اخبار

ویندوز ۱۰ پالایش ویندوز ۷ را مجدداً شروع می‌کند

 

ویندوز ۱۰ با رشد ۱.۸ درصدی در ماه مه به ۵۷.۸ درصد از سهم سیستم‌عامل‌های جهانی رسید و روند دور شدن از ویندوز ۷ را که توسط همه‌گیری گسترده شده بود ازسر گرفت.

در ماه مه میزان فروش ویندوز حالا یکم زیادتر یا کم‌تر مانند الگوی نرمال همیشگی بود اما در این ماه کمی هم نقش دو ویندوز محبوب مایکروسافت عوض شد و ویندوز ۷ با کاهش فروش مواجه شد درحالی‌که ویندوز ۱۰ روندی صعودی داشت. البته این موضوع شاید به‌ این دلیل بود که مشاغل و دولت‌ها مردم را به کار در خانه در طول همه‌گیری ویروس کرونا تشویق می‌کردند.

طبق گفته شرکت تجزیه‌وتحلیل Net Applications ، ویندوز ۱۰ با رشد ۱.۸ درصدی در ماه، به ۵۷.۸ درصد از سهم سیستم‌عامل‌های جهانی در ماه گذشته رسیده است که ۶۶.۷ درصد از سهم فروش کل ویندوز را نشان می‌دهد. برای ویندوز ۱۰ هردوی این اعداد و ارقام ثبت‌شده‌اند که آمار دوم نشان‌دهنده سهم ویندوز ۱۰ در بین کل فروش ویندوزهای مایکروسافت است که دوسوم آن است.

درصد فروش ویندوز ۱۰ برای رایانه‌های شخصی ویندوزی خیلی بیشتر از درصد کل رایانه‌های شخصی بود زیرا طبیعتاً همه رایانه‌ها از سیستم‌عامل ویندوز استفاده نمی‌کنند. در ماه مه، ویندوز، سیستم‌عامل ۸۶.۷ درصد از تمام رایانه‌های شخصی جهان بود که دودهم درصد کاهش‌یافته بود و این رکورد جدید کمترین میزان استفاده از ویندوز برای مایکروسافت بود. در بین مابقی سیستم‌عامل‌ها همگی با اختلافی کمتر از ۶ صدم درصد از macOS، Linux یا Chrome OS به ترتیب کاهشی قرارگرفته‌اند.

درهمان زمان ویندوز ۷ که افت طولانی‌مدت فروش آن در ماه مارس متوقف‌شده بود و فقط در ماه آوریل بود که فروش بالاتر از سر گرفته شد، روندی نزولی را طی کرد و  ۱.۳ درصد از‌ دست داد تا به آمار ۲۴.۳ درصد فروش بین تمام رایانه‌های شخصی برسد. اگر آمار ویندوز ۷ را هم بخشی از آمار فروش ویندوز به‌حساب آوریم مقدار فروش ویندوز ۷ در ماه مه با همان کاهش به ۲۸ درصد از فروش کل ویندوزهای مایکروسافت رسید.

ویندوز ۸ و ۸.۱ هم در بین فروش میان تمام سیستم‌عامل‌ها ۳.۵ درصد کاهش داشت و در بین تمام ویندوزها هم این آمار به ۴.۱ درصد کاهش رسید و با هردو معیار اندازه‌گیری (میانگین دو آمار بالا) سه‌دهم درصد از فروشش را  از دست داد.

 

واکنش ویندوز ۱۰ به همه‌گیری

تغییر سهم عادی مشترک دو ویندوز (ویندوز ۱۰ افزایش فروش ویندوز ۷ کاهش فروش) را در بحبوحه وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا از ماه مه، مشکل بتوان توضیح داد. اگرچه در برخی از مناطق ایالات‌متحده از ماه قبل دورکاری کاهش‌یافته است اما اکثر مشاغل و سازمان‌های بزرگ همچنان روی کار از راه دور پافشاری می‌کنند. درک اینکه چگونه می‌توان در این محیط‌ها از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ کوچ کرد کمی دشوار است. یک توضیح ممکن که کارشناسان مطرح کرده‌اند این است که کار از خانه صنعت رایانه‌های خانگی را از سقوط ارزش در ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۰ نجات داده است چراکه مشاغل و مدارس مجبور شدند شرایط کار و درس از خانه را برای میلیون‌ها نفر از مردم فراهم کنند که کمک به تهیه رایانه‌ خانگی یکی از آن شرایط بوده است و به همین دلیل شاهد افزایش خرید نوت‌بوک‌ها و کروم‌بوک‌ها و تبلت‌ها بوده‌ایم.

ازآنجایی‌که رایانه‌های شخصی جدید با ویندوز ۱۰ عرضه می‌شوند، این احتمال وجود دارد که تلاش‌های مشاغل و مدارس برای تجهیز کارمندان، کارگران و محصلان به دستگاه‌هایی باقابلیت کنترل از راه دور، باعث افزایش ۱۰ درصدی فروش ویندوز ۱۰ و کاهش ۷ درصدی فرو.ش ویندوز ۷ شده باشد.

تغییرات ماه مه همچنین پیش‌بینی Computerworld  بر اساس میانگین ۱۲ ماهه  را برای ویندوز ۷ و ۱۰ تغییر داد. فروش ویندوز ۷ باید به زیر ۲۰ درصد برسد و تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ البته به زیر ۱۵ درصد هم کاهش پیدا خواهد کرد. در همین حال فروش ویندوز ۱۰ تا پایان ماه اوت به ۷۰ درصد و در عرض یک سال به ۸۰ تا ۸۲ درصد خواهد رسید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا