آموزشمطالب ویژه

گسترده‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال

 

 

موضوع امنیت، یکی از ضعف‌های ارزهای دیجیتال می‌باشد. می‌دانیم ارز دیجیتال هر شخص پس از خرید در کیف پول الکترونیکی آن شخص قرار می‌گیرد. از آنجایی که ممکن است کیف پول یاد شده در فضایی ابری قرار گرفته باشد، لذا هک کردنِ آن امری شدنی است و هکر می‌تواند کیف پول را بدزدد. البته لزوما نیازی به ذخیره کیف پول الکترونیکی به شکل آنلاین و در فضای ابری نیست وما می‌توانیم کیف پول دیجیتال را به شکل آفلاین و برای مثال در یک کامپیوتر هم ذخیره نمائیم. البته این روش هم مخاطرات خاص خود را دارد لذا احتمال خرابی سیستم یا دزدیدن کل رایانه وجود دارد.

موضوع مهم دیگر در مورد ارزهای دیجیتال غیرقابل بازگشت بودن در عین تغییر ناپذیر بودنِ ارزهای رمز پایه می‌باشد. همان‌طور که در مقالات قبل ذکر شد، ارزهای دیجیتال زیر نظر دولت‌ها و کشورهای مختلف یا نهادهای نظارتی قرار ندارند، لذا در صورت شکایت اشخاص در نتیجه هک اطلاعات یا ارز دیجیتال آن‌ها یا اینکه شخصی در این شبکه هزینه کالایی را بپردازد اما آن کالا به دستش نرسد، مرجعی برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

 

گسترده‌ترین ارزهای دیجیتال

همان‌طور که ممکن است تاکنون شنیده باشید، بیت کوین گسترده‌ترین و معروف‌ترین ارز رمز پایه می‌باشد که در انتهای سال ۲۰۲۰ و ابتدای سال ۲۰۲۱ قیمت آن رکورد جدیدی ثبت کرد و به رقم ۳۰ هزار دلار که بالاترین رقم در تاریخ آن می‌باشد رسید. اغراق نیست اگر بگوئیم میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف دنیا سابقه خرید و فروش بیت کوین داشته و با آن معامله کرده‌اند. بیت کوین توسط فرد یا افرادی که نام مستعار ساتاوشی ناکاموتو را برای خود برگزیده بودند، در سال ۲۰۰۹ ابداع شد.

البته چندین رمز ارز پایه وجود دارد و بیت کوین تنها یکی از این ارزهای دیجیتال است. علی‌رغم اینکه تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتالی ساخته و ابداع شده‌اند اما فقط تعداد محدودی از آن‌ها در نتیجه‌ی عرضه و تقاضای زیاد به اعتبار و ارزش بالا رسیده‎‌اند که بیت کوین یکی از آن‌ها است. علاوه بر بیت کوین، برخی از این ارزهای دیجیتال عبارتند از: اتریوم، بیت کوین کَش، ریپل، لایت کوین، بیت کانکت، ان آی ام، مونرو و نئو. در میان تمام ارزهای دیجیتال یاد شده، بیت کوین بالاترین ارزش را دارد. البته با توجه به اختلاف ارزش بسیار زیاد بیت کوین با ارزهای دیجیتال بعدی، بعید است که به این زودی‌ها ارز دیجیتال دیگری جایگزین بیت کوین شود.

در مقاله بعد شرح مختصری از هر یک از این ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهیم.

 

مهدی استوی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا