اخبارمطالب ویژه

توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت ابزارهای موردعلاقه خود را فاش می‌کنند (بخش اول)

جاوا اسکریپت سال‌هاست که محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی جهان است، اما توسعه‌دهندگان با آن چه‌کاری انجام می‌دهند و از کدام ابزار استفاده می‌کنند؟ یک تحلیل جدید به فناوری‌هایی که توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های بومی و وب با استفاده از جاوا اسکریپت به کار می‌برند، پرداخته است. این تجزیه‌وتحلیل بر اساس داده‌های حاصل از بررسی سالانه Stack Overflow است. جامع‌ترین تصویر از نحوه کار برنامه‌نویسان، با نظرسنجی از ۹۰۰۰۰ برنامه‌نویس در سراسر جهان. داده‌ها با کمک ابزار ارائه‌شده توسط Count تجزیه‌وتحلیل شده‌اند.

جاوا اسکریپت به چه منظوری استفاده می‌شود؟

اکثر برنامه‌نویسان که از جاوا اسکریپت به‌عنوان زبان‌اصلی خود استفاده می‌کنند خود را توسعه‌دهنده full-stack توصیف می‌کنند که به‌طورمعمول به معنای توسعه‌دهنده‌ای است که توانایی کار با فناوری‌های Front-End را داشته –یعنی می‌تواند اَپ‌هایی را توسعه دهد و بسازد که در مرورگر یا بر روی پلتفرم‌های بومی  اجرا می‌شوند- و فناوری‌های Back-End- یعنی آن‌هایی که روی سرور اجرا می‌شوند من‌جمله پایگاه‌های داده. جالب است بدانید با توجه به ریشه‌های جاوا اسکریپت به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی مرورگر وب، بیشتر توسعه‌دهندگانِ جاوا اسکریپت خود را توسعه‌دهنده Back-End می‌دانند تا Front-End که احتمالاً بازتابی است از افزایش کاربرد Node.js به‌عنوان جاوا اسکریپت زمان‌ِ اجرای سمت سرور. جاوا اسکریپت همچنین به لطف ظهور فریمورک‌هایی از قبیل Electron برای ایجاد برنامه‌های دسکتاپ و React Native برای ساخت برنامه‌های موبایل، دیگر محدود به وب نیست. ماهیت چند پلتفرمی جاوا اسکریپت مدرن در این تحلیل بازتاب داده شده است که توسعه‌دهنده اَپ دسکتاپ/سازمانی و توسعه‌دهنده موبایل نقش اصلی بعدی آن است.

محبوب‌ترین فریمورک‌های توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت چه هستند؟

علیرغم اینکه JQuery تا حدی فریمورک دیروز محسوب می‌شود، که برای پر کردن ضعف‌های جاوا اسکریپت اصلی بکار می‌رفته است و از آن زمان تاکنون موردتوجه بوده است و شگفت‌آور نیست که با توجه به کاربرد گسترده آن طی سال‌ها توسط توسعه‌دهندگان وب، با فاصله محبوب‌ترین فریمورک برای توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت باشد. خیلی از زمان معرفی مجموعه‌ای از فریمورک‌های ساخت اَپ‌های وب مانند React.js محبوب فیس‌بوک و Angular گوگل که نزدیک به محبوبیت است نگذشته است که به دنبال آن فریمورکِ وبِ اَپِ سمت سرور ASP.NET و فریمورک اَپِ وبِ Node.js آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا