آموزشمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

 

ستون دوم: شفافیت

یکی از مفاهیم جالب سوء برداشت شده در بلاک چین “شفافیت” است. برخی از افراد می گویند بلاک چین به شما حریم خصوصی می بخشد در‌حالی‌که برخی دیگر می‌گویند شفاف است. فکر می‌کنید چرا این اتفاق می‌افتد؟

خوب … هویت یک شخص از طریق رمزنگاری پیچیده پنهان شده و فقط توسط آدرس عمومی وی نشان داده می‌شود. بنابراین، اگر بخواهید سابقه تراکنش‌های شخصی را جستجو کنید، شما پیام “علی یک بیت کوین فرستاد” را نمی‌بینید، درعوض پیام ” ۱MF1bhsFLkBzzz9vpFYEmvwT2TbyCt7NZJ 1 BTC ارسال شده” مشاهده خواهید کرد.

بنابراین، علی‌رغم این‌که هویت واقعی فرد امن است، شما همچنان کلیه تراکنش‌های انجام‌شده توسط آدرس عمومی وی را مشاهده خواهید کرد. این سطح از شفافیت هرگز در داخل یک سیستم مالی وجود نداشته است. این فناوری سطح مسئولیت‌پذیری اضافی و بسیار مورد نیازی را که موسسات بزگ به‌آن نیاز دارند، به شبکه می‌افزاید.

صرفاً از دید ارز رمزنگاری‌شده، اگر آدرس عمومی یکی از  شرکت‌های بزرگ را ‌بدانید، می‌توانید آن را در یک مرورگر جستجو کنید و به تمام معاملات یا تراکنش‌های انجام‌شده آن‌ها نگاه کنید. این موضوع آن‌ها را مجبور می‌کند تا صادق باشند، چیزی که قبلاً هرگز با آن روبرو نشده بودند.

با‌این‌حال، این مزیت، بهترین مورد استفاده از بلاک چین نیست. ما کاملا مطمئن هستیم که اکثر این شرکت‌ها با استفاده از ارز رمزپایه معامله نمی‌کنند و حتی اگر این کار را انجام دهند، همه معاملات خود را با استفاده از ارز رمزپایه انجام نخواهند داد. با‌این‌حال، اگر بلاک چین در زنجیره تأمین آن‌ها ادغام شود‌، چه می‌کنید؟

حالا متوجه می‌شوید که چرا چنین چیزی می تواند برای صنعت مالی بسیار مفید باشد؟

 

ستون سوم: تغییرناپذیری

تغییرناپذیری، در محتوای بلاک چین، به این معنی است که وقتی چیزی به بلاک چین وارد شد، نمی‌توان آن را دستکای کرد. آیا می‌توانید تصور کنید که این مزیت چقدر برای موسسات مالی ارزشمند خواهد بود؟

تصور کنید چه‌قدراز اختلاس‌ها و حیف‌ومیل‌ها و دزدی‌ها کم می‌شد اگر افراد می‌دانستند که امکان تغییر حساب‌های شرکت‌ها و دستکاری آن‌ها وجود ندارد. دلیل اینکه بلاک چین به چنین مزیتی دست‌یافته، استفاده از تابع هش رمز‌نگاری است. به زبان ساده، هش به معنای گرفتن یک رشته ورودی به هر طولی و دادن یک خروجی با یک طول ثابت است. در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین، معاملات به‌عنوان ورودی در‌نظر گرفته می‌شوند و از طریق یک الگوریتم هش (بیت کوین از SHA-256 استفاده می‌کند) اجرا می‌شوند که دارای یک خروجی با طول ثابت است.

بیایید ببینیم روند هش کردن چگونه است. ما قصد داریم ورودی‌های خاصی را وارد کنیم. برای این تمرین، از الگوریتم هش SHA-256 استفاده می‌کنیم.

 

در بخش بعدی مقاله با الگوریتم هش بیشتر آشنا خواهید شد.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا