دفتر مدیریت پروژهکنترل و مدیریت پروژهمدیریت ریسک

دوازده سؤال کلیدی در زمان مصاحبه‌شدن برای مدیریت پروژه – بخش دوم

در بخش اول این مقاله به بررسی ۵ سؤال از سؤالاتی که به‌صورت کلی از متقاضیان شغل مدیریت پروژه در زمان مصاحبه پرسیده می‌شود پرداختیم، در ادامه سایر موارد را بررسی می‌کنیم.

سؤال ۶: مثال‌هایی از پیچیده‌ترین پروژه‌ای که آن را مدیریت کرده‌اید بزنید و استراتژی‌هایی را که منجر به دستیابی نتیجه‌ی مطلوب شد شرح دهید.

سؤال ۷: مثال‌هایی از سرسخت‌ترین سهامداران و ذی‌نفعان که با آن‌ها کارکرده‌اید و اینکه چگونه موقعیت را مدیریت کردید بزنید و نتیجه‌ی نهایی را توضیح دهید.

سؤال ۸: چگونه رساندن اهداف را به موعدهای تحویل مدیریت کردید؟ مثال بزنید.

سؤال ۹: آیا تابه‌حال پروژه‌ی شکست‌خورده‌ای داشته‌اید؟ موقعیت آن را شرح دهید و درس‌هایی را که از آن پروژه گرفته‌اید بازگو کنید.

سؤال ۱۰: چگونه و چه زمانی از فناوری برای افزایش کیفیت و پیشرفت مدیریت پروژه استفاده کردید؟ چند مثال ارائه دهید.

اگر تجربه‌ی قبلی با هریک از موقعیت‌های ذکرشده ندارید، ممکن است از شما همان سؤال را با سناریوی «اگر این اتفاق بیافتد» بپرسند. قبل از پاسخ دادن به سؤالات، لحظه‌ای برای پردازش سؤال در ذهن و یادآوری موقعیت‌ها در پروژه‌های قبلی تأمل‌ کنید. این‌که لحظه‌ای صبر کنید و جواب بدهید بهتر از این است که صرفاً برای سریع پاسخ دادن جوابی نامطلوب بدهید.

سؤال‌هایی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم، شاید زیرکانه‌ترین نوع از سؤالات باشند؛تا جایی که شاید  رضایت شغلی، توانایی حرفه‌ای، تکنیک‌های کنترل استرس و انگیزه را در بربگیرند.

سؤال ۱۱: بگویید چرا شغلِ مدیر پروژۀ خود را دوست دارید؟

  • این سؤال بسیار سرراست است؛ از دادن جواب بیش‌ازحد پیچیده بپرهیزید.
  • درواقع هیچ جواب درست یا غلطی برای این سؤال وجود ندارد؛ جواب به سلیقه‌ی شخصی و جنبه‌های رضایت شغلی بستگی دارد.
  • یادتان باشد که افراد مختلف ممکن است از جنبه‌های متفاوتِ یک نقش یکسان لذت ببرند.

سؤال ۱۲: زمانی که پروژه سخت و طاقت‌فرسا می‌شود، چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟

  • به سازوکارها و راهبردهایی که برای نگرش مثبت در موقعیت‌های مختلف به‌کار می‌گیرید فکر کنید. چه‌موقع در مدیریت یک پروژه دلسرد شده‌اید؟
  • مشابه سؤال ۹، هر فردی برای باانگیزه ماندن سلیقه‌ی شخصی خود را دارد و فقط یک جواب درست وجود ندارد.
  • به نظام ارزش‌گذاری درونی خود به شرکت و فرهنگ آن فکر کنید.

چندین سؤال سخت دیگر نیز وجود دارد که یک مدیر پروژه برای جواب‌گویی به آن‌ها باید آماده باشد. الکساندرا لویت، مقاله‌نویس سابق وال‌استریت جورنال و نویسنده‌ی فعلی نیویورک‌تایمز و ۶ کتاب با موضوعات پیشنهاد شغلی، سؤالاتی که خود او ممکن است از یک مدیر پروژه‌ی بالقوه بپرسد، به شرح زیر مطرح می‌کند:

  • «اگر پروژه برخلاف اصول اخلاقی شما پیش برود چه می‌کنید؟
  • در شغل فعلی خود، چه نوآوری‌هایی در مدیریت پروژه داشته‌اید؟
  • چه نوع پروژه‌هایی باعث نمایش توانمندی شما می‌شوند؟
  • نحوه‌ی برخورد شما با افرادی که به‌طور رسمی به شما گزارش نمی‌دهند چیست؟”

البته،  سؤال‌های فنی و موقعیتی متعدد بسیاری هستند که ممکن است در یک مصاحبه‌ی شغلی از شما پرسیده شوند. مهم‌ترین موضوعی که باید به‌خاطر داشته باشید، آماده بودن براساس تجربه‌ی قبلی‌تان، برای پاسخ‌دهی به سؤالات سخت و ویژه است؛ از زمان خود برای پاسخ به سؤالات استفاده کنید؛ شفاف، صادق و باشخصیت باشید.

تشخیص تجربه‌ی فنی و روش‌های شما دشوار نیست و خود گویا هستند. شرکت‌ها می‌خواهند فرد نوآور و مثبتی را استخدام کنند که خود را وقف‌کار می‌کند و به آن‌ها در پیشرفت فرهنگ و چشم‌انداز و وجدان‌کاری در مسیر کمک می‌کند.

قسمت اول مقاله: کلیک کنید

اگر مدیر استخدام یا مصاحبه‌کننده‌ای هستید که مایلید بهترین استعدادها را جذب شرکت خود کنید، در این‌باره در خط دید بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا