آموزش

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

 

 

بلاک چین اختراعی مبتکرانه و غیرقابل انکار است که از ذهنیت یک فرد یا گروهی از افراد با نام مستعار Satoshi Nakamoto نشات می‌گیرد. اما بلاک چین همواره درحال گسترش است و سوال اصلی تمام افراد این است که بلاک چین چیست؟

 

آیا فناوری بلاک چین اینترنت جدید است؟

فناوری بلاک چین اجازه می‌دهد داده‌های دیجیتالی توزیع شوند اما به آن‌ها اجازه کپی شدن نمی‌دهد. بلاک چین تبدیل به ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت شد. دراصل برای ارز دیجیتال، بلاک چین بیت کوین، (خرید بیت کوین) و جامعه فناوری، بلاک چین اکنون کابردهای دیگری یافته است.

در این راهنما، ما قصد داریم برای شما توضیح دهیم که فناوری بلاک چین چیست و چه ویژگی‌هایی آن را منحصربفرد می‌کند.  بنابراین، امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و اگر قبلاً می دانستید که بلاک چین چیست و می‌خواهید به یک توسعه‌دهنده بلاک چین تبدیل شوید، لطفاً آموزش جامع بلاک چین ما را ببینید و اولین بلاک چین خود را بسازید.

بلاک چین در ساده‌ترین تعریف، مجموعه‌ای از رکوردهای تغییر ناپذیر از داده با مهر زمان است که توسط یک cluster رایانه مدیریت می‌شود که البته متعلق به هیچ نهادی نیست. هر یک از این بلاک‌های داده (به‌اختصار بلاک) ایمن‌شده و با استفاده از اصول رمزنگاری (به‌شکل زنجیره‌ای) به یکدیگر متصل می‌شوند.

چه چیز خاصی در مورد بلاک چین وجود دارد و چرا ما می‌گوییم که این فناوری قابلیت‌های بسیارزیادی در صنعت دارد؟ شبکه بلاک چین هیچ قدرت مرکزی ندارد. این تعریف اصلی یک سیستم دموکراتیک است. از آن‌جا که این فناوری یک ledger مشترک و غیرقابل تغییر است، اطلاعات موجود در آن برای همه قابل دیدن است. ازاین‌رو، هر چیزی که در بلاک چین ساخته شده باشد، به ذات خود شفاف است و همه افراد شرکت‌کننده در یک شبکه بلاک چین نسبت به عملکرد خود پاسخگو هستند.

بلاک چین برای انجام تراکنش‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد. (هزینه زیرساخت دارد، اما برای تراکنش‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد). بلاک چین یک روش ساده و در عین حال مبتکرانه برای انتقال اطلاعات از گره[۱] A به B به روشی کاملاً خودکار و ایمن است. یک طرف تراکنش با ایجاد یک بلاک کار را آغاز می‌کند. این بلاک توسط هزاران، شاید میلیونها کامپیوتر توزیع شده در سراسر شبکه تأیید می‌شود. بلاک تأیید‌شده به یک زنجیره اضافه می‌شود  که در سراسر شبکه ذخیره می‌شود و نه‌تنها یک رکورد منحصر‌به‌فرد، بلکه رکوردی با سابقه منحصر‌به‌فرد ایجاد می‌کند. جعل یک رکورد واحد به معنای جعل کل زنجیره درمیان  میلیون‌ها بلاک است. این کار عملا غیرممکن است. بیت کوین از این مدل برای تراکنش‌های پولی استفاده می‌کند اما می‌توان آن را باروش‌های بسیاری پیاده‌سازی کرد.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

 

[۱] Node

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا