و چرا این منابع موردنیاز است؟

اهداف پروژه چه هستند؟

شما نمی‌توانید به اهداف برسید اگر اول آن‌ها را شناسایی نکرده باشید. یک هدف چیزی است در انتهای پروژه که قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری باشد. یک هدف با شفافیت یک مشکل منطبق است. شرح هدفی بسازید که توضیح دهد اهداف چگونه در پروژه نشان شده‌اند؟ برای به انجام رساندنِ خوب این کار، از روش SMART استفاده کنید، که اختصار کلمات Specific (خاص)، measurable (قابل‌اندازه‌گیری)، achievable (دست‌یافتنی)، realistic (واقع‌بینانه) و Time-relevant (مناسب بازمان) است. هر هدف باید با این اصطلاحات تعریف شود.

استراتژی پروژه چیست؟

برای دستیابی به اهداف پروژه باید یک استراتژی در نظر گرفته شود. استراتژی یک فرآیند برای دستیابی به اهداف پروژه در محدودیت‌های پروژه است، مانند منابع، برنامه، بودجه و غیره. چگونه استراتژی برای دستیابی به اهداف پروژه ایجاد می‌شود؟ سابقه را در نظر بگیرید و به پروژه‌های مشابه درگذشته برگردید و اینکه مزایا و معایب استراتژی‌های به‌کاررفته در آن‌ها چه بوده است. بهترین شیوه‌های مدیریت پروژه همیشه ابتدا پی‌ریزی خوب است و سپس ساخت تدریجی یک استراتژی و ایجاد مسیر به سمت موفقیت.

بخش‌های دیگر این مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

طراحی پروژه در مدیریت پروژه: راهنمایی سریع (بخش اول)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا