آموزش

معرفیِ برخی از کتاب‌های خوب حوزه مدیریت پروژه

 

 

 

کتاب مفید در حوزه مدیریت پروژه چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حالت ایدئال ما می‌خواهیم کتابی بخوانیم که توسط یک کارشناس محترم و خبره و در مورد موضوعی مشخص باکیفیت بالا نوشته‌شده باشد. یعنی کتاب ایدئال در حوزه مدیریت پروژه، کتابی خواهد بود که برای مدیران پروژه مبتدی به‌اندازه کافی روشن و واضح و قابل استفاده باشد. این کتاب باید برای مدیران باتجربه هم مهم و قابل‌توجه باشد و در مورد همه جنبه‌های موضوع بحث کند، از اصول گرفته تا شیوه‌ها و هر مورد را با مثال‌های فراوان از دنیای واقعی شرح دهد. درنهایت با کتابی روبرو می‌شویم که قطعاً ضخیم است و شامل مطالب فراوانی می‌شود و درعین‌حال قیمت مناسبی هم دارد.

کتاب ایدئال مدیریت پروژه باید به‌روز باشد و بهترین و آخرین تمرین‌ها و استانداردهای مدیریت پروژه را انعکاس دهد و در میان خوانندگان محبوب باشد. این کتاب فقط موضوعات مرتبط را بررسی می‌کند، موضوعاتی که مرتبط با کل فرآیند مدیریت پروژه است. خواندن این کتاب از کتاب درسی هیجان‌انگیزتر خواهد بود یعنی کتابی که نه‌تنها ابزارها و نکات کاربردی را ارائه ‌دهد بلکه تفکر خواننده را نیز برای تبدیل‌شدن به منبع خلاقیت و هوش به چالش بکشد.

 

لیست کتاب‌های مفید مدیریت پروژه

ما هنوز هم به جمع‌بندی برای انتخاب یک کتاب واحد نرسیده‌ایم، اما در چندین مجموعه با چندین کتاب مواجه شده‌ایم که بسیاری از این خصوصیات مورد جست‌وجو را در خود جای‌داده‌اند. در اینجا فهرستی از ۱۰ کتاب خوب و مفید مدیریت‌ پروژه مطرح‌شده است که به‌جای آن‌که روی یک موضوع خاص بحث کنند مباحث کلی را در برمی‌گیرند. این لیستی است که یک مدیر پروژه تازه‌کار یا شخصی که از میانه پروژه مسئولیت آن را به عهده گرفته باشد به‌راحتی می‌تواند از آن استفاده کند همچنین لیستی گزینشی است که می‌تواند برای بررسی و یادآوریِ مباحث مهم و پایه‌ای توسط افراد باتجربه و حرفه‌ای هم مورداستفاده قرار گیرد.  این لیست یک ترکیب سالم از تئوری، عمل، مرجع، تجربه، الگوها و دیدگاه‌ها است که در مسیر پیشرفت شغلی شخص، همراهی ارزشمند خواهد بود. ترتیب لیست با توجه به تاریخ انتشار کتاب‌ها است. تعداد معدودی از کتاب‌های این لیست، نسخه‌های جدیدتر یا تجدیدنظر شده نیز منتشر کرده‌اند که این نکته نیز در لیست در نظر گرفته‌شده است.

 

 

۱- کتاب A Guide to the Project Management Body of Knowledge: PMBOK® Guide (Sixth Edition)

این کتاب محصول PMI، نهاد معیارهایی است که دانش و بهترین روش‌ها را درزمینهٔ PM جمع‌آوری می‌کند. این آخرین راهنمای PMBOK است که در سپتامبر ۲۰۱۷ منتشرشده است و تمام تغییرات و به‌روزرسانی‌های لازم برای صدور گواهی‌نامه PMP را نشان می‌دهد. ویرایش شومیز باقیمت ۶۸.۴۵ دلار و ۶۵.۰۳ دلار برای نسخه Kindle به بازار عرضه‌شده است. PMP و سایر سؤالات آزمون صدور گواهینامه PMI برای سه‌ماهه اول / دوم سال ۲۰۱۸ بر اساس این نسخه ارائه‌شده بود.

 

۲- کتاب Project Management Absolute Beginner’s Guide

نویسنده کتاب Gregory Horine، یک مدیر پروژه حرفه‌ای IT با بیش از دو دهه تجربه است. ویرایش سوم این کتاب در اکتبر ۲۰۱۲  منتشر شد و  دارای ۴۳۲ صفحه است. ویرایش شومیز کتاب حدود ۱۶،۶۵ دلار قیمت دارد. ویرایش چهارمِ جدیدتر این کتاب در ماه فوریه ۲۰۱۷ منتشرشده است. این کتاب برای افراد تازه حرفه‌ای که به دنبال موفقیت در مدیریت پروژه هستند مناسب است. کتاب کل چرخه فرآیند مدیریت پروژه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد اما بیشتر روی برنامه‌ریزی، کنترل و اجرای پروژه تمرکز دارد. همچنین نکاتی در مورد نحوه استفاده از جدیدترین نرم‌افزار MS Project داشته و نمودارهای بررسی اجمالیِ بسیاری برای راهنمایی بیشتر دارد.

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

معرفیِ برخی از کتاب‌های خوب حوزه مدیریت پروژه (بخش دوم)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا