آموزشمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام ستون های فناوری بلاک چین

 

علت تحسین بسیار زیاد بلاک چین این است:

متعلق به یک نهاد واحد نیست، از این رو غیرمتمرکز است و داده‌ها به‌صورت رمزنگاری‌شده در داخل زنجیره ذخیره می‌شوند و زنجیره بلاک تغییرناپذیر است، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند در داده‌های موجود در زنجیره بلاک دستکاری کند. زنجیره بلاک شفاف است بنابراین در صورت تمایل می‌توان داده‌ها را ردیابی کرد.

 

سه ستون فناوری بلاک چین

  • تمرکز زدایی
  • شفافیت
  • تغییرناپذیری

 

ستون اول: تمرکز زدایی

قبل از آمدن بیت کوین و بیت تورنت، ما بیشتر به خدمات متمرکز عادت داشتیم. ایده خدمات متمرکزبسیار ساده است. شما یک نهاد متمرکز دارید که همه داده‌ها را ذخیره کرده و برای بدست آوردن هر اطلاعاتی که لازم داشته باشید باید فقط با این نهاد تعامل کنید.

نمونه دیگر سیستم متمرکز، بانک‌ها هستند. آن‌ها تمام پول شما را ذخیره می‌کنند و تنها راهی که می‌توانید آن را به کسی پرداخت کنید از طریق بانک است.

مدل سنتی Client-Server مثال کاملی از این است:

وقتی در گوگل چیزی را جستجو می‌کنید، یک پرس‌وجو برای سرور ارسال می‌کنید که با اطلاعات مربوطه به شما پاسخ می‌دهد. این یکClient-Server ساده است. اکنون، سیستم‌های متمرکز سال هاست که به خوبی با ما رفتار کرده‌اند، با‌این‌وجود، چندین آسیب‌پذیری دارند.

در مرحله اول، به دلیل متمرکز بودن، تمام داده‌ها در یک نقطه ذخیره می‌شوند. این کار باعث می‌شود که آن‌ها به‌راحتی هدف هکرهای احتمالی باشند. اگر سیستم متمرکز بخواهد از طریق یک نرم‌افزار ارتقاء یابد، کل سیستم را متوقف می‌کند، اگر نهاد متمرکز به هر دلیلی به نحوی خاموش شود چه می‌شود؟ به‌این‌ترتیب هیچ کس نمی‌تواند به اطلاعاتی که در اختیار دارد دسترسی پیدا کند. در بدترین حالت، اگر این نهاد (موجودیت) فاسد و مخرب شود، چه می‌شود؟ اگر این اتفاق بیفتد، تمام داده‌های موجود در بلاک چین به‌خطر می‌افتند.

بنابراین، اگر فقط این موجود متمرکز را ازبین ببریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در یک سیستم غیرمتمرکز، اطلاعات توسط یک موجودیت واحد ذخیره نمی‌شوند. در واقع، همه افراد در شبکه صاحب اطلاعات هستند.

در یک شبکه غیرمتمرکز، اگر می‌خواهید با دوست خود تعامل داشته باشید، می‌توانید این کار را مستقیماً و بدون مراجعه به شخص ثالث انجام دهید. این ایدئولوژی اصلی بیت کوین بود. شما و فقط خود شما مسئول پول خود هستید. شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به بانک، پول خود را برای هر کسی که می‌خواهید ارسال کنید.

 

با ادامه این آموزش با ما باشید…

 

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده پرداز پویای شریف

 

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا