UI و UXآموزشاخباربرنامه نویسی موبایلبرنامه نویسی وبطراحی و پیاده سازیمطالب ویژه

واقعیت مجازی چیست؟ (بخش دوم)

بازیگران اصلیِ واقعیت مجازی: Oculus، HTC، Sony

از اواخر سال ۲۰۱۸، سه هدست پرفروش واقعیت مجازی عبارت‌اند از: PlayStation VR (PSVR) شرکت سونی، Oculus Rift شرکت فیس‌بوک و Vive شرکت HTC. این موضوع تعجب‌آور نبود، چراکه همین سه برند HMD در سال ۲۰۱۷ هم پرفروش‌ترین بودند. در سال ۲۰۱۹ چشم‌انداز VR با شرکت‌های گوگل، Lenovo و دیگرانی که به دنبال به دست آوردن تکه‌ای از این بازارِ در حال جوانه زدن هستند، گسترش می‌یابد.

در اینجا نگاهی به تولیدکنندگانِ اصلی سخت‌افزار VR 2019 مخصوصاً Oculus شرکت فیس‌بوک و دستگاه‌هایی که آن‌ها در حال تولید هستند می‌اندازیم: محصولات این شرکت در ابتدا به‌عنوان یک پروژه Kickstarter در سال ۲۰۱۲ تأمین مالی شد و به کمک جان کارمک  (بنیان‌گذار ID Software از شرکت‌های Doom و Quick Fame) مهندسی شد. Oculus اولین رهبر سخت‌افزار واقعیت مجازی برای بازی‌های ویدیویی شد. فیس‌بوک Oculus را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد و محصول رده‌بالای واقعیت مجازیِ HMD را برای مصرف‌کنندگان به بازار عرضه کرد. اخیراً Oculus موفقیت بیشتری را با محصول Oculus Go باقیمت و قدرت پایین‌تر تجربه کرده است و در سال ۲۰۱۹ شاهد انتشار چندین تکرار جدید روی این سخت‌افزار خواهیم بود ازجمله tethered Rift S و سخت‌افزار مستقل Oculus Quest.

واقعیت مجازی امروز چگونه مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

باکمال تعجب، صنعت بازی‌های ویدیویی یکی از بزرگ‌ترین حامیان واقعیت مجازی است. پشتیبانی از هدست‌های Oculus Rift قبلاً دربازیهایی نظیر Grand Theft Auto و Skyrim انجام‌گرفته بود اما بازی‌های جدیدتری مانند Elite: Dangerous با پشتیبانی از این هدست ساخته‌شده‌اند. شبیه‌سازی‌های واسط کاربری امتحان پس داده و واقعیِ زیادی در صنعت بازی‌سازی باید برای واقعیت مجازی منحصراً تنظیم شوند. (بااین‌همه چه کسی است که دوست داشته باشد در بازی آیتم‌ها را از منویی که تمام دید بینایی شما را به خود اختصاص داده انتخاب کند؟) اما این صنعت سریعاً در حال سازگار شدن با بازی‌های ویدئویی است چراکه سخت‌افزار بازی‌های واقعیت مجازی به‌طور گسترده‌تری قابل‌دسترسی است.

واقعیت مجازی و تجسم داده‌ها

تجسم اطلاعات علمی و مهندسی سال‌هاست که از واقعیت مجازی سود برده است، گرچه نوآوری‌های اخیر در فناوری نمایشگر علاقه به همه‌چیز از تجسم مولکولی گرفته تا معماری و مدل‌های آب‌وهوایی ایجاد کرده است.

واقعیت مجازی برای حمل‌ونقل هوایی، پزشکی و ارتش

در حمل‌ونقل هوایی، پزشکی و ارتش آموزش واقعیت مجازی جایگزین جذابی برای آموزش زندگی با تجهیزات گران‌قیمت، شرایط خطرناک یا فناوری حساس است. خلبانان تجاری می‌توانند از کابینهای واقع‌بینانه با فناوری VR در برنامه‌های آموزش جامع استفاده کنند که شامل پروازمجازی و دستورالعمل‌های زنده هستند. جراحان می‌توانند با ابزارهای مجازی و بیماران آموزش ببینند و مهارت‌های مجازی خود را به اتاق عمل منتقل کنند و مطالعات این موضوع از قبل شروع‌شده است که نشان می‌دهد این آموزش‌ها به تربیت پزشکانی با سرعت بیشتر و اشتباه کمتر منجر می‌شود. پلیس و سربازان می‌توانند حملات مجازی انجام دهند تا از به خطر انداختنِ جان‌ها جلوگیری شود.

واقعیت مجازی و درمان بیماری روانی

صحبت از دارو شد، معالجه بیماری روانی، ازجمله اختلال استرس پس از سانحه، از مزایای استفاده از فناوری واقعیت مجازی در برنامه‌های درمانی مداوم است. این‌که آیا به مجروحان جنگی این امکان را می‌دهد که در یک محیط کنترل‌شده با چالش‌ها روبرو شوند یا بر فوبیا در ترکیب با رفتاردرمانی غلبه کنند؟ واقعیت مجازی پتانسیلی فراتر از بازی، صنعت و برنامه‌های کاربردی بازاریابی برای کمک به درمان مردم از مشکلات و وفق دادن آن‌ها با تجربیات دنیای واقعی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا