آموزشمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

 

‌حفظ و نگهداری از بلاک چین

بلاک چین توسط یک شبکه نظیر به نظیر[۱] نگهداری می‌شود. شبکه مجموعه‌ای از گره‌[۲]ها است که به یکدیگر متصل هستند. گره‌ها رایانه‌های منفردی هستند که ورودی می‌گیرند و تابعی روی آن‌ها عملیاتی انجام داده و یک خروجی می‌دهند. بلاک چین از نوع خاصی از شبکه به نام “شبکه نظیر به نظیر” استفاده می‌کند که کل حجم کار خود را بین شرکت‌کنندگان، که همه به همان اندازه دارای امتیاز هستند، تقسیم می‌کند. در این شبکه دیگر یک سرور مرکزی وجود نداشته و چندین نظیرِ (peer) توزیع‌شده و غیرمتمرکز وجود دارد.

 

چرا مردم از شبکه نظیر به نظیر استفاده می‌کنند؟

یکی از کاربردهای اصلی شبکه نظیر به نظیر، اشتراک فایل است که تورنت نیز نامیده می‌شود. اگر می‌خواهید از یک مدل  کلاینت – سرور برای دانلود استفاده کنید، معمولاً بسیار کند است و کاملاً به سلامت سرور بستگی دارد. به‌علاوه، همان‌طورکه گفتیم، مستعد سانسور است. با‌این‌حال، در یک سیستم نظیر به نظیر، هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد و از‌این‌رو اگر حتی یکی از peer های  شبکه از رقابت خارج شود، شما هنوز peer های بیشتری برای بارگیری خواهید داشت. به‌علاوه، شبکه نظیر به نظیر از استانداردهای ایده‌آلیستی یک سیستم مرکزی تبعیت نمی‌کند، از‌این‌رو مستعد سانسور نیست.

 

اگر بخواهیم دو شکل پایین را باهم مقایسه کنیم:

آموزش بلاک چین

ماهیت غیرمتمرکز یک سیستم نظیر به نظیر با رفتن به بخش بعدی آموزش گام‌به‌گام ما حیاتی می‌شود. چقدر حیاتی؟ خوب، ایده ساده (حداقل روی کاغذ) ترکیب این شبکه نظیر به نظیر با یک سیستم پرداخت، بعث تولد ارز رمزنگاری‌شده شد و همچنین در صنعت مالی، یک انقلاب کامل ایجاده کرد.

 

کاربرد شبکه‌ها و گره‌ها در ارزهای رمزنگاری‌شده

ساختار شبکه نظیر به نظیر در ارز رمزنگاری‌شده، براساس سازوکار اجماعی که آن‌ها از آن استفاده می‌کنند، ساخته شده‌است. برای ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین و اتریوم که از سازوکار اجماع اثبات کار[۱] طبیعی استفاده می‌کنند( اتریوم نهایتا به اثبات سهام منتقل خواهد شد)، همه گره‌ها از امتیاز یکسانی برخوردار هستند. ایده این قضیه، ایجاد یک شبکه برابری و تساوی‌گرا است. به گره‌ها امتیاز خاصی داده نمی‌شود، اما ممکن است عملکرد و درجه مشارکت آن‌ها متفاوت باشد. هیچ سرور یا نهاد متمرکزی و یا سلسله‌مراتبی وجود ندارد و این یک توپولوژی مسطح[۲] است.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده‌پرداز پویای شریف

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش سوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

 

 

 

۳ Proof of Work

[۲] Flat

 

 

 

[۱] Peer to Peer

[۲] Node

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا