آموزشمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

 

بلاک چین مجاز خصوصی

بلاک چین مجاز خصوصی به شبکه‌ای گفته می‌شود که اعضا برای ورود به آن باید مجوز کسب کنند و فقط چند گره[۱] منتخب، مجاز به تصمیم‌گیری اجرایی هستند. مثلا به یک دانشگاه فکر کنید. همه نمی‌توانند وارد این دانشگاه شوند. مشتاقان ابتدا باید در یک آزمون ورودی قبول شوند. همچنین، اگر این یک دانشگاه بسیار معتبر باشد، آن‌ها باید پول کافی برای پرداخت هزینه‌های پذیرش داشته باشند. با‌این‌حال، تصمیمات اداری دانشگاه توسط هیئت شورای دانشجویی اتخاذ می‌شود، یعنی دانشجویان برای مراقبت از این نقش‌ها انتخاب یا گزینش می‌شوند. ضمنا هر دانشجویی مسئولیت اجرایی  ندارد. بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از پروتکل‌هایی مانند Hyperledger Fabric که بلاک چین‌های مجاز خصوصی هستند، کنسرسیوم‌هایی ایجاد کرده‌اند.

 

بلاک چین برای چه‌ کاری خوب است؟

شبکه بلاک چین به کاربران اینترنت امکان ایجاد ارزش و اعتبار سنجی اطلاعات دیجیتالی را می‌دهد. چه برنامه‌های تجاری جدیدی از این امر حاصل می شوند؟ درادامه به آن می‌پردازیم.

 

۱- قراردادهای هوشمند

فناوری دفتر[۲] توزیع شده رمزگذاری قراردادهای ساده را امکان‌پذیر می‌کند که در صورت تحقق شرایط مشخص، اجرا خواهند شد. اتریوم یک پروژه بلاک چین منبع باز است که به‌طور‌خاص برای تحقق این امکان ساخته شده است. اتریوم باوجود اینکه هنوز در مراحل اولیه رشد خود است اما پتانسیل استفاده از مزایای بلاک چین در دنیای واقعی را دارد.

در سطح فعلی توسعه فناوری، قراردادهای هوشمند را می‌توان برای انجام عملکردهای ساده برنامه‌ریزی کرد. به‌عنوان‌مثال‌، ممکن است یک ابزار مالی در صنعت به‌ نقطه خاصی از پیشرفت برسد و موجب تحول بزرگی شود. درحال‌حاضر با استفاده از فناوری بلاک چین و بیت کوین که پرداخت را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند باید انتظار چنین تحولی را داشت. با توجه به اینکه اتریوم بزرگترین شبکه قرارداد هوشمند است، برخی از مبادلات ارزهای دیجتالی مانند OKEx  شبکه‌های قراردادی هوشمند غیرمتمرکز خود را مانند OKEx Chain مستقر می‌کنند، جایی‌که کاربران می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را راه‌اندازی کنند، جفت‌های معاملاتی توکن ایجاد کنند و آزادانه تجارت کنند، بدون اینکه از لحاظ   زمانی و مکانی محدودیتی داشته باشند.

 

۲- اقتصاد مشترک

با شکوفایی شرکت‌هایی مانند Uber وAirbnb ، اقتصاد اشتراکی در حال حاضر یک موفقیت اثبات‌شده است. با این وجود، در حال‌حاضرکاربرانی که می‌خواهند از سرویس‌های  اشتراک‌گذاری استفاده کنند، باید به واسطه‌ای مانند Uber اعتماد کنند. با فعال کردن پرداخت های نظیر به نظیر[۳]، بلاک چین دروازه تعامل مستقیم بین طرفین را باز می‌کند (محصول اقتصاد اشتراکی واقعاً غیرمتمرکز).

به‌عنوان مثالی اولیه، OpenBazaar از بلاک چین برای ایجاد eBay نظیر به نظیر استفاده می‌کند. شما می‌توانید برنامه را روی دستگاه محاسباتی خود بارگیری کنید و بدون پرداخت هزینه تراکنش با فروشندگان OpenBazzar معامله کنید. تعبیر اخلاقی “بدون قانون” بودن این پروتکل به این معنی است که اعتبار شخصی در تعاملات تجاری حتی بیش از آن‌چه در eBay است، اهمیت دارد.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

 

 

[۱] Node

[۲] ledger

[۳] Peer to Peer

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا