آموزشمطالب ویژه

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام

 

در دنیای مالی، برنامه‌ها آشکارتر و تغییرات انقلابی قریب‌الوقوع‌تر است. بلاک چین ها نحوه کار بورس اوراق بهادار، بسته وام‌ها و قرارداد بیمه‌ها را تغییر می‌دهند. آن‌ها حساب‌های بانکی و عملاً کلیه خدمات ارائه‌شده توسط بانک‌ها را حذف خواهند کرد. به محض اینکه مزایای یک فناوری ledger حساب ایمن و بدون هزینه‌های معاملاتی به‌طور‌گسترده‌ای درک و اجرا شود، تقریباً هر موسسه مالی ورشکست خواهد شد یا مجبور به تغییر اساسی می‌شود.  از‌این‌گذشته، سیستم مالی برمبنای دریافت هزینه اندک به‌ازای انجام تراکنش‌ها و معاملات شما بنا نهاده شده است. بنابراین مردم می‌توانند به جای پرداخت هزینه‌های بالای معامله به بانک‌ها و پرداخت چند روزه برای تسویه و تسویه حساب‌ها ، با خیالی آسوده و بدون هیچ وقت اضافه‌ای در مبادلات مبتنی بر بلاک چین با یکدیگر معامله کنند. بانک داران فقط نقش مشاور خواهند داشت نه متصدیان دریافت پول. کارگزاران سهام دیگر قادر به دریافت پورسانت نیستند و گسترش خرید / فروش از بین می‌رود.

 

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

صفحه گسترده‌ای را که هزاران بار در شبکه رایانه‌ای تکثیر می‌شود، تصور کنید. سپس تصور کنید که این شبکه برای به‌روزرسانی منظم این صفحه گسترده طراحی شده است تا درک اولیه ای از بلاک چین داشته باشید.

اطلاعات نگهداری شده در زنجیره بلاک به‌عنوان یک پایگاه داده مشترک (و دائما درحال تطبیق) وجود دارند. این یک روش استفاده از شبکه است که مزایای بسیاری دارد. پایگاه داده بلاک چین در هیچ مکانی ذخیره نمی‌شود، به این معنی که سوابقی که نگهداری می‌کند کاملاً عمومی بوده و به‌راحتی قابل‌تأیید هستند. هیچ نسخه متمرکزی از این اطلاعات برای رخنه یک هکر وجود ندارد. داده‌های آن به‌طورهمزمان توسط میلیون‌ها رایانه میزبانی می‌شوند و در اینترنت برای همه قابل دسترسی است.

برای این‌که در بحث بلاک چین عمیق‌تر شویم، درادامه مقاله‌ای از یک متخصص بلاک چین می‌خوانیم:

روش سنتی به‌اشتراک‌گذاری اسناد با همکاری برنامه ارسال سند Microsoft Word برای گیرنده و درخواست از آن‌ها به‌منظور تجدید‌نظر در آن است. مشکلی که در این سناریو وجود دارد این است که شما باید قبل از دریافت نسخه برگشتی منتظر بمانید تا بتوانید تغییرات دیگری را ببینید یا آن را ویرایش کنید زیرا قابلیت ویرایش آن قفل شده است. درحال‌حاضر پایگاه‌داده‌ها هم این‌گونه کار می‌کنند. دو مالک نمی‌توانند همزمان با یک رکورد کار کنند. بانک‌ها با استفاده از همین روش مانده پول و نقل و انتقالات آن را حفظ می‌کنند. آن‌ها در حین انتقال دسترسی را کوتاه یا  قفل می‌کنند (یا تعادل را کاهش می‌دهند)، سپس طرف دیگر را آپدیت می‌کنند و درنهایت دسترسی را دوباره باز می‌کنند (یا دوباره به‌روز می کنند). با سندنگار Google یاGoogle Sheets ، هر دو طرف به طور همزمان به یک سند دسترسی دارند و نسخه واحد آن سند همیشه برای هر دو قابل مشاهده است. این یک سند مشترک است اما یک ledger مشترک  هم همین است. در ledger مشترک قسمت توزیع‌شده هنگامی وارد بازی می‌شود که تعداد زیادی از افراد درگیر کار شوند.

 

مهدی استوی، مدیر شرکت داده پرداز پویای شریف

 

بخش‌های دیگر مقاله را از لینک‌های زیر بخوانید:

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش اول)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دوم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش چهارم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش پنجم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش ششم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هفتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش هشتم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش نهم)

از ۰ تا ۱۰۰ بلاک چین : آموزش گام‌به‌گام (بخش دهم)

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا