آموزشدفتر مدیریت پروژهکنترل و مدیریت پروژهگزارش، نقد و تحلیلمدیریت تغییراتمدیریت ریسکمدیریت ریسک و پروژه های نرم افزاری

مانند یک فرد خبره ارتباطات تیم را راهبری کنید (بخش اول)

اصلاح genderlect توسط Deborah Tannes مطرح شد، اینکه چرا زنان و مردان اغلب یکدیگر را نمی‌فهمند. در اینجا من بیشتر از تحقیق او و چند ایده درباره اینکه چگونه می‌توانیم از این تفاوت‌ها آگاه شویم، سخن می‌گویم; نه‌تنها برای بهبود کار تیمی بلکه برای کمک به زنان تا مسئولیت ارتقا شغلی را بر عهده گیرند. ازآنجایی‌که این موضوع گسترده و پیچیده است، نکات زیر برای شروع پیشنهاد می‌شود:

چگونه همه می‌توانند برنده بازی ارتباطات باشند؟

در مطالعات زبانشناسی، تمام شیوه‌های ارتباطی یکسان در نظر گرفته می‌شوند. اگرچه ازلحاظ فرهنگی معمولاً شرایط متفاوت است. جدا از ایجاد همدلی مهم‌ترین چیزی که اعضای تیم می‌توانند برای بهبود ارتباطات – و شانس‌های زنان برای شکستن سقف شیشه‌ای قرن بپردازند- این است که از تفاوت‌های ارتباطی یکدیگر آگاه شوند. از طریق درک تفاوت‌ها در فرهنگ‌های گفتمانِ یکدیگر، زنان و مردان می‌توانند در این مبارزه از هم حمایت کنند تا یکدیگر را بفهمند و فهمیده شوند. در زبان‌شناسی، اصطلاح همگرایی علاوه بر تعابیر دیگر به معنی اقتباس نوع گفت‌وگوی یک شخص است تا بازتاب‌دهنده ویژگی‌های مشخصی از شریک گفت‌وگویی شما باشد. این‌یک راه برای نشان دادن دوستی است.

چطور بفهمیم “بله” بهترین پاسخ است

پیش‌ازاین اشاره کردم که دکتر Tanne می‌گوید مردان به شکل مستقیم درخواست می‌کنند تا نشان دهند که رهبر هستند. برعکس زنان به شکل غیرمستقیم درخواست می‌کنند تا حالت سلطه‌جویی کمتری داشته باشند اگرچه زنان می‌خواهند درخواستشان کامل باشد. در اینجا سه درخواست زنان که کاملاً اشتباه فهمیده می‌شود و منظور واقعی آن‌ها را می‌آوریم:

۱- ممکنه ….؟

به‌جای دستورات مستقیم، زنان از مردم می‌پرسند که ممکن است کاری را انجام دهند یا خیر؟ تن صدایشان مشخص می‌کند که این‌یک سؤال است یا درخواست. زمانی که آن خانم می‌گوید” John، ممکنه این اسناد را با Mandy بررسی کنی؟” بیشتر منظورش این است که “John، لطفاً این اسناد را با Mandy بررسی کن.”

۲- مایل هستید..؟

درواقع به این معنی است که یک زن می‌خواهد هر چیزی که در ادامه جمله می‌آید انجام شود یا داشته باشد. پاسخ بله یا خیر منجر به سوءتفاهم می‌شود، بنابراین توجه داشته باشید، او انتظار دارد تا به‌قصد مذاکره به بهترین نتیجه برای رفع همه نگرانی‌ها برسد. بنابراین زمانی که می‌گوید” مایل هستید جلسه‌ای در مورد وضعیت نیویورک داشته باشیم؟” بیشتر منظورش این است که “ما باید در مورد وضعیت نیویورک جلسه‌ای داشته باشیم.”

۳- شما چه فکر می‌کنید؟

این عبارت اغلب به همراه “شما چه احساسی دارید..؟” هم بیان می‌شود. به خاطر داشته باشید، این‌یک ضعف نیست. آن خانم خودش کاملاً قادر به تصمیم‌گیری است. این نوع بیان را به‌حساب ایجاد یک مکالمه کاری بگذارید. زمانی که او می‌گوید:”شما در مورد اداره شعبه تهران چه فکر می‌کنید؟” احتمالاً منظورش این است که “پیش از اینکه من در این مورد تصمیم‌گیری کنم، می‌خواهم همگی افراد درنتیجه سهیم باشند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا