UI و UXاخباربرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیگزارش، نقد و تحلیلمطالب ویژه

مک پرو جدید: ۳ دلیل بزرگ برای هیجان زده بودن در مورد محصول غول مانندِ جدید اپل

دو سال بعد از آنکه اپل به طور رسمی اعلام کرد که روی یک مک حرفه‌ای جدید کار می‌کند، این ماشین بالاخره خودش را در اجلاس سالانه اپل keynote نشان داد و تجهیزات جدید ناامید کننده نبود.

در اینجا هیچ چیز زائدی پیدا نمی‌کنید. در عوض طراحی جدید و هارمونی متناسب با آن روی نمایی مانندِ”رنده پنیر” برای مک بوک حرفه‌ای ساخته شده است که البته این طراحی در دهه گذشته محبوب بوده است. این نشانه محکمی است برای ویرایشگران ویدئو و دیگر سازندگان محتوا که نیاز به قدرت گرافیکی و پردازنده‌ای بالایی دارند. مک حرفه‌ای دوباره رنگ حرفه‌ای به خود گرفته است و برای تکمیل این قدرت، اپل همچنین اعلام کرد که از صفحه نمایش حرفه‌ای ۳۲ اینچی جدید XRD که ارتقا عظیمی نسبت به نمایشگر Thunderbolt قدیمی می‌باشد، استفاده کرده است.

مدیرعامل اپل Tim Cook امروز گفت” باورنکردنی است” و ما هم باید با این نظر موافقت کنیم. فقط نگاهی به قیمت باورنکردنی آن بیندازید. برای سطح اولیه شما با پرداخت ۵۹۹۹ دلار می‌توانید صاحب مکبوک حرفه‌ای با پردازنده ۸ هسته‌ای و اینتل Xeon و ۳۲ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ هارد SSD و کارت گرافیک Radeon Pro 580x شوید. واضح است که اگر بخواهید از حداکثر ظرفیت و دقرت مک بوک حرفه‌ای استفاده کنید- ۱.۵ ترابایت رم، کارت گرافیک Radeon Pro Vega II Duo و پردازنده ۲۸ هسته‌ای Xeon- قیمت‌ها فضایی خواهند بود. به همان نسبت برای نمایشگر حرفه‌ای XDR قیمت‌ها از ۴۹۹۹ دلار شروع می‌شود. هم کامپیوتر و هم نمایشگر آن انتظار می‌رود که تا پاییز امسال وارد بازار شوند.

حالا بیایید باهم سه قسمت هیجان انگیز مک حرفه‌ای جدید اپل را بررسی کنیم.

این محصول، فوق العاده ماژولار است

یکی از بزرگترین بازخوردها و غرهایی که برای مک بوک حرفه‌ای سال ۲۰۱۳ زده می‌شد این بود که طراحی کوچک آن باعث شده تا ارتقا کارت گرافیک و دیگر اجزای آن غیرممکن شود. اما امروز با رونمایی از این محصول و روی استیج، اپل وقتش را برای اینکه نشان دهد این محصول چگونه قابل ارتقا است تلف نکرد. ماشین دارای قاب‌های استیل خالص ۲۰.۸x و ۱۷.۷x و ۸,۵۸ اینچی استیل خالص با یک جعبه خارجی است که می‌توان به اسانی آن را با گرفتن دستگیره بلند کرد. در پیکربندی پایه وزنی چهل پوندی داشت.

اپل همچنین از توسعه PCI در مسیر بزرگی استفاده کرده است چنانچه مک حرفه‌ای جدید چهار خروجی با پهنای دو برابر و ۳ خروجی با پهنای معمولی دارد. اپل همچنین خروجی با نیم‌پهنای معمولی دارد که برای اتصال کارت‌های ورودی/خروجی استفاده می‌شود و به همراه آن، سه پورت Thunderbolt، دو پورت USB-A و یک جک ۳.۵ میلی‌متری شنیداری (صوتی) قرار دارد. اپل همه این موارد را به ماژول MPX سفارشی خودش متصل می‌کند که حفره گرمایی اختصاصی خودش را دارد. این محصول همچنین پورت‌های اینترنت جدا و مخصوص به خودش را دارد.

برای ماژولِ بودن بیشتر، شما حتی می‌توانید به ماشین، پایه‌های چرخ‌دار هم اضافه کنید که به شما اجازه می‌دهد تا ماشین را هل داده و مک بوک حرفه‌ای را به استودیو ببرید. چرخ‌ها به شکل جداگانه فروخته می‌شوند و قیمت آن‌ها مشخص نیست.

این ماشین بسیار قدرتمند است

در پیکربندی و طراحی باقدرت ماکزیمم، مک حرفه‌ای جدید اپل با پردازنده غول مانند ۲۸ هسته‌ای اینتل Xeon بسته‌بندی‌شده است و می‌تواند مقدار رم خنده‌دار ۱.۵ ترابایت را پشتیبانی کند.

و اگر نیاز به قدرت گرافیکی داشتید، مک حرفه‌ای جدید تا پردازنده گرافیکی (GPU) را پشتیبانی کند (از طریق دو کارت گرافیک Radeon Pro Vega II duo). اگرچه پیکربندی اولیه فقط دارای دو کارت گرافیک ساده AMD Radeon RX 680 با یک GPU است. اما قصد اپل از این‌همه قدرت گرافیکی دلگرم کردنِ دوباره ویرایشگران ویدئویی است که مدل افتضاح قبلی آن هارا ترسانده بود.

هدیه دیگر به سازندگان محتوا، کارت FPGA جدید (البته اختیاری) و سفارشی”Afterburner” مک حرفه‌ای تازه عرضه‌شده است که طبق گزارش‌ها می‌تواند در هر ثانیه تا ۶ میلیارد پیکسل را پردازش کند. این کارت به مک حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا هر بار، سه ویدئو استریم ۸K RAW یا دوازده استریم ویدئو ۴K RAW را اجرا کند. در حال حاضر مشخص نیست که اپل خودش Aftreburner را طراحی کرده یا با سازنده دیگری همکاری کرده است.

همه این تجهیزات قدرتمند هستند و نیاز است تا اپل این ماشین را با منبع تغذیه‌ای ۱.۴ KW پشتیبانی کند. و برای اینکه همه تجهیزات را خنک نگه دارد مک حرفه‌ای جدید دارای ۳ پنکه و یک دمنده خواهد بود که فرض بر این است از iMac حرفه‌ای هنگامی‌که با تمام قدرت کار می‌کند صدای بیشتری نداشته باشد.

اپل به همراه مک حرفه‌ای جدید، صفحه‌نمایش شگفت‌انگیز جدید ۶K را به نمایش گذاشت.

همان‌طور که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، اپل همچنین اعلام کرد صفحه‌نمایش جدیدی همراه با مک حرفه‌ای جدید عرضه می‌کند، اگرچه در صورت تمایل می‌توانید آن را جداگانه هم تهیه کنید. نامش Pro Display XDR است- XDR مخفف Extreme Dynamic Range به معنی محدوده دینامیکی خارق‌العاده- و این نمایشگر قدرتمند دارای صفحه‌نمایش LCD HDR 32 اینچی است که رزولوشن (شفافیت) را تا ۳۳۸۴*۶۰۱۶ بالا می‌برد و همچنین توانایی رنگی ۱۰ بیتی و PS3 دارد. طراحی پشتی آن اشاره به طراحی رنده پنیرِ خود مک بوک حرفه‌ای جدید دارد. (و حفره‌های گرمایی دو برابر دارد) و نمایشگر شیشه‌ای با بافت نانو و روکشی ضد بازتاب نور دارد.

همه این‌ها سوار بر نمایشگری است که از iMac 5K 40 درصد بزرگ‌تر است. این نمایشگر می‌تواند ۱۰۰۰ nit روشنایی را حفظ کند اما می‌تواند به ۱۶۰۰nit روشنایی هم در اوج توانش برسد. خودش با یک کابل Thunderbolt 3 به مک حرفه‌ای وصل می‌شود و اپل ادعا می‌کند که مک حرفه‌ای می‌تواند تا ۶ نمایشگر جدید را پشتیبانی کند. اما دوباره می‌گوییم که شما برای حداقل یک نمایشگر باید ۴۹۹۹ دلار پرداخت کنید.

این موضوع کمترین اهمیت را دارد، چراکه اپل هنوز نمایشگر حرفه‌ای XDR را بدون پایه نگه‌دارنده آن نمی‌فروشد. حقیقتاً “Pro Stand” همان‌طور که اپل این نام را برایش انتخاب کرده، ارزش ۹۹۹ دلار بهای اضافی را دارد. هرچند این‌یک پیشرفت خوش‌بینانه نسبت به نمایشگر Thunderbolt 2013 است، چراکه این پایه از تنظیم شیب و ارتفاع پشتیبانی می‌کند و حتی به شما اجازه می‌دهد که نمایشگر XDR Pro را به‌طور عمودی بچرخانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا