آموزشدفتر مدیریت پروژه

درستان را یاد بگیرید و از گذشته بگذرید

هفتۀ گذشته گذشت. آیا درحال تهیه گزارش وضعیت پروژه هستید؟ حال زمانش رسیده که کمی توقف و تأمل کنید. چه درس‌هایی آموختید؟

بسته به پیش‌الگویی (template) که برای گزارش وضعیت پروژه استفاده می‌کنید، به سوال‌های زیر پاسخ بدهید:

چه چیز طبق برنامه پیش رفت؟ چه چیز طبق برنامه پیش نرفت؟ چرا؟

از سؤال آخر واقعاً می‌توان درس‌هایی آموخت. چرا امور طبق برنامه پیش رفتند؟ پاسخ این سوال به شما نشان می‌دهد که بعد از این چه کنید. چرا امور طبق برنامه پیش نرفت؟ با بهانه‌ها پاسخ ندهید، علل واقعی چیست؟ به‌طورمثال آیا یک وظیفه به این دلیل ناکامل ماند که کارشناس متخصص شما مریض شد؟

عالی است! هیچ‌گاه اجازه ندهید که کارشناس متخصص شما دوباره مریض شود! معقول است؟ خیر. اگر کارشناس شما تنها کسی است که می‌تواند فعالیتی را تکمیل کند، پس یک ریسک بالقوه دارید. و اگر نتوانید هم‌زمان نیروی دیگری با این تخصص را آموزش بدهید یا فراهم کنید عجیب نیست که زمانی می‌رسد که کار از برنامه خارج می‌شود.

پس فرصت خوبی است که درسی بیاموزید. اگر ما نتوانیم درس‌های پیش‌آمده را بیاموزیم و آن‌ها از پیش روی ما گذر کنند، این درس‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند.

آخر هر روز، هر هفته، هر ماه، زمان فوق‌العاده‌ای برای تعمق است. بنابراین در مثالی که دربارۀ گزارش وضعیت پروژه گفتیم، باید صادقانه بررسی کنید، نه فقط پروژه را بلکه خودتان را. می‌توانید چه درس‌های شخصی و کاری برای پیشرفت خود بیاموزید؟ و از آن هم مهم‌تر، چه چیز را باید پشت سر خود بگذارید و دیگر آن را با خود حمل نکنید؟

آرنولد گلاسو می‌گوید: «شادمان آن کسی است که می‌داند از گذشته چه را به‌یاد بسپارد، در حال از چه لذت ببرد و برای آینده چه برنامه‌ای داشته باشد.»

آیا تابه‌حال مدیری داشته‌اید که به توانای‌های شما اعتماد نکند؟ دائماً کارهای شما را در فایل‌ها و پوشه‌هایتان زیروزبر کند که نکند چیزی را از او پنهان کرده باشید؟ این نوع مدیرها تحمل کوچک‌ترین اشتباهی را ندارند و با کوچک‌ترین اشتباه شما، شما را در اتاقشان می‌نشانند تا قدم‌به‌قدم اشتباهتان را توضیح بدهید. بارها و بارها می‌پرسند که اشتباه شما چه بوده. انگار می‌خواهند به شما حقنه کنند که کارمند خوبینیستید!

اما چه اشتباه بزرگی! درس‌های آموخته‌شده به این معنا نیست که آن‌ها را طوطی‌وار و خسته‌کننده، تکرار کنید. درس‌آموزی از گذشته به این معنا نیز هست که سرزنشی را که حق شما نیست رها کنید. هر مشکلی نیاز به بررسی و بحث ندارد و تبدیل به فرصت رشد نمی‌شود. از بعضی اشتباهات باید گذشت و رهایشان کرد. آیا یک‌بار تیم را مجبور کردید که بیش‌ازحد کار کنند و از خستگی از کار بیفتند؟ اشتباهتان را ببخشید و رها کنید و از این پس بیش‌ازحد برای نیروهای انسانی‌تان کار تعیین نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا