آموزشمطالب ویژه

سری مطالب هوش مصنوعی با پایتون – بخش چهارمِ مفاهیم اولیه (بخش دوم)

مدل‌سازی شناختی: شبیه‌سازی روش تفکر بشری

مدل‌سازی شناختی اساساً زمینه تحصیل در علوم کامپیوتر است که بامطالعه و شبیه‌سازی فرآیند تفکر انسان‌ها در ارتباط است. وظیفه اصلی هوش مصنوعی ساخت ماشینی است که مانند انسان فکر کند. مهم‌ترین ویژگی فرآیند تفکر بشری، حل مسئله است. به همین علت است که مدل‌سازی شناختیِ بیشتر یا کمتر تلاش می‌کند تا درک کند که چگونه انسان‌ها می‌توانند مشکلات را حل کنند. پس‌ازآن این مدل را می‌توان برای برنامه‌های کاربردی مختلف هوش مصنوعی، مانند یادگیری ماشین، رباتیک، پردازش زبان طبیعی و غیره استفاده کرد. چیزی که در ادامه می‌آید نمودار سطوح مختلف فکریِ مغز بشر است:

عامل و محیط

در این بخش روی عامل و محیط تمرکز می‌کنیم و اینکه این‌ها چگونه در هوش مصنوعی کمک‌کننده هستند.

عامل

عامل هر چیزی است که بتواند محیط خود را از طریق حسگرها درک کند و به‌وسیله عملگرها روی آن محیط عمل کند.

• یک عامل انسانی دارای چشم‌ها، گوش‌ها، بینی، زبان، پوستِ موازی با حسگرها و دیگر اندام‌ها مانند دست‌ها، پاها، دهان به‌عنوان عملگر است.

• یک عامل رباتیک، دوربین‌ها وپیداکننده های مادون‌قرمز را با حسگرها و فعال‌کننده‌ها و موتورهای مختلف را با عملگرها جایگزین می‌کند.

• یک عامل نرم‌افزاری، رشته‌های بیتی رمزگذاری شده را به‌عنوان برنامه‌ها و اقداماتش دارد.

محیط

بعضی از برنامه‌ها در یک محیط کاملاً مصنوعی محدوده به ورودی صفحه‌کلید، پایگاه داده، سیستم فایل‌های کامپیوتری و خروجی کاراکتر بر روی یک صفحه کار می‌کنند. در مقابل، برخی از نرم‌افزارها ربات‌های نرم‌افزاری یا softbot هستند که در حوزه‌های نامحدود و غنی softbot وجود دارند. شبیه‌ساز محیطی بسیار پیچیده و دقیق دارد. لازم است تا عامل نرم‌افزاری از آرایه طولانی اقدامات، یک عمل را انتخاب کند. Softbot طوری طراحی‌شده است که بتواند تنظیمات آنلاین مشتری را اسکن کند و موارد جالب‌توجه را به مشتریان در محیط واقعی و با همان کیفیت در محیط مصنوعی نشان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا