آموزش بلاکچین

بلاک چین چگونه کار می‌کند

بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده اما غیر قابل تغییر است. بلاک چین بیشتر به خاطر نقش خود در ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین شناخته می‌شود. بعد از ترند شدن کریپتو کارنسی‌ها کاربردهای دیگری نیز برای این فناوری یافت شد. مهم ترین تفاوت بین بلاک چین و پایگاه داده‌های سنتی نحوه چینش و ذخیره اطلاعات است. در یک پایگاه داده سنتی داده‌ها درون جدول مرتب می‌شوند، در حالی که در پایگاه داده بلاک چینی اطلاعات درون بلوک‌هایی به هم زنجیر شده و ذخیره می‌شوند.

یک شبکه بلاک چین چگونه کار می‌کند

بلاک چین چگونه کار می‌کند
بلاک چین چگونه کار می‌کند

هدف شبکه بلاکچین ثبت و توزیع اطلاعات است، اما اجازه ویرایش اطلاعات ثبت شده را نمی‌دهد. به همین خاطر از این تکنولوژی در پایگاه داده‌های که نیاز به ایجاد داده های غیر قابل تغییر وجود دارد استفاده می‌شود.

بلاک چین اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۱ پیشنهاد شد. اما تا سال ۲۰۰۹ و پیدایش بیت کوین به صورت عملی استفاده نشده بود. در این سال و سال‌های پس از آن از این فناوری در ارز‌های دیجیتال،  برنامه‌های مالی غیر متمرکز، توکن‌های غیر قابل تعویض و قرارداد های هوشمند استفاده شد.

📌 مقاله مرتبط:

برای آشنایی بیشتر با موضوع، پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید: شفافیت در بلاک چین

غیر متمرکز بودن

در جهان قبل از بلاک چین اگر شما مالک یک شرکت بودید، برای ذخیره کردن اطلاعات خود اقدام به ساخت یک دیتا سنتر می‌کردید. خطرات زیادی دیتا سنتر شما را تهدید می‌کرد. آتش سوزی، زلزله، قطعی برق، قطع اینترنت و هک شدن. همه این خطرات به دلیل متمرکز بودن داده‌ها شما اتفاق می‌افتاد. راه حل، احداث چند مرکز دیتا سنتر برای ذخیره رو نوشتی از داده‌ها بود. این روش بسیار هزینه بر است و تنها از عهده شرکت‌های بزرگ بر می‌آید. با معرفی شدن بلاک چین یک روش ارزان برای افزایش امنیت اطلاعات یافت شد.

کاری که بلاک چین انجام می‌دهد این است که داده‌های ذخیره شده بر روی یک پایگاه داده را بین نود‌های (اعضای دیگر شبکه بلاکچین) مختلف توزیع می‌کند. توزیع شدن داده‌ها دو مزیت دارد. یک اگر به هر دلیلی داده‌های یک نود از بین برود مابقی نود‌ها اقدام به بازآفرینی اطلاعات از دست رفته می‌کنند. دو اگر یکی از نود‌ها به قصد خرابکاری اقدام به تغییر داده‌ها کند بقیه نود‌ها با مقایسه داده‌های نود خرابکار با داده‌های خود مانع از تغییر غیر مجاز می‌شوند.

شفافیت

داده‌های یک شبکه بلاکچین برای همه قابل مشاهده هستند. برای مثال سوابق تراکنش‌های مالی شبکه بیت کوین برای همه قابل دسترسی است. شما می‌توانید مشاهده کنید که هر حساب بیت کوین چقدر دارایی دارد و این دارایی‌ها را چگونه به دست آورده است. در شبکه بلاکچین عمومی، داده‌ها در ویترین شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. برای مثال اگر هکری اقدام به سرقت بیت کوین‌های شما کند شما می‌توانید مشاهده کنید که این بیت کوین‌ها به کدام حساب منتقل شده است. به عبارت دیگر می‌توانید پول‌های دزدیده شده خود را ردیابی کنید. پلیس‌های فضای مجازی از همین شیوه برای دستگیری دزدان بیت کوین استفاده می‌کنند. البته سوابق ذخیره شده در یک شبکه بلاکچین مثل بیت کوین رمزگذاری شده هستند. شما بدون در دسترس داشتن کلید رمزگشا نمی‌توانید هویت فرد پشت یک حساب‌ را به راحتی شناسایی کنید.

آیا بلاک چین ایمن است

چگونه بلاک چین امنیت می‌آورد
چگونه بلاک چین امنیت می‌آورد

بله. می‌توان گفت بلاک چین امن ترین شیوه ذخیره اطلاعات است. اولین راهکار این فناوری برای تضمین امنیت، ذخیره بلوک‌های اطلاعات به صورت خطی است. اطلاعات جدید همیشه به انتهای زنجیره اضافه می‌شوند. پس از اضافه شدن یک بلوک به انتهای زنجیره بازگشت به عقب و تغییر محتویات بلوک‌های قبلی بسیار دشوار است، مگر این که اکثریت اعضا شبکه برای انجام این کار به توافق برسند.

یک بلوک از بلاک چین حاوی هش خاص خود، برچسب زمانی و هش بلوک قبلی خود است. تابع هش یا معادل فارسی آن تابع درهم ساز تابعی است که ورودی از داده‌ها را می‌گیرد و آن را به یک عدد طبیعی تبدیل می‌کند. خروجی این تابع (عدد طبیعی تولید شده) دو خاصیت دارد. یک این خروجی هیچ سرنخی که ورودی تابع هش چه بوده است به ما نمی‌دهد. دو کوچکترین تغییر در ورودی تابع (داده های وارد شده) باعث می‌شود که خروجی به صورت کامل تغییر کند. به عبارت دیگر هش خلاصه ای از اطلاعاتی است که شما به تابع هش داده‌اید. در هر بلوک از زنجیره بلاک چین هش بلوک قبلی قرار گرفته است و اگر شما به عنوان هکر اطلاعات بلوک قبلی را تغییر دهید بقیه نودها شروع به محاسبه هش شما می‌کنند. از آنجایی که یک تغییر کوچک باعث تغییر کامل هش می‌شود طولی نمی‌کشد که دست شما برای اعضای شبکه رو می‌شود و شما را به عنوان عامل مخرب از شبکه کنار می‌گذارند.

لازم به ذکر است که شما عزیزان با مجله تخصصی خط دید می توانید مطالب آموزشی، خبری و دیگر انواع مقالات در حوزه تکنولوژی های روز که در راس آنها نیز بلاکچین قرار دارد مطالعه نموده و سطح دانش خود را همزمان با پیشرفت تکنولوژی و علوم بالا ببرید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا