بلاکچین در حوزه سلامت

بررسی مراقبت‌های بهتر سلامت و درمان با کمک فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین مزایای بسیاری را برای محققان پزشکی، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مخصوصا پزشکان، پرستاران و بیماران ارائه می دهد. در مقالات مربوط به بلاک چین در حوزه سلامت به چندین مورد از آن پرداخته‌ایم. برای اشاره به این موارد به طور خلاصه می‌توان از: ایجاد یک مکان ذخیره سازی واحد برای همه داده های بهداشتی، ردیابی داده های شخصی سازی‌شده در زمان واقعی و امنیت برای تنظیم مجوزهای دسترسی به داده‌ها در سطح خرد اشاره نمود. این فواید می توانند به تحقیقات و همچنین خدمات پزشکی بسیار کمک کند. در این مقاله منحصرا به بررسی مراقبت‌های بهتر سلامت و درمان با کمک فناوری بلاک چین خواهیم پرداخت.

محققین علوم پزشکی به منظور پیشبرد درک بیماری، تسریع اکتشافات زیست پزشکی، رهگیری سریع توسعه داروها و طراحی برنامه های درمانی اختصاصی فردی بر اساس ژنتیک شخص، چرخه زندگی او و محیط زندگی بیمار، به مجموعه داده های گسترده و جامعی نیاز دارند.

محیط داده مشترک در فضای بلاک چین، مجموعه داده های متنوعی شامل بیمارانی از پیشینه های نژادی و اجتماعی-اقتصادی و از محیط های جغرافیایی مختلف ارائه می دهد. از آنجایی که بلاک چین داده‌های سلامت را در طول عمر بیمار جمع آوری می کند، این داده‌ها اطلاعات بی‌نظیر و بسیار کاربردی برای علوم پزشکی و سلامت هستند. یک بلاک چین در حوزه سلامت، کسب داده‌های پزشکی را به گونه ای گسترش می دهد که شامل داده هایی از جمعیتی از افرادی است که در حال حاضر توسط جامعه پزشکی تحت خدمات قرار نمی گیرند یا معمولاً در تحقیقات شرکت نمی کنند. محیط داده مشترک ارائه شده توسط بلاک چین در سلامت، تعامل با جمعیت های «سخت در دسترس» و ایجاد نتایجی را که نمایانگر همه افراد جامعه باشد، آسان تر می کند.

ساختار داده‌های سلامت و درمان در بلاک چین چگونه است؟

ساختار داده‌های بلاک چین در حوزه سلامت به این صورت است که برای جمع‌آوری داده‌ها از حسگرهای پوشیدنی و برنامه‌های روی تلفن‌های همراه کمک می‌گیرد. بنابراین، اطلاعات بسیار مهمی از نوع زندگی و عادات افراد جمع‌آوری می‌کند.

علاوه بر این، ترکیب داده‌های سلامت از برنامه‌های تلفن همراه و حسگرهای پوشیدنی با داده‌های EMR سنتی و ژنومیک به محققان پزشکی توانایی‌های بیشتری را برای طبقه‌بندی افراد به زیرجمعیت‌هایی ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند به خوبی نشان دهد که یک بیمار آیا به یک درمان خاص پاسخ می‌دهد و یا یک فرد مستعد ابتلا به یک بیماری خاص است یا خیر.

📌 مقاله مرتبط:

برای آشنایی بیشتر با موضوع، پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید: بلاک چین در سلامت و امنیت داده های بهداشت و درمان

بلاک چین چگونه باعث ارائه مراقبت‌های بهتر سلامت و درمان می‌شود؟

داده‌های بهداشتی شخصی‌سازی‌شده روزانه، بیماران را بیشتر در مراقیت از خود ومراقبت‌های بهداشتی خانگی یاری می‌دهد. علاوه بر این، توانایی پزشکان برای به دست آوردن داده‌های مکرر یعنی فشار خون روزانه یا سطح قند خون در مقایسه با داده‌هایی که فقط زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند به دست می‌آید بسیار امر مفیدی است. زیرا این اطلاعات باعث بهبود مراقبت‌های فردی با برنامه‌های درمانی تخصصی بر اساس نتایج/کارآمدی درمان، می‌گردد.

 بلاک چین در دسترس بودن و دسترسی مداوم به داده های ریل تایم را تضمین می‌کند. دسترسی سریع به داده‌ها، هماهنگی مراقبت‌های بالینی را بهبود می‌بخشد و آن را در موقعیت‌های پزشکی اورژانسی بهبود می‌بخشد. داده‌های ریل تایم همچنین به محققان و دیتابیس‌های بهداشت عمومی اجازه می‌دهد تا به سرعت شناسایی، تفکیک و تغییرات شرایط محیطی را که بر سلامت عمومی تأثیر می‌گذارد، ایجاد کنند. به عنوان مثال، با کمک فواید بلاک چین برای سیستم های سلامت و درمان، اپیدمی ها را می توان زودتر تشخیص داد و برای مهار آن‌ها اقدام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا