دفتر مدیریت پروژه

طراحی پروژه در مدیریت پروژه: راهنمایی سریع (بخش اول)

طراحی پروژه یک گام بزرگ در جهت یک پروژه موفقیت آمیز است. طراحی پروژه سازمان استراتژیکی از ایده‌ها، مواد و فرآیندها برای دستیابی به یک هدف است. مدیران پروژه به طراحی خوب برای جلوگیری از خطرات و ارائه پارامترها برای حفظ جنبه‌های مهمی از پروژه مانند برنامه و بودجه تکیه می‌کنند. بعضی ممکن است از مراحل اولیه پروژه مانند طراحی پروژه خیلی سریع عبور کنند، اما این کار اشتباه است. هر مدیر فصلی از روی تجربه می‌تواند به شما بگوید که هرچه ابتدای پروژه برای آن بیشتر زحمت بکشید، در انتها به نتایج بهتری دست خواهید یافت.

 

طراحی پروژه چیست؟

طراحی پروژه یکی از اولین مسئولیت‌های مدیرپروژه برای یک پروژه خاص می‌باشد. در این مرحله از پروژه تصمیم‌گیری در مورد نحوه مدیریت و هدایت پروژه گرفته می‌شود. طرح پروژه ایجاد شده است و البته بر مبنای نیازهای ذینفعان، سازمان و خود پروزه متمرکز است. این سند پس از آن برای مدیریت تمام مراحل بعدی پروژه مورداستفاده قرار خواهد گرفت. با این حال تفکر در طول طراحی پروژه ادامه می‌یابد و روی جزییات تمرکز می‌کند و به همان اندازه روی سطوح بالاترِ مدیریت پروژه کار می‌کند. جزییات طراحی پروژه شامل همه موارد برای شخصی است که مسئول تکمیل پروژه به شرح پروژه، اهداف پروژه، نتایج و مقاصد پروژه است. طراحی پروژه شرح می‌دهد که کِی این اهداف، نتایج و مقاصد در دسترس خواهند بود و چه زمانی نتایج عمده، تولیدات یا ویژگی‌ها کامل خواهند شد. طراحی پروژه همچنین بودجه را تخمین می‌زند و نحوه نظارت و ارزیابی پیشرفت را مشخص می‌کند. می‌توان به سرمایه‌گذاران بیش از یک طرح ارائه کرد که پس‌ازآن می‌توانند طرحی را که تناسب بیشتری با نیازهایشان دارد، انتخاب کنند.

 

ساختار طراحی پروژه

چگونه محصول خود را طراحی می‌کنید تا آنچه در موردش وعده داده‌شده محقق شود؟ کار سختی است. اما مدیریت پروژه برای انجامش فرآیندی دارد. برای تعریف پروژه‌ها و توسعه یک استراتژی پیاده‌سازی گام‌هایی برای برداشتن وجود دارد. این گام‌ها در یک پروژه مهم‌ترین هستند. بنابراین شما باید تیم خود و سرمایه‌گذاران را در این فرآیند درگیر کنید تا از پوشش دادنِ تمام فرضیات اطمینان حاصل کنید. برای تکمیلِ سراسرِ این مرحله زمان بگذارید.

 

چشم‌انداز پروژه چیست؟

چشم‌انداز شما برای پروژه چیست؟ این چیزی نیست که بخواهیم به آسمان امید داشته باشیم، بلکه شرح یک چشم‌انداز است برای دیدنِ مشکلی که نیاز به شفافیت دارد. این به معنی روشن ساختنِ دلیل پروژه است. شرح دیدگاه یک سند رسمی است که پتانسیل پروژه را بیان می‌کند. این سند به سرمایه‌گذاران نشان داده می‌شود تا پایداری پروژه و مزایای آن را نشان دهد. این‌یک سند طولانی و دقیق نیست. شما می‌توانید دیدگاهی کوتاه و ایده آل در مورد نتیجه پروژه داشته باشید; خوب بالاخره این نحوه فروش پروژه است. بنابراین تصویری از موفقیت پروژه بسازید و آن را در یک زمینه بزرگ‌تر قرار دهید.

بخش‌های دیگر این مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

طراحی پروژه در مدیریت پروژه: راهنمایی سریع (بخش دوم)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا