دفتر مدیریت پروژهمطالب ویژه

نکاتی برای مقابله با یک پروژه در حال شکست (بخش اول)

حتی یک بخش فناوری اطلاعات باسابقه درخشان در پروژه می‌تواند پروژه‌ای را اجرا کند که به نتیجه نرسد. وقتی این اتفاق را می‌بینید چه می‌کنید؟ در اینجا ۱۰ استراتژی آورده شده است.

۱- ارتباط برقرار کردن

برای هر پروژه مهم است که زمینه برای ارتباطات باز و مشارکتی فراهم باشد. وقتی پروژه‌ای را می‌بینید که در حال شکست است، داشتن کانال‌های ارتباطی باز یک ضرورت مطلق است. شما خود را در دفتر ذینفعان و سرمایه‌گذاران و در حال توضیح دلایل شکست پروژه خواهید دید. ارائه خبر در مورد یک پروژه در حال شکست هرگز آسان نیست، اما اگر از قبل ارتباط برقرارشده باشد، ساده‌تر خواهد بود.

۲- بهانه نیاورید

من پروژه‌های در حال شکستی را دیدم که همه برای نجات خود تلاش می‌کردند و هیچ‌کس برای توضیح چگونگی یا چرایی شکست پروژه وجود نداشت. اگر شما مسئول پروژه هستید و اتمام پروژه به نظر شما بستگی دارد، مسئولیت آن را بر عهده گیرید و بهانه نیاورید. مانند: ” بخش خرید برای تأیید و انصراف مشخصات برنامه در دسترس نبود.”

۳- به دنبال علائم هشداردهنده زودهنگام باشید

از بیرون، بسیاری از پروژه‌ها به نظر می‌رسد که روان اجرا می‌شوند، اما اگر در پروژه کمی عمیق‌تر شویم، واقعیت چیز دیگری است. مدیر پروژه‌های دانا، زمان شروع شکست پروژه را حس می‌کنند. آن‌ها به دنبال علائم استرس در کارمندان یا تأخیرهای زودهنگام در کارهای پروژه هستند که نباید اتفاق بیفتد. زمانی که آن‌ها این علائم را دیدند، بلافاصله قدم درراه می‌گذارند. غالباً می‌توانید پروژه را از شکست نجات دهید، اما گاهی اوقات نمی‌توانید. هرچه زودتر تشخیص دهید که یک پروژه به‌احتمال‌زیاد موفق نخواهد شد و هرچه زودتر اقدام کنید در کاهش احتمال شکست یک پروژه موفق‌تر خواهید بود.

۴- شجاعت کنسل کردن به‌موقع پروژه را داشته باشید

اکثر مدیران پروژه خوش‌بین و حل‌کننده مشکل و خلاق هستند که می‌توانند تقریباً برای هر پروژه‌ای راه‌هایی بیابند تا به کار بیفتد. اما اینجا روی دیگری هم وجود دارد: برای همین مدیران پروژه آسان است که در حال شکست بودنِ پروژه را انکار کنند. DNA ما می‌توانیم آن‌ها، خوانایی احتمال در حال شکست بودن پروژه را از آن‌ها می‌گیرد. اعلان شکست پروژه نباید سَرسَری باشد، اما هنگامی‌که می‌دانید یک پروژه در حال شکست است، این شهامت را داشته باشید تا پروژه را به‌سرعت کنسل کنید تا از ضررهای بیشتر جلوگیری شود.

۵- یک MORTEM POST انجام دهید

فقط چرا این پروژه خاص شکست خورد؟ تمایلی در بشر برای دوری از پروژه‌های شکست‌خورده و فراموشی آن‌ها وجود دارد. در برابر آن غریزه مقاومت کنید. اصرار کنید که کارمندان شما هم همین کار را انجام دهند. در نزدیک‌ترین زمان به کنسل کردن پروژه POST MORTEM را انجام دهید تا همه بتوانند تا بحث داغ است در مورد آن صحبت کنند. ایجاد یک محیط حمایتی، آرامش‌بخش و غیر تهدیدآمیز در اتاق جلسه هنگام جمع شدن با تیم خود به همان اندازه مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا